Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrning av grönsaker  (läst 28316 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Syrning av grönsaker
« Svar #80 skrivet: 02 dec-18 kl 21:59 »
Att syra grönsaker är ganska enkelt. De bakterier som behövs för syrning finns naturligt i och utanpå alla vegetariska råvaror. Och de är faktiskt samma bakterier som vi har i mag- och tarmsystemet. Det vi kallar mag- och tarmbakterier, eller tarmflora, är samma bakterier som behövs för syrning, och dessa finns alltså i och utanpå alla vegetariska råvaror.
Det enda man behöver göra är att skära upp grönsakerna i småbitar, lägg dom i en burk eller liknande. Fyll burken full och pressa i så mkt det går. Sen fyllar man på med vatten ända upp till toppen. Sen täcker man med ett lufttätt lock. Det kan vara en vanlig glasburk med skruvlock, eller en burk med patentlock.
Sen är det bara att låta det stå i mörker i rumstemperatur en månad. Klart!

Det här med att tillsätta bakteriekulturer är egentligen helt onödigt. Man har syrat grönsaker, bönor och annat i flera tusen år, lång långt innan 1900-talet när det kom företag som sålde bakteriekulturer. Och det gick hur bra som helst! Kanske rent av bättre! Naturen är redan fulländad. Ingen behöver företagens produkter!

Likaså det här med att sterilisera burkarna är egentligen också onödigt. Så länge dom är ren så finns det ingenting där som dåliga bakterier vill ha. Och även om det skulle finnas sådana bakterier så dör dom när dom goda bakterierna växt till sig. Goda bakterier konkurer ut dåliga, och dom goda vinner alltid så länge dom får mat = vegetariska råvaror.

Det där är ordnsom stämmer med verkligheten.

I år när jag gjorde syrad bostongurka så fick det stå i hink över natten då jag ville avvattna så mycket som möjligt.
När man kom ner på morgonen så bubblade det så friskt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser