Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Stora Australorps?  (läst 32335 gånger)

Åskansson

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #60 skrivet: 17 mar-13 kl 16:11 »
Jag har precis skaffat mina första australorphöns. De är i dagsläget 13 veckor och har nu bott hos mig i 5 veckor. De är i jämförelse med mina andra två dvärghöns "stora som hus" redan  ;D De är mer "framåt" än de andra hönsen trots deras ringa ålder, och jag ser med glädje framemot hur dessa ska utvecklas. De har enormt vackra ben tycker jag, och deras fjäderdräkt skimrar vackert i grönt i solsken.

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #61 skrivet: 17 mar-13 kl 19:22 »
Har 3 st hönor och jag planerar att skaffa en tupp så jag kan föda upp lite kycklingar, tycker dom är riktigt fina, värper bra och är mycket sociala :)

Flyttfågel

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #62 skrivet: 05 maj-13 kl 23:09 »
Jag har nu fått tag i 2 st 9 veckor gamla australorptjejer som sällskap till min brahmatupp.
Hade aldrig en tanke på såna men det verkar ju vara riktiga superhönor,(många ägg o gott kött) enda minus att de kanske inte ruvar.
Är det nån som har fått brahma australorp blandningar? Tänkte att de iallafall är i samma storlek.
Och..hm hur kan det komma sig att de lägger bra på vintern? De är ju från australien...hur klarar de kyla? Hade inte tänkt ha minusgrader hos dem, men ändå.
low-tech, high satisfaction

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #63 skrivet: 06 maj-13 kl 21:29 »
Våra Australorps verkar inte lida av vintern (vi har nästan alltid över nollan i hönshuset). Lägger bra med ägg utom under ruggning på hösten. Liten glödlampa på tidur vintertid garanterar ägg året om.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #64 skrivet: 06 maj-13 kl 21:36 »
DET ska kag springa ner och berätta för våra 3 loppor som är kvar! De pausade från oktktober till februari, mer eller mindre. Men en har ruvat i år. Tror de är av en fördärvad utställningsstam..........  >:(
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #65 skrivet: 06 maj-13 kl 22:41 »
Och..hm hur kan det komma sig att de lägger bra på vintern? De är ju från australien...hur klarar de kyla?
Det kommer sig antagligen av deras ursprung (ett) var Svart Orpington som värpte bra på vintern.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

stackenas

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #66 skrivet: 10 aug-16 kl 11:22 »
Jag skaffade ett gäng förra året på fem hönor och en tupp. Kläckte fram 25 kycklingar i maskin nu i april med god överlevnad och ska nu behålla hönorna. Färgerna blev svart, vit och blå varav merparten svarta.
Samtliga hönor har även ruvat periodvis, men bara två av dem hela vägen fram. De adopterade sedan även mina maskinkläckta kycklingar. Mitt intryck av rasen är positivt. De har stadigt lagt ägg, även när det var smällkallt i vintras. Övertaliga djur är perfekta att slakta med sin stora kropp som ger mycket kött. Enda nackdelen jag kan komma på är att de pga sin storlek äter mycket och därför kan vara något dyra i drift om man måste köpa allt foder. Överlag lugna, trevliga och vackra att se på

Gilbert

  • Gäst
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #67 skrivet: 10 aug-16 kl 11:38 »
Vi har Australorps som har kläckts hos oss. De har haft fri tillgång till foder och äter en st 6 kg foderautomat om dagen. Tupparna var på närmare 5 kg och en tupp "Hulken" vägde 5.4 kg.
Tupparna går hårt åt hönorna. Hönornas ryggar slits mera på stora höns än på t ex våra Kindahöns där man inte ser några spår alls.
Australorpen är så dyr i drift att vi tagit tupparna och har bara hönor kvar för ägg till Kindahönsen börjar lägga ägg i den omfattning vi önskar.
Australorp och Sussex är stora höns och ännu större tuppar som har otrolig aptit, skiter som hästar och man får städa ofta efter dem. En vecka med Australorp är som två månader med Kindahöns i både foder, damm och städning.
Det är förstås en del mat på både Sussex och Australorp, på Kinda är det inte mycket alls.

Vill man bara ha ägg skall man välja en snål lantras och då är Kindahöns perfekt. Grannen har flera sorters dvärjhöns och de har redan pickat och skadat barnen som nu inte får gå in till hönsen. Här kan en 3-åring mata flera höns och bära på tuppen utan problem. Kindahönsen chafsar heller inte med gässen och tvärt om. Australorp tuppen kunde göra utfall och mota undan gäss men fick ofta dubbelt tillbaka, gässen mockar man lixom inte med utan att tappa en fjäder.

Ekonomiskt är Australorp ingen bra ras, inte ens om man är intresserad av ägg eller kött. Vi hade de enbart för köttet och såg äggen som en hyffsad option.



stackenas

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #68 skrivet: 10 aug-16 kl 12:06 »
Snål lantras låter lockande. Kindahöns kommer kanske ifrån Kindbygden med? Bor i de trakterna så hade naturligtvis varit lite intressant med en lokal ras. Hur är de storleksmässigt mot Australorpen? Ska sägas att jag inte haft någon annan ras än Australorp (men gillar den).

Gilbert

  • Gäst
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #69 skrivet: 10 aug-16 kl 12:43 »
Vi tänker fortsätta med att få flera Kindahöns, äggen är tillräckligt stora. Det blir en del ägg efter gässen också så brist på ägg för typ bakning är det inte.
Men som köttras får man fundera lite. Vi vill ju ha kycklingkött eller färs som det ofta blir efter flådda djur.
Om man väljer bort Australorp och Sussex så vill man ändå dra upp ett gäng kycklingar (köttras) under sommaren för slakt på hösten. Något snabbväxande som bara finns över sommaren och inte tär på kassan under vintern. Med lika mycket kött som på en Australorp, finns det?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #70 skrivet: 11 aug-16 kl 04:20 »
Lohman har ju tagits fram för enbart värpande. Går nog inte att likna med andra rashöns.


Har haft Lohman...Blev inte glad när jag läste om dom...Framtagna för att äta så lite som möjligt men värpa maximalt...Nog något fel på galningen som avlat fram något med den tanken i bakfickan....

Gilbert

  • Gäst
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #71 skrivet: 11 aug-16 kl 04:23 »
Du äter ju inte kött, så varför har du höns om du är vegan?

Torry

  • Inlägg: 931
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #72 skrivet: 11 aug-16 kl 20:34 »
Vem har sagt att man MÅSTE äta sina djur?

//Torry

Lesliey

  • Inlägg: 2
SV: Erfarenheter av Stora Australorps?
« Svar #73 skrivet: 24 nov-21 kl 18:22 »
Mina vackra Australorps blev tyvärr tagna av räven men de var helt klart min favoritras och den ras jag kommer skaffa när jag skaffar höns igen. Lugna men nyfikna, trygga, stora och jag upplevde dem som ganska tåliga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser