Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000  (läst 131895 gånger)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #80 skrivet: 29 nov-11 kl 01:01 »
torbjörn, den där sista på fotot, har du den hemma? SKulle du kunna ta en närbild på trådspänningsratten? Min maskin där fjädern vikt ut sig är konstruerad på samma sätt. Eftersom jag aldrig har sett den trädd eller i helt skick, så vet jag inte hur den skall se ut när den sitter rätt. Skickar två ytterligare bilder på min maskin, där den felaktigt böjda fjädern syns (sorry för oskärpan, jag klarar inte att ta bra bilder med digital kamera).
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

 

Neiklot

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #81 skrivet: 05 dec-11 kl 00:20 »
Hej igen!

Nu har jag köpt och fått hem en manual till 2000 i pdf-format.

Jag mailar den gärna om någon vill ha! :)

Pm'a e-postadress.


fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #82 skrivet: 05 feb-12 kl 22:10 »
sällar mig till klubben, äger faktiskt två husqvarna symaskiner. En i sverige (mer lik den gröna från 20-talet) och en alldeles nyförvärvad Husqvarna 2000 6440 här på svalbard. Maskinen jag har här värkar behöva en rejäl rengjöring. Alla rattar går väldigt trögt, att sy bakåt funkar inte osv..
Nån som vet hur man öppnar? och vågar man gjöra det?

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #83 skrivet: 05 feb-12 kl 22:22 »
Om maskinen stått länge och kallt... så funkar det att ha den framför en elfläkt några timmar för att kunna använda reglagen.
Om maskinen är smord med fel sorts olja kan det åxå bli så, 5-56 eller "blås rent"(på burk) eller startgas kan lossa gammal olja.
Smörj sen med symaskinsolja, dvs sesamolja.
Lämna till service hos fackgubbe om du blir trött..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #84 skrivet: 05 feb-12 kl 22:27 »
hmmm, ja det kan hända att den har stått kallt. Köpte den av en man som flyttar härifrån efter 30 år.. Lådan var ganska dammig. jag har den inne nu, värmefläktar är det ont om. Men kan ställa den på badrumsgolvet och dra upp golvvärmen kanske?

Men hur kommer jag åt för att rengjöra eller smörja något?
Det är ju bara plast överallt  ???
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #85 skrivet: 06 feb-12 kl 00:14 »
Nyare Hva 2000 (efter ca 1971) saknar smörjhål, det var meningen att de skulle klara sig utan att smörjas och det kanske stämde de första 5-10 åren.

Nu är jag inte säker på hur ett så modernt exemplar som Modell 6440 ser ut, men man brukar kunna skruva isär friarmen lätt (ta först bort matarplåten och sedan de två-tre skruvar som håller locket). Täcklocket på höger sida av maskinen är också lätt att ta bort, handvredet upptill sitter med snäppfäste och är bara att dra bort, sen är det ett par skruvar som håller det. Oftast finns det också en lucka upptill på baksidan.

Sesamolja och andra vegetabiliska oljor bör man INTE använda på smörjställen som är svåråtkomliga och som kan väntas bli smorda sällan. Där är det bättre med en ren mineralolja (hittar man inget pålitligt som säljs som symaskinsolja så kan man använda t ex ATF eller någon mineralbaserad hydraulolja). När det gäller självsmörjande lagerbussningar, som man kan vänta sig att det är gott om i en s k smörjfri symaskin, så ska man inte heller använda oljor med tillsatser av fasta partiklar (teflon, MoS2 etc) eller s k rostskyddande oljor som lämnar ett vaxlager efter sig när de torkar in (WD-40 är en typisk sådan). Vax, fasta partiklar, fett mm sätter nämligen igen porerna i de självsmörjande bussningarna, då förlorar de sina självsmörjande egenskaper och måste därefter smörjas lika ofta som en vanlig mässingbussning.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #86 skrivet: 06 feb-12 kl 01:19 »
fastfrusen, du har PM.

Om reglagen går trögt kan man droppa några droppar "godkänd" symaskinsolja och vänta ett tag. Sen en droppe till och sen på med hårtorken. Sedan vänta en stund och sen dra och tryck och håll på en stund. Akta plasten dock, den kan vara bräcklig pga ålder.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

MySun

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #87 skrivet: 04 jun-12 kl 16:08 »
Hittade åt denna tråd idag då jag sökte runt lite kring Husqvarna 2000 eftersom jag hittade en vit sådan i soprummet! Har inte hunnit testa ifall den funkar, men alla delar verkar finnas kvar och det är tydligen en modell 6010. Jag har redan en finfin maskin, en grön metall Husqvarna ärvd efter mormor, modell Automatic 21A står det visst på den. Men jag kunde inte bara låta denna stå kvar i soprummet! :)

Christinag, har du fått hjälp med bild på hur den där lilla metalldelen ska böjas till? Jag skulle kunna fixa en bild på min 21A, tror den har en liknande mekanism.

MySun

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #88 skrivet: 04 jun-12 kl 16:35 »
Här kommer två närbilder, hoppas de hjälper!

Neiklot: jag är intresserad av manualen men fattar inte hur jag ska PMa min email till dig!

Broberg

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #89 skrivet: 04 jun-12 kl 20:28 »
Här kommer två närbilder, hoppas de hjälper!

Neiklot: jag är intresserad av manualen men fattar inte hur jag ska PMa min email till dig!


Han har registrerat av sig och heter nu istället: http://www.alternativ.nu/index.php?action=profile;u=36870

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #90 skrivet: 04 jun-12 kl 20:38 »
Han har registrerat av sig och heter nu istället: http://www.alternativ.nu/index.php?action=profile;u=36870

Gu va gammal han har blett! 
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

  • Gäst
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #91 skrivet: 04 jun-12 kl 20:44 »

klivia

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #92 skrivet: 18 nov-12 kl 13:52 »
Min Husqvarna 2000 6020 sliter av tråden o det blir ingen söm, vad kan det bero på ?

Emelie L

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #93 skrivet: 18 nov-12 kl 14:49 »
Kolla om du har trätt den rätt och kolla trådspänningen?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #94 skrivet: 18 nov-12 kl 16:48 »
Min Husqvarna 2000 6020 sliter av tråden o det blir ingen söm, vad kan det bero på ?

Är det övertråden eller undertråden som slits av?

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #95 skrivet: 27 jul-13 kl 15:21 »
Väcker tråden.
Har problem med att övertråden åker ner i "underhuset" och trasslar sig. Händer oavsett vilken typ av sömm eller hastighet jag har. Det blir små små bitar av övertråden som skärs av och fastnar i underhuset. Jag kan inte sy mer än någon dm per gång, innan det trasslar sig.

Är det något felinställt eller är maskinen trasig. Jag tror att tråden är rätt trädd. Såg en bild på hur spolen skulle träs här i tråden.

Modell 6020
/Attis

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #96 skrivet: 29 jul-13 kl 03:43 »
Skruva gärna av stygnplattan och kolla under om det är rent. Det kan vara ludd här och där som gör att maskinen inte transporterar rätt och nålen tar i nånstans. Annars så testa att spola om undertråden och sätt i ordentligt. Är det länge sedan du bytte nål? Prova en ny. Låter det om undertrådenens spolhållare? Tar det i nånstans? Kan hända att maskinen behöver justeras. Kolla så stygnvalen hakat i och inte sitter i något mellanläge. Det var litet av varje man kan testa.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #97 skrivet: 30 jul-13 kl 08:07 »
Skruva gärna av stygnplattan och kolla under om det är rent. Det kan vara ludd här och där som gör att maskinen inte transporterar rätt och nålen tar i nånstans. Annars så testa att spola om undertråden och sätt i ordentligt. Är det länge sedan du bytte nål? Prova en ny. Låter det om undertrådenens spolhållare? Tar det i nånstans? Kan hända att maskinen behöver justeras. Kolla så stygnvalen hakat i och inte sitter i något mellanläge. Det var litet av varje man kan testa.

MvH
Christina G

Det var en hel del grekiska för mig, men jag ska rota runt lite vid spolhållaren och se om det hjälper. Annars får den gå på service.

Tack för svaret!
/Attis

Sjaunja

  • Inlägg: 5547
    • -
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #98 skrivet: 30 jul-13 kl 09:17 »
 Stygnplattan är den där silverfärgade plattan som är nedanför pressarfoten. Har du gett din maskin nån rundsmörjning med symaskinsolja?

Rossbo

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Hjälp med symaskin: Husqvarna 2000
« Svar #99 skrivet: 30 jul-13 kl 10:19 »
Väcker tråden.
Har problem med att övertråden åker ner i "underhuset" och trasslar sig. Händer oavsett vilken typ av sömm eller hastighet jag har. Det blir små små bitar av övertråden som skärs av och fastnar i underhuset. Jag kan inte sy mer än någon dm per gång, innan det trasslar sig.

Är det något felinställt eller är maskinen trasig. Jag tror att tråden är rätt trädd. Såg en bild på hur spolen skulle träs här i tråden.

Modell 6020

Kan det vara så att nålen är inte tryckt enda upp i nålhållaren eller att nålen är felvänd dvs den platta sidan sitter åt fel håll? Kolla med en spegel hur nålhållaren ser ut inuti. En del maskiner monterar man nålen i hållaren med den plata sidan bakåt, medan hos andra med den plata sidan vänd framåt. Nålen passar in endast på ett sätt och vänder man fel så blir nålen för lång vilket orsakar att övertråden lindar sig fast runt bobbin-armen och blir formad som långa bågar istället att dras åt och blir till stygn. En del maskiner är känsliga för tråd tjockleken. Har man olika trådar uppe och nere så kan det blir trassel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser