Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Torka växter till te mm.  (läst 4315 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Torka växter till te mm.
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:29 »
Carina
 On 16 Maj, 2001 - 08:57
--------------------------------------------------------------------------------
Så här års gör jag te på färska blad, som svartvinbär, hallon, björk och älggräs. Men, snart blir bladen större och mister den första fräscha grönskan. Torkar ni dessa redan nu eller väntar ni till senare i sommar.
Själv känns det som att jag borde torka nu och inte bara plocka för färsk användning.
Hur gör ni?
Har ni tips på andra blad som är goda att göra te på?
 
Camilla
 Fre 25 Maj, 2001 - 09:39
--------------------------------------------------------------------------------
Tips på andra blad? Hmm.... björnbär blir ganska gott. Nässlor har jag provat. Det lär vara nyttigt, men jag tyckte inte det smakade nåt vidare... Snart så blommar flädern (i alla fall här nere i Skåne) och fläderblommor är jättegoda att göra te på. Saft också för den delen!

Förresten, i "Handbok för vardagsekologi" här på alternativ.nu finns det en artikel som heter "Insamlingskalender för vilda växter" (under rubriken Mat har jag för mig...). Där kan man nog hitta ännu fler bra tips!

/Camilla
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 4 användare
köksträdgård, Be, Hans Hultén, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser