Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärtor och bönor - hur gör jag  (läst 2999 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Ärtor och bönor - hur gör jag
« skrivet: 10 okt-15 kl 14:32 »
Nu har jag tagit in skörden av de "testodlade" ärtor och bönor jag sådde i våras. Jag misstänker (och hoppas!) att det varit ett generellt sett dåligt ärt- och bönår i år med sen och kall vår och försommar.

Jag har egentligen inte fått någon sort som är helt mogen. Går det att använda dem ändå?

Inga av ärtskidorna på gråärtorna har mognat helt men jag har fått en stor skörd av gröna ärtor från dem. Tänkte äta dem som "gröna ärtor". Det borde väl gå!?

Borlottibönorna har inte blivit färgade utan är helt vita. Vissa till och med med dragning åt grön. Går det (är de goda) att äta så? Hur gör jag med dem? Har något svagt minne av att jag läst om att bönor ska kokas på något särskilt sätt för att inte bli hårda/sega/något annat. Eller gäller det kanske torkade bönor? Om de går att äta, hur länge ska de koka?

Kokbönorna är också små och vita (ska de vara) eller grönvita. Samma frågor som med Borlottibönorna.

Har tidigare bara odlat "gröna bönor" som äts med skida och allt. Att ha färska ärtor och bönor är nytt för mig så jag skulle uppskatta några goda råd.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ärtor och bönor - hur gör jag
« Svar #1 skrivet: 10 okt-15 kl 15:24 »
Ingen böna eller ärta behöver vara helt mogen för att ätas. Mognaden har mer med hur dom ska förvaras. Så ät du! Godast brukar vara att skuda dom mjuka i en kastrull med lite vatten och  en klick smör.
kretslopp

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Ärtor och bönor - hur gör jag
« Svar #2 skrivet: 17 mar-16 kl 13:14 »
Jag skille vilja ha tips om hur man kryddar bönor när man kokar dem på spisen.
Jag är tokig i Zetaś stora vita bönor i liten "teglesten",  det står vatten och salt men jag får inte mina stora bönor lika goda.

Jag antar att vissa bönor blir godare med vissa kryddor. 
Mycket tacksam för tips !
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Ärtor och bönor - hur gör jag
« Svar #3 skrivet: 23 jul-20 kl 14:55 »
KÖPBÖNORNA ÄR FÖRMODLIGEN NÅGON SORT MED HÖG SOCKERHALT eller låg fiberhalt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ärtor och bönor - hur gör jag
« Svar #4 skrivet: 23 jul-20 kl 21:25 »
Det är är knappt början av slutet av juli.
I år hade vi RN vår som var tre veckor sen vilket innebär att man inte kan förvänta sig att skörda förren några veckor senare.

Jag är inte det minsta orolig.

Skörden får helt enkelt vänta tills det är dax.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Ärtor och bönor - hur gör jag
« Svar #5 skrivet: 23 jul-20 kl 21:32 »
är väl bara att testa, tänkte jag säga.  man kan använda bönor på massor av sätt, tror jag. bl-a göra vegetarisk "kött"färs genom att mosa dem.

lite OT;

ni pratar visserligen om bönor i användningssyfte att ätas, men kan det vara något liknande om man tänkt använda dem för odling också? dvs att man kan använda sådana frön/bönor som inte hunnit mörkna, och att få dem att växa? såg att det nämndes om något sådant i en annan tråd, fast det gällde blommor ändå.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ärtor och bönor - hur gör jag
« Svar #6 skrivet: 12 jun-22 kl 19:33 »
Lite sent, men har odlat en hel del gråärt.

Jag är märkt att de mest vanliga gråärt är lite sega med blomning. Däremot gråsockerärt är betydligt snabbare. Har fem (har nån mer men inte odlat alla än) sorters gråärter varav tre är socker, dessa 3 är alltid före i blomning före. Märkt att gråsockerärt verkar klara av frost också betydligt bättre efter test, den vanliga gråärtan får också röda stjälkar när den utsätts för frost.

Vet dock ingenting om skillnaden förutom att de jag har ger olika blommor och odlats på olika ställen av Sverige.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ärtor och bönor - hur gör jag
« Svar #7 skrivet: 13 jun-22 kl 17:28 »
Ärtor och bönor som ska förvaras torra. När alla baljor/ärtskidor är fullmatade. Ryck upp plantan och häng den på en torr plats så den torkar. När baljorna är torra kan du tröska dom. Ibland behöver ärtorna/bönorna bredas ut för extra torkning. Ärtorna/bönorna kan nu förvaras i många år som torra. Dom kan användas till utsäde men också till mat.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser