Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110117 gånger)

Love Lundin

  • Inlägg: 2
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #320 skrivet: 03 apr-23 kl 20:58 »
Hej!
Jag har en assistent modell n21 som luktar bränd plast när den går. Maskinen går och varvtalsjustering/timer funkar. Möjligen går motorn lite ojämnt men det är i så fall väldigt lite. Vid låg fart slår det lite gnistor i motorn men när jag kör maskinen med botten av verkar lukten komma från kretskortet, även om inget där ser bränt ut. Vad kan det vara för komponenter som är skyldiga, någon som har tips på hur jag kan felsöka?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #321 skrivet: 03 apr-23 kl 21:32 »
Kolla om några av de där ökända Rifa-kondensatorerna som är omnämnda tidigare i tråden ser skumma ut (t ex sprickor i plasten eller om de ser uppsvällda ut). Det är lika bra att byta dem först av allt.  Men de brukar inte direkt lukta bränd plast utan mer som bränt papper.
Kolla också efter ev spruckna lödställen där det kan bli gnistbildning och varmgång.
Hittar du inget på annat sätt, kör maskinen en stund tills det börjar lukta, stäng av och dra ur sladden och känn omedelbart efter om något på kretskortet är varmt.

Love Lundin

  • Inlägg: 2
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #322 skrivet: 04 apr-23 kl 12:35 »
Tack för hjälpen Torbjörn!

jag följde dina tips och tror att jag hittat något: På kretskortet finns en lång grå resistor (tror jag det är) som löper från långsida till långsida. Med texten 8w5% 4k7 på. Den syns på bilden på kretskortet i den här tråden https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=96154

När maskinen varit på några sekunder blir den 50+ grader varm och lukten verkar komma därifrån också.

Torbjörn, du som som är kunnig: kan resistorn vara problemet, och vet du i så fall vart man beställer en ny?

Hittar en Rifa-kondensator i anslutning till motorn som ser halvbra ut, inte svullen men lite mikroskopiska sprickor. Rifa-kondensatorn i min maskin är betydligt finare än den som finns att se i den länkade tråden.

Igen, tack för hjälpen och insatserna i den här tråden!

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #323 skrivet: 04 apr-23 kl 23:02 »
Det där stora trådlindade motståndet är gjort för att tåla att bli varmt, konstruktören hade inte satt dit ett så stort motstånd som tål 8 W om det inte förväntades bli en del effektutveckling i det. Gissningsvis sitter det som seriemotstånd för matningen till IC:n i motorstyrningen, jag har för mig att det finns länk till datablad för den tidigare i denna tråd.

Så jag skulle tro att det inte är något att oroa sig för. Möjligen kan man kontrollmäta motståndet för att försäkra sig om att det inte har ändrat värde (men den där sortens grå motstånd brukar vara mycket pålitliga). Om det luktar pga matos eller smuts som har kletat fast på motståndet kan man ju prova att tvätta av det noga.

Leif Holmgren

  • Inlägg: 1
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #324 skrivet: 18 jun-23 kl 20:51 »
Jag har CADat upp båda gummiringarna till min Assistent N4D som 400W motorn är upphängd i. Sedan skrev jag ut dem i Shure 60 gummi, 100% infill, på min 3D-skrivare. Blev riktigt bra!
Nu sitter mixerdrevet mitt i kraftuttaget.

antontq

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #325 skrivet: 10 sep-23 kl 03:14 »
Hej

Var det någon som hade koll på de tredje motståndet som sitter på baksidan av styrkortet?
Har en N8, men antar de ä samma på N10
De sitter parallellt över potentiometern (hastighetsknappen)

Mitt har knäckts sönder.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #326 skrivet: 10 sep-23 kl 07:02 »
Jag har ingen maskin till hands att kolla på just nu, och på den enda bild i tråden som visar ett sådant motstånd, går det inte att tolka färgkoden säkert.

 https://www.alternativ.nu/index.php?topic=144950.msg1625822#msg1625822

Ta en bild på ditt trasiga motstånd så kanske det går att läsa färgkoden på det.
Det där motståndet bestämmer lägsta hastigheten på motorn, utan detta kommer maskinen att fungera men man kanske måste vrida upp potentiometern en bit innan motorn startar.

antontq

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #327 skrivet: 10 sep-23 kl 12:21 »
Två bilder mä motstånd att jämföra mä.

Ja ä lite dålig på färger ::
Tack på förhand.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #328 skrivet: 10 sep-23 kl 21:43 »
820 kohm på N8 , 1,5 Mohm på N10.  Det senare motståndet är ett s k kolmassamotstånd, de är ökända för att ändra värde kraftigt med tiden.
Man kan misstänka att motståndet är utprovat på fabrik så det kan ha olika värde från exemplar till exemplar av samma modell.

antontq

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #329 skrivet: 11 sep-23 kl 00:26 »
Tack för svar.

De andra på N10 ska också va 470 resp 4700 ohm antar jag. Du menar att de mörka motstånden kan ändra värde mä åren. Verka sitta sådana på N10 men de ha samma värde som på N8 så de är nog ok.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #330 skrivet: 11 sep-23 kl 07:10 »
Ja. Åtminstone när såna där motstånd sitter på lite mer kritiska ställen (t ex i en radio, mätinstrument etc) brukar det vara säkrast att kontrollmäta dem. Helst mäter man två gånger och polvänder multimetern mellan mätningarna, får man olika värden är det bäst att byta motståndet även om båda värdena iofs ligger inom tolerans.

antontq

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #331 skrivet: 11 sep-23 kl 11:20 »
Ok.
Har beställt grejer nu, fint att man kan fixa gamla trotjänare.

Lite sammanfattning om någon annan har samma problem:

N8:
470 ohm
4,7k ohm
820k ohm

47pF X2
220pF X2

N10:
470 ohm
4,7k ohm
1,5M ohm

47pF X2
150pF X2
Deltafilter X2/Y2 150nF + 2x 4.7nF 275VAC

Att rengöra centrifugalkopplingen var ju också rekommenderat.
Att spraya potentiometern med electroclean verkade ju också vara bra om den jävlades.

Tack för infon
Mvh
Anton T



Carpediem1982

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #332 skrivet: 20 feb-24 kl 15:21 »
Hej! Ny här men mycket nyttigt läsning.
Fick en N21 som strulade, hittade problemet och det var kontakten i timern som funkade inte så bra. Nu är rengjort och fungerar men skulle vilja byta de. Kan man få tag bara på kontakterna?
Hela timern kostar typ 900-1200 kr för att köpa.
Mvh, Frank

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #333 skrivet: 20 feb-24 kl 15:39 »
Jag tvivlar på att kontakterna i timern någonsin har funnits lösa som reservdel. Man kanske kan plocka motsvarande kontaktnitar från någon annan strömbrytaranordning (typ billig stoppa-i-väggen-timer, tvättmaskinsprogramverk, termostat från t ex kylskåp eller elradiator, mikroswitch) och lyckas snickra dit dem på något sätt?

Eftersom motorn är en rätt kraftigt induktiv last som ger överspänningar och ljusbågar då strömmen bryts, kan man nog få bättre livslängd hos kontakterna genom att lägga en gnistsläckare (varistor, RC-nät eller liknande) parallellt med timern.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #334 skrivet: 13 mar-24 kl 22:17 »
Räddade en N4 med tillbehör (verkar vara så gott som komplett uppsättning) från ett grovsoprum ikväll. Maskinen är provkörd och fungerar, den går att bromsa så hårt man vågar med händerna utan att överbelastningsskyddet löser eller remmen hoppar av, inga nämnvärda oljud från lager eller snäckväxel heller, så den verkar så här långt vara ett ganska bra kap.  Enda uppenbara felet är att två av gummifötterna är borta.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #335 skrivet: 14 mar-24 kl 13:17 »
Det var ett bra fynd torbjörn! Finns gummifötter möjligtvis som reservdel?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #336 skrivet: 14 mar-24 kl 20:20 »
Det är ju runda gummifötter med hål för M4 eller M5-skruv, sådana finns som standardvara (går väl om inte annat att skruva bort från t ex någon större datorlåda från 00-talet) så man behöver nog inte jaga originalreservdel. Om det sen inte blir exakt samma form och färg som originalet spelar knappast någon roll.

Det är förmodligen bäst att byta eller plocka bort radiostörningsskyddet innan det säger upp sig genom att explodera eller börja lukta illa.

Jag har idag diskat köttkvarnen grundligt, det var en brun, hård men lite flottig och fastgrodd beläggning överallt, ungefär som om sakerna alltid har handdiskats i lite väl kallt vatten och med snålt eller undermåligt diskmedel.  Det som fungerade var lång tid i ultraljudstvätt med så gott som kokande vatten och maskindiskmedel.
En märklig sak är att det står Husqvarna på de tre hålskivor som följde med (två av dem identiskt lika, den tredje med mindre hål).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, kretslopp, malle h, gruvtrollet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser