Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankor på vintern  (läst 19235 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
ankor på vintern
« skrivet: 04 feb-12 kl 10:36 »
jag undrar hur mycke kyla ankor tål till ex svenskt gulanka och cayuga .  vi har nu för 4 dagen 34 minus. hade ankorna klarat ett vinterbodende när dom bor ute i en typ hundkoja . jag ser bara i mitt isolerade hönshus där jag har ungefär 25 höns och värmelampa och element på max, att det blir 5 minusgrader i hönshuset... ute vid 38 minusgrader ute..  jag tänker kanske det är lika att ankorna bor med hönsen på vintern..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

lena70

• Gäst
SV: ankor på vintern
« Svar #1 skrivet: 04 feb-12 kl 11:46 »
Ankor tål en heldel kyla, å andra sidan bor jag i östergötland, och där blir aldrig särskilt kallt eller hårda vintar..Mina ankor, rouen och mulard är ute, året runt, de har både lekstuga och hundkoja, att gå in i, men väljer alltid hundkojan..Vi har haft som mest i vinter, -20..När jag jobbade på djurpark, hade vi alltid ankorna ute, året runt. De hade med hundkojor att gå in i..

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #2 skrivet: 04 feb-12 kl 11:56 »
ja -20 kan jag förstå att dom klarar, men när vi har så kallt om uppåt 40 minus kanske det inte går..
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 feb-12 kl 12:20 »
Kan bara hålla med dig, och då har de det säkert bättre i hönshuset..

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #4 skrivet: 04 feb-12 kl 13:04 »
ja tack då.. skönt att man gjort rätt val.  ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 04 feb-12 kl 15:29 »
Minus 40 har jag aldrig provat, men förra vintern hade vi minus 25, och ankorna vägrade vara inne, de skulle ut och ha roligt som vanligt. Mina bor i enkla oisolerade hus av plywood, det är dragfritt och de har gott om halm, men det finns ingen extra värme. De får ändå upp värmen hyfsat under natten, det känner man när man öppnar dörren på morgonen.

Det finns ju vilda änder som övervintrar i södra Sverige, de är ute dygnet runt och har sämre tillgång till vatten och mat, men klarar sig fint ändå. Här var minus 20 inatt, och jag åkte förbi en damm med rinnande vatten i morse, där var ett 30-tal gräsänder, och de såg ut att trivas utmärkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TheoA

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-12 kl 22:24 »
Vi var ute på promenad i helgen.. Natten innan hade det vart - 25 C.. Men när vi gick förbi ån så var den öppen och några Gräsänder flög iväg :)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-12 kl 13:35 »
Hej Mina myskankor väljer också att vara ute. Vi har dock inte haft kallare än -25 här i år.
Jag har lagt ut hö tappar där de brukar välja att ligga ute på dagarna så det inte blir för kallt om fötterna. Ibland ligger de på höt och ibland inte men de kan ju i alla fall välja :) Jag har ett litet ankhus moddel hundkoja, som de verkar trivas i. Mycke hö och halm när det är kallt.
Om det kryper ner till -30-35 kan du ju ta in ankorna på kvällen i det varmare hönshuset och ha dem ute dag tid om de vill vara ute.

« Svar #8 skrivet: 03 sep-24 kl 19:23 »
Hej! Det här blir min första vinter med ankor, och jag vet inte hur jag ska göra med badvatten. Hur gör ni andra när det är så kallt?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 04 sep-24 kl 10:14 »
Mina ankor har 2 badbaljor i plast ute i ankgården (delade 150-liters plastfat). När det är riktigt kallt brukar de få nöja sig med en balja. Jag välter baljan uppochner på kvällen, så att det inte fryser mer under natten. Sedan på morgonen får de nytt vatten i samband med att jag släpper ut dem. De brukar kunna hålla vattnet öppet under dagen, eftersom de ska bada, dricka och bada fodret stup i kvarten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Efwa

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 05 sep-24 kl 09:24 »
Jag fyller på en balja en gång om dagen. Ibland håller dem den öppen som Skräptanten skriver och ibland hinner det frysa. Sedan har jag vatten inne att dricka men det är i automat så det inte blir allt för slabbigt. Inne försöker jag hålla plusgrader.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 08 sep-24 kl 10:08 »
Myskankorna här nöjer sig med att bada huvudet när det är kallt, så är det kallare än -10 så fyller inte jag upp mer än en liten balja per dag. Nu har vi inga unga ankor längre, yngre ankor har varit mer badsugna och badat när det varit riktigt kallt, men det fryser i fjäderdräkten på dem. Det är inte något problem om tempen är över -10 där jag tycker det går en gräns för när man vill hålla på med vatten generellt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser