Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallträning med Lill-Puppisen  (läst 12543 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #60 skrivet: 10 jul-16 kl 18:55 »
Jag provade med en hoprullad plastsäck... Hon kom tillbaka och nosade på den. Ingen effekt alls.

Fan också. Jag är övertygad om att om jag når igenom så kommer hon att bli en jäkligt bra vallhund. Hennes mamma och mormor började också med att bita får. Plus att hennes halvsyster också var en bitig hund i början - så jag visste vad jag gav mig in på...

Som min  irländska vän sa "Hon är en seriebitare" (jämför Cerialkiller). Dom orden yttrades över Paegs mamma, men hon är nu en jäkligt bra hund!!!! Och det tror jag att Paeg också kan bli :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #61 skrivet: 10 jul-16 kl 22:02 »
Det är nog fler än jag som beundrar dig som orkar hålla på med en sådan hund!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #62 skrivet: 12 jul-16 kl 19:32 »
Paeg gick jättefint på kursen ikväll ;D ;D ;D
Det bästa hon någon gång har gått... 8)
Vad gjorde jag för annorlunda?
Jag var värdig och lugn och tydlig.
Jag börjar tänka att det är platsbestämt var Paeg går bra och inte ??? Kan det vara så att hon har flippat ur så många gånger i Träninghagen som klubben har (att hon inte litar på fåren t ex)
Hon har ju gått där med sin gamla matte, och inte funkat alls... Jaja, man får vara glad varje gång det fungerar o:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #63 skrivet: 12 jul-16 kl 22:46 »
Men vad skönt att det vänder  :D Dina känslor noterade hunden och kopplar ihop dem till/vid nästa kurstillfälle och då kommer det att gå, om möjligt, ännu bättre. Matte lugn, värdig och tydlig och dessutom mycket nöjd.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #64 skrivet: 17 jul-16 kl 22:05 »
Ja, tydlighet är viktigt.  Kan du prova på en helt ny plats?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #65 skrivet: 20 jul-16 kl 09:26 »
Har nu inhandlat munkorg >:D (:) :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #66 skrivet: 20 jul-16 kl 19:37 »
Jag börjar önska att du hade någon som filmade er kamp ...   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #67 skrivet: 28 jul-16 kl 13:54 »
Har nu inhandlat munkorg >:D (:) :o
Ajdå, hur går det nu då?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #68 skrivet: 29 jul-16 kl 08:04 »
Har inte använt den ännu, eftersom det  har varit så varmt och hon inte kan öppna munnen helt i munkorgen. Men planen är att ha munkorgen på, när hon går i en 9-grindars fålla. Det kräver inte så mycket fysisk ansträngning. Och så svalare väder förstås.
Annars har jag vallat med henne två gånger, med stöd av en annan person inne i 25:an också, och det har gått bra! När jag ser att hon sniker in och ökar farten, så går jag på henne stenhårt, med ett "GÅ bort"-kommando. Det funkar, men har inte prövat ensam, som sagt.
Tycker att det verkar vara i högervarv som detta händer mest, men är inte säker på det... Det går så j-la fort.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #69 skrivet: 04 aug-16 kl 17:27 »
Det går så j-la fort.
Nähä?  Det kan väl aldrig vara en BC du har ...   8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #70 skrivet: 05 aug-16 kl 11:38 »
Har nu prövat munkorgen i liten fålla. Det går väldigt bra att jaga får och bära sig illa åt utan att bita... Om nu någon undrade.. :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #71 skrivet: 06 aug-16 kl 10:45 »
Jo, nog känns det igen ...   ;D ;D ;D  :P :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #72 skrivet: 10 aug-16 kl 08:18 »
Nu har förra ägarens dotter (som tävlar på landslagsnivå) visat mig hur hon jobbar med Paeg (utan munkorg ;) ;) ) Så nu ska vi jobba som henne, så får vi se hur det går....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #73 skrivet: 10 aug-16 kl 18:20 »
Vi emotser rapport om resultat samt tips med stort intresse!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
!!!
« Svar #74 skrivet: 29 aug-16 kl 19:50 »
Jag är ledsen att tråden slutar här :-[ Min tanke var att berätta hur man tränar upp en vallhund till en användbar hund... :-[
Jag känner att jag inte kommer att kunna lita på Paeg när jag skickar ut henne för att hämta mina tackor. Framförallt inte om de är nyklippta >:D

Mitt val som jag stod inför är, var kan Paeg få ett bra liv ??? ???
Inte som sällskapshund eftersom hon redan har bitit min granne, när han kom in. Inte som Brukshund eftersom hon anfaller andra hundar som kommer i närheten... Hon är inte speciellt tillgänglig - en sak som jag gärna hade levt med om hon bara varit en duktig vallhund!!!

Man kan inte sälja henne till en nybörjare, eller en genomsnittslig vallhundsförare (som jag anser mig vara 8) )

Jag har kontaktat en vän till mig som bor i Danmark som är en jävligt duktig vallhundsförare (han tävlar på EM-nivå) Han har 900 tackor och han kom och tittade på henne häromdagen. Jag krängde in henne som hans nästa EM-hund... :-[ :-[ :o

Han kommer att köpa henne (för ett halvt valppris) och träna upp henne, för att sälja henne till en kompis som har 400 tackor.
Min kompis kommer säkert att kunna kontrollera henne - det såg jag i hagen här hemma härom morgonen när han var här. Han säger att bara han får tränat henne några månader så kommer hon att gömma bort det här med att bita får! Jag tror att han har rätt!!

Jag tror att Paeg kommer att bli en mycket bra hund, bara inte med mig :-[
Jag tror att han har rätt, bara Paeg får känna på hur det ska vara när allt funkar, så kommer hon att bli en fantastiskt bra vallhund!!!!!!
Det känns så bra att Paeg har fått en framtid!!!

Jag kommer nu att leta efter en Border Collie med bra stam, som jag kan se hur den hunden ser ut med fåren, alltså en hund runt året.
Jag har bara Kite 9 år gammal som kan hjälpa mig här på gården. Hon är så pass gammal att vad som helst kan hända henne - hon kan bli halt, eller få artros, eller vad fan som helst.
Jag behöver en ny hund!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vill ni veta hur det går att träna den hunden??!!
Ska jag starta en ny tråd om den nya hundens träning, eller ger vi upp här??))

Och jag slipper att få i mitt CV att det var jag som avlivade hunden som jag inte klarade av)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #75 skrivet: 30 aug-16 kl 15:14 »
Jag blev lite ledsen när jag läste ditt inlägg, du lät så besviken. Man kan inte vara expert och bäst på allt.
Samtidigt blev jag glad för att du hittat någon som kan jobba med henne, som ger henne rätt verktyg för att bli en bra vallhund.
Jag är en av dom som gärna läser dina inlägg, jag har inga får kanske blir det en dag, men jag tycker att det är väldigt intressant att följa dig och dina hundäventyr.
Lycka till med hundletandet. Kram

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #76 skrivet: 30 aug-16 kl 17:54 »
Ja, jo, visst är jag besviken. Jag tror ju på Paeg som vallhund och jag trodde ju att jag skulle klara av det här.
(Den enda ursäkten jag har att komma med är att jag har gått in i väggen två gånger i vintras, ja, världsmästerskapet i utbrändhet, DET har jag iallafall... Det gör att jag är sämre på att se vad som händer i vallningen, min uppfattningsförmåga och tolkningsförmåga är nersatt, liksom timingen)

Paeg var mitt fjärde försök att få en ny, bra hund. Jag börjar bli smått desperat!! :o :'( :'(

Men min tråd kan ju iallafall visa att det inte är så lätt att få en bra hund, fast det är en reggad Border Collie med godkänt vallhundsprov på föräldrarna.

Försök
#1 Jill. Importerad från Irland. Hnnes mamma hade vunnit Irländska mästerskapet 2009 och pappan var en ny "het" unghane på tävlingsbanorna när han parade tiken. Dvs alla pratade om den hunden det året... Jill var för vek mot djuren och tappade självförtroendet när djuren vände upp på henne och kollada in om hon verkligen menade allvar. Då svarade Jill att "Nä, det gör jag inte".

#2 En kull på min egen högst älskade Kite, som är den ideala hunden för mig. Jag tycker att hon har nästan allt som man kan begära av en vallhund!! Behöll en valp, pappan till valparna var en hane som hade lämnat mycket bra valpar i några år. Välanväld och känd för att det blir bra valpar. Men icke, min valp tände aldrig till på fåren.

#3 Nikki, den levande kompostkvarnen! Syster till Paeg. Nikki och Paegs morbröder har tävlat SM flera år irad. Var med på Världsmästerskapet i valllning i Skottland häromåret. Likaså var Nikki och Paegs pappa med där oickså. Nikki fick aldrig det riktiga intresset för att jobba. Vallade lite med "händerna i bakfickorna" Svårt att ställa krav på henne - då la hon av.

#4 Paeg, fårslaktaren (som hittills inte har lyckats avliva ett får än - men med lite mer tid, så skulle hon säkert lyckas med det med..

Så bra stam, importhund, eller ta en kull på den egna hunden, allt har misslyckats!!!
(Så hör man folk säga att de vill träna upp sin lilla Sheltie, Collie, eller vadannars som helst för "vallhundsras" som inte har avlats på arbete sedan 50-100 år sedan. Och tror på allvar att det kommer att bli en fullgod vallhund!!! Man slår sig för pannan!!! En SKK-reggad Border Collie har BARA avlats för vallningsarbete i 120 år...)

Försök #5 blir en ettåring som jag inte har hittat än. Jag vill att hon ska vara av bra stam, vara lugn och stabil, väluppfostrad och naturligtvis visa sig som en lovande vallhund.
Jag kan till nöds ta en hane också, eftersom jag bara har 9-åriga Kite som snart är ur "produktiv" ålder.

Hör av er om ni vet någon hund som passar in på denna beskrivning. Förväntat pris - inte mer än 20000:-
Mina misslyckade försök har kostat mig 3 X valppriset 12000:- (bytte ju Nikki mot Paeg, så det var ju ingen kostnad där) + vaccineringar, foder, kurser och bensinpengar. För att inte tala om tid och arbete som måste vara gratis i min kalkyl. Då pratar vi alltså om ung 50000:- för att ännu inte ha en duglig hund.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #77 skrivet: 06 sep-16 kl 20:46 »
Mycket lärorik tråd, var snäll och sluta inte!  För min del anser jag att aveln av vallhundar bör utgå ifrån att en riktigt bra hund ska fungera med minimal träning!  En hund som behöver så mycket träning ocvh "vägledning" som de du beskrivit, ger, enligt min mening, mer jobb än de sparar.

  Jag har haft ett par sådana hundar.

  Någon sade vid en vallhundstävning:  "Ja, jag tror faktiskt inte att förarens gener går i arv till valparna!"
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #78 skrivet: 09 sep-16 kl 19:09 »
Problemet är att de hundar som funkar med minimal träning ofta inte har så mycket "motor" att de kan sätta sig i respekt för fåren... De är enkla att träna, men de har inte så mycket "vilja" kvar i trängda situationer.
Man måste hitta en väl avvägd situation.
Jag tittade på Youtube på en hane, som är så jävla stabil. Baggen stångade mot honom och han duckade undan och var upp i facet på baggen direkt efteråt. Det hade min Kite aldrig tagit. Utom nosen på baggen....Sen finns det hundar (som min Jill) som jobbade hur bra som helst tills hon fick motstånd - då vek hon ner sig.
Det gäller att hitta en hund som står på sig, utan att tappa huvudet eller som backar. Dessutom ska hunden vara samarbetsvillig och inte fara iväg på egna äventyr. Det är svårt.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallträning med Lill-Puppisen
« Svar #79 skrivet: 12 sep-16 kl 18:02 »
Nåja, jag gick aldrig något lokalprov med dem, än mindre tävlade.  Men hemma funkade de hur bra som helst, och det arbete jag la ner på dem var i princip en enda vallhundskurs.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser