Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slånbärsvin-recept  (läst 18001 gånger)

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
slånbärsvin-recept
« skrivet: 28 sep-06 kl 09:29 »
Måste bara uppmana alla vinintresserade att passa på att sätta slånbärsvin. Här i Skåne är det mycket gott om bären iår och det gäller att passa på nu i skarven mellan sommar och frost. Jag har satt 10 liter som redan nu har en underbart vinröd färg, fantastisk doft och jäser så in i bomben på damejeannen.  :D

Följande recept har jag följt och det verkar funka jättebra.
3 kg slånbär
2,8 kg socker
jäst och jästnärsalt
8 liter vatten

Krossa slånbären så gott det går, tillsätt hälften av sockret, vattnet och jästen/närsalterna. Låt stå och jäsa i en spann eller dylikt ( med lock ) i cirka 5 dygn. Rör om ofta och fortsätt krossa de hela bär som flyter upp. Sila ifrån bärmassan, tillsätt resterande socker och ställ att jäsa på damejeanne. Låt stå tills jäsningen tar slut ( cirka 2 månader i rumstemperatur ), klarna vinet, buteljera och låt det stå lagrat några månader.

Inget för dig som har bråttom men med lite tålamod och omtanke blir det ett fantastiskt vin. Mitt björnbärsvin från i fjol blir bara bättre och bättre ju längre det "ligger till sig".
Viktigt att komma ihåg är dock att när vinet jäser måste man ha det i rumstemperatur och helst också så jämn temperatur som möjligt. ( vilket är ett helsicke för oss med vedkamin i vardagsrummet  ;) )

Lycka till.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

tulipan

  • Inlägg: 124
  • Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
Re:slånbärsvin-recept
« Svar #1 skrivet: 18 apr-07 kl 11:24 »
Slånbärs Likör är jättegott... Gjorde en massa här i höstas och lite under vintern..

Häll slånbär i en flaska.. nästan fullt... häll på en massa socker (åker ner mellan bären) sen fyller du resten fullt med ren sprit...
Vänd flaskorna varje dag så att sockret smälter... när allt är smält ja se då är det färdigt... KANON GOTT... att smutta på då och då :-)

Winnie

  • Inlägg: 175
Re:slånbärsvin-recept
« Svar #2 skrivet: 21 apr-07 kl 22:54 »
Slånbärslikör gör jag ofta...

Men jag tycker att den behöver lagras...gärna ett år för att bli riktigt bra!!

MiaMia

  • Inlägg: 12
  • Hemma mamma
Re:slånbärsvin-recept
« Svar #3 skrivet: 04 sep-07 kl 21:07 »
Hejsan, kanske en dum fråga, men hur mycket jäst och jästnärsalt behövs det. Eller står det på paketet när man köper. Finns det bra och dåliga produkter?
Det vore jätteroligt att få höra andras erfarenhet i ämnet. Jag kan ingenting om vinberedning, det verkar spännande. Slånlikör är riktigt gott, håller helt med.
Tack på förhand.:)
Delar gärna med mig av många års erfarenhet av att vara ekonomisk smålänning. Många intressen och vänner med allehanda kunskaper.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:slånbärsvin-recept
« Svar #4 skrivet: 04 sep-07 kl 22:03 »
Om du köper en sk "Startsats" brukar det innehålla en påse vinjäst och en påse jästnärsalt. Den förpackningen brukar vara lämplig till ca 25 liter. Vill du göra mindre får du försöka dela den i lämplig mängd.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Hippy

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: slånbärsvin-recept
« Svar #5 skrivet: 22 nov-21 kl 11:12 »
Jag gör vin sedan länge och det behövs ingen jäst eller jästnärsalt när man gör vin på frukt. Det behövs rätt temperatur. Vill du säkerställa att en viss jäst växer i vinet då kan man tillsätta. Men använd inte det billiga jäst som går att köpa. Jag tillsätter jäst bara till vin på maskros eller rabarber. Annars finns det tillräcklig jäst på bären, frukten.

Måste bara uppmana alla vinintresserade att passa på att sätta slånbärsvin. Här i Skåne är det mycket gott om bären iår och det gäller att passa på nu i skarven mellan sommar och frost. Jag har satt 10 liter som redan nu har en underbart vinröd färg, fantastisk doft och jäser så in i bomben på damejeannen.  :D

Följande recept har jag följt och det verkar funka jättebra.
3 kg slånbär
2,8 kg socker
jäst och jästnärsalt
8 liter vatten

Krossa slånbären så gott det går, tillsätt hälften av sockret, vattnet och jästen/närsalterna. Låt stå och jäsa i en spann eller dylikt ( med lock ) i cirka 5 dygn. Rör om ofta och fortsätt krossa de hela bär som flyter upp. Sila ifrån bärmassan, tillsätt resterande socker och ställ att jäsa på damejeanne. Låt stå tills jäsningen tar slut ( cirka 2 månader i rumstemperatur ), klarna vinet, buteljera och låt det stå lagrat några månader.

Inget för dig som har bråttom men med lite tålamod och omtanke blir det ett fantastiskt vin. Mitt björnbärsvin från i fjol blir bara bättre och bättre ju längre det "ligger till sig".
Viktigt att komma ihåg är dock att när vinet jäser måste man ha det i rumstemperatur och helst också så jämn temperatur som möjligt. ( vilket är ett helsicke för oss med vedkamin i vardagsrummet  ;) )

Lycka till.


Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: slånbärsvin-recept
« Svar #6 skrivet: 23 nov-21 kl 12:00 »
Det är sant att de flesta bär och frukter har tillräckligt med naturlig jäst.
Men jag tycker det är lite chansartat, man vet inte vilken jäst som får övertaget, eller hur livskraftig den är.
Om man jäser med naturlig jäst tycker jag att man bör tillsätta jästnärsalt för att få igång jästen så fort som möjligt. Annars finns det nog risk för att något mögel eller annat oönskat börjar utvecklas i stället. Det är möjligt att jag har fel i det här, Du är tydligen nöjd med de resultat du fått.

När jag gör vin på frukt eller bär brukar jag ibland tillsätta vinsvavla och låta det verka ett eller två dygn innan jag tillsätter sockerlösning och vinjäst. Då tar vinsvavlan död på det mesta som finns sedan tidigare. Andra gånger Kokar jag upp vatten och tömmer över bären. Ungefär 1,5 gånger mängden bär mätt i kg. Låter det stå ungefär en halvtimme innan jag löser upp socker i den fortfarande varma blandningen. Och sedan kallvatten tills det blir den mängd jag räknat ut att det ska vara. När detta svalnat tillsätter jag vinjäst och eventuellt jästnäring.

När du skriver "det billiga jäst som går att köpa", menar du bakjäst eller vad menar du?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 3 användare
ninanna, Anders Flix, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser