Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110072 gånger)

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #280 skrivet: 21 maj-21 kl 13:23 »
Såg denna på loppis häromdagen. Det måste väl vara en av de första modellerna?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #281 skrivet: 21 maj-21 kl 14:59 »
Ja, det ser ut som en 40-talsmaskin. Men jag har aldrig sett någon med den där ljusblå färgen, kan den vara ommålad?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #282 skrivet: 21 maj-21 kl 23:03 »
Vet inte, men det är inte omöjligt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

byabin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #283 skrivet: 06 okt-21 kl 14:13 »
Idag när jag använde min assistent mod 10 small det till i den och luktade lite bränt, men den fortsatte gå som vanligt. Jag stannade den efter ett tag för säkerhets skull och demonterade den, det enda misstänkta jag hittade var att det ena kolet såg lite bränt ut. Jag såg inget enkelt sätt att ta ut kolen för att kontrollera dom närmare utan att riskera ta sönder något, så efter en allmän rengöring satte jag ihop den igen.

Funderingar:
1. Kan jag fortsätta använda den som vanligt, eller borde jag vara bekymrad?
2. Borde jag byta kol? I så fall, är det någon som vet hur man bäst gör? Vart kan man enklast hitta reservkol?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #284 skrivet: 06 okt-21 kl 22:19 »
Mest troligt är att det är störningsskyddskondensatorn som har poffat till.  Klipp av och isolera kablarna till den, så är det bara att köra vidare (om du inte har någon granne som är ovanligt känslig för radiostörningar, t ex radioamatör).

Kolen byter man om de är för korta, om man skruvar loss hattarna på kolhållarna är det bara att dra ut kolen för kontroll.  Kolla också hur kollektorn ser ut, att inte någon lamell har brännskador eller annorlunda patina än de övriga.  Om du kör igång maskinen isärplockad så kan du kolla att det inte blir någon onormal gnistbildning. Små gnistor just vid kanten på kolen är normalt, men det är inte bra om det blir långa löpgnistor som dras ut längs kollektorn.  Då kan det vara lämpligt att plocka isär motorn, tvätta kollektorn noga och skrapa ur mellanrummen mellan lamellerna, ofta orsakas löpgnistorna av koldamm eller annan elektriskt ledande smuts mellan lamellerna.  Om kollektorn är mycket repig, bränd eller nedsliten kanske det kan vara lämpligt att svarva av den.
Kolen är likadana i de flesta Electroluxmotorer från mitten av 1900-talet, bl a användes samma sort i Electrolux och Volta dammsugare fram till sent 1960-tal.

byabin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #285 skrivet: 27 okt-21 kl 19:07 »
Tack för en bra beskrivning av felsökningsmetodik!

Mest troligt är det som du säger avstörningskondensatorn som har rykt, då jag precis testat att köra den som vanligt en längre tid utan några som helst avvikelser. Det är inga skador på kollektorn, bara ett kol som ser avvikande ut; kanske har det gnistat någon gång, eller om det har åldrat annorlunda eller ursprungligen är av annan typ. Jag har inte tagit isär den mer, men jag såg senast att alla kondensatorer är de tidigare i tråden omtalade bärnstensfärgade med viss krackelering, så det får bli en genomgång framöver och byta alla dessa. Samtidigt ska jag försöka demontera kolen igen för kontroll.


Farbror Seb

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #286 skrivet: 08 jan-22 kl 21:37 »
Jag har i några år varit på väg att skaffa en köksassistent, vet inte varför det aldrig blir av. Nu är jag där igen och hamnar återigen här och läser med förtjusning igenom varenda sida om Electrolux gamla maskin, igen.

-(Torbjörn är en nationalskatt!)

Jag ska köpa mig en gammal Electrolux Assistent nu, så är det bara. Men jag undrar om det finns någon modell man borde passa sig för, som håller sämre än de andra? På samma sätt undrar jag om det finns någon som håller/är bättre?

Hoppas det är en ok fråga att ställa!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #287 skrivet: 08 jan-22 kl 21:45 »
Jag skulle nog vilja säga att alla modeller har sina problem och summan kanske är ganska konstant.  De kantiga 70-80-talsmodellerna med varvtalsreglering har ju sina elektronikproblem med bl a Rifa-kondensatorer som måste bytas någon gång under maskinens livslängd, men de har å andra sidan inte 50-60-talsmaskinernas problem med att gummifästena för motorn tappar formen så motorn ställer sig snett och drivremmen vill hoppa av.  Och så får man väl räkna med att plastdelarna i tillbehören är sprödare och sämre, ju äldre maskinen är.
De allra äldsta maskinerna från 40-talet har inga av dessa problem, men de är istället lite mer tveksamma ur elsäkerhetssynpunkt. Och när en elmotor börjar vara uppåt 80 år gammal så ska man väl inte bli förvånad vad som än händer med den...

byabin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #288 skrivet: 10 jan-22 kl 14:44 »
Nu har assistenten (no 10) till slut havererat och jag har gett mig i kast med att byta komponenter som jag misstänger har havererat. Precis som Torbjörn sade tidigare ser störkondensatorn helt havererad ut. Dessutom mätte jag upp resistansen som visar avbrott. Utöver det tänkta jag att det är lika bra att byta även kondensatorerna som sitter i startreglaget när man ändå håller på.

Nu problemet med att hitta komponenter som kan beställas och till rimligt pris, vilket jag skulle behöva hjälp med. Elfa hittar jag mest flerpack på, vilket inte känns nödvändigt, dessutom har dom en frakt som inte är sansad någonstans (133 SEK för tre komponenter som får plats i ett kuvert!?).

Söker därför råd och tips vad gäller vilka komponenter som är lämpliga och var dessa kan köpas. Bifogar bild på dessa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #289 skrivet: 10 jan-22 kl 17:10 »
Nu hinner jag inte göra någon grundlig marknadsundersökning just nu, men andra tänkbara komponentnasare är t ex Conrad, tme.eu, RS Components eller Farnell (som privatperson får man anlita bulvanen Electrokit om man vill handla från Farnell).
Det är brukligt i branschen att man får betala en fast fraktsumma på runt en hundring på småordrar, men samlar man ihop så man kommer upp i ordervärde upp mot 750 eller 1000 kr eller så, får man det fraktfritt.

byabin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #290 skrivet: 10 jan-22 kl 18:27 »
Ok, toppen tackar!

Jag har snokat rätt på tre kondensatorer som jag tror kan passa på tme.eu;

0,047 uF: https://www.tme.eu/se/en/details/pme271m547mr30/paper-capacitors/kemet/
0,15 uF: https://www.tme.eu/se/en/details/pme261kc6150kr30/paper-capacitors/kemet/
0,1 uF + 2x4,7 nF: https://www.tme.eu/se/en/details/pzb300mc13r30/tht-suppression-filters/kemet/

Däremot begriper jag inte vad resistorn är för något.
Grå-Blå-Röd--Röd: 8.6 kOhm 2%, eller
Röd-Röd-Blå--Silver: 22 MOhm 10%? (https://www.tme.eu/se/en/details/vr68000002205jac00/1w-metal-film-tht-resistors/vishay/)
Och vilken typ är det?  ???
Jag antar att den måste byta då jag mäter avbrott i den. För det är väl en resistor? ???
« Senast ändrad: 10 jan-22 kl 18:33 av byabin »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #291 skrivet: 11 jan-22 kl 13:36 »
Motståndet är nog på 22 Mohm, och förmodligen är det inte avbrott i det utan det är bara frågan om att din multimeter inte klarar att mäta så höga resistanser. Gränsen brukar gå vid 20 Mohm eller möjligen 2 Mohm.
Om du vet vad multimetern har för inre resistans vid spänningsmätning, så kan du prova att lägga motståndet i serie med den och mäta en känd spänning (helst en likspänning).  Om t ex inre resistansen är 10 Mohm och du lägger 22 Mohm i serie, så borde den visa ungefär en tredjedel av vad den visar när den är direkt ansluten till samma spänning.

Jag antar att det ligger parallellt med någon störskyddskondensator och bara har till syfte att leda bort statiska laddningar, då spelar det egentligen nästan ingen roll alls vad det har för värde. Låt det sitta kvar.

 

byabin

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #292 skrivet: 11 jan-22 kl 14:16 »
Ja det är motståndet som sitter mellan störskyddskondensatorn och chassit i strömförsörjningen, se bild (bilden är tagen med motorn nedåt och mixeranslutningen i slutet av motoraxeln uppåt; man kan även se kollektorn skymta mitt i).

Det är antagligen 22 MOhm som du säger och att multimetern inte fixar att mäta upp det. Jag vet tyvärr inte vad multimetern har för inre resistans, men jag tog ett 1.5 V batteri och mätte i serie varvid spänningen visar 67.5 mV - det är alltså inte avbrott i den!

Jag beställer bara kondensatorer då och byter dessa.

kop

  • Inlägg: 9
    • Norge
KJøkkenmaskin Electrolux assisten starter ikke
« Svar #293 skrivet: 06 feb-22 kl 10:27 »
Har en gammel assisten kjøkken maskin som ikke vil starte .Har funnet en brent (avbrent) motstand i kortet til Triac regulering av hasitghet.Kan ikke tyde verdien på denne (se bilde).Noen som har reparet dett før og vet ca verdien og årsaken til at den er brent ? Det var mye fett på kortet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: KJøkkenmaskin Electrolux assisten starter ikke
« Svar #294 skrivet: 06 feb-22 kl 10:33 »
Troliga orsaker till bränt motstånd är antingen överslag på kretskortet pga smuts, eller dåliga kondensatorer (Rifa). Ta en titt på den stora tråden om Electroluxassistenter, https://www.alternativ.nu/index.php?topic=144950.0 , där finns en hel del information att hitta. Det borde finnas bild på ett friskt kretskort av samma sort som sitter i din maskin, så det går att se färgmärkningen på motståndet.

kop

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: KJøkkenmaskin Electrolux assisten starter ikke
« Svar #295 skrivet: 06 feb-22 kl 10:40 »
Tusen takk ! skal se etter der .Mvh Kurt Ove

kop

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: KJøkkenmaskin Electrolux assisten starter ikke
« Svar #296 skrivet: 06 feb-22 kl 11:18 »
SEr du har svart på en Lennart b ang samme feilen .Men bildet manger :
Det brända motståndet ska vara på 470 ohm. Trolig orsak till att det har brunnit upp är kortslutning i den mindre av kondensatorerna, 47 nF. Det är nog lämpligt att byta båda kondensatorerna i samband med reparationen.

Förslag på ersättare för kondensatorerna:
47 nF  Elfa 65-599-98
220 nF Elfa 65-647-28
Er det samme motstand på 470 Ohm som er brent på min maskin ?

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #297 skrivet: 06 feb-22 kl 13:10 »
Sammanfogade en nystartad tråd med denna  (:) /mod

GamlaSömmerskan

  • Inlägg: 3
  • A bitch to the last stitch!
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #298 skrivet: 06 feb-22 kl 22:44 »
Jag vill bara säga ett STORT tack till er alla som har skrivit i denna tråden.
Jag köpte en begagnat N21, för jag har drömt om just en sådan senaste 10 åren men aldrig riktigt vågat. Hur som helst, den hade den där vanliga felet att hastighetsreglaget var opålitligt. Jag hittade så mycket nyttigt info här så jag fick förståelse nog att åtgärda problemet...
Provade allt...rengjorde kretskortet och alla kopplingar, kollade genom alla kondensatorer...till slut insåg jag att potentiometerns lödningar hade släppt från kretskortet...
På med lödkolven och vips....allt fungerar som det ska!

Ni förstår säkert sinnesron som uppstår när en trasig maskin börja fungera för att man har lagat den själv.

Tack för att ni finns och ni skriver här! Utan er hade detta varit inte bara svårare om inte omöjligt!
Det är inte bara jag, det är mina 16 år vid symaskinen som pratar.

kop

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #299 skrivet: 07 feb-22 kl 22:29 »
Hei ja det er samme motstand ,skal bestille nye kondensatorer og motstand ,Vet du hvor stor effekt motstanden skal tåle ? 0,5 w ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser