Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta frön av egen kålrot  (läst 1011 gånger)

Maria-70

  • Inlägg: 37
    • Medelpad
Ta frön av egen kålrot
« skrivet: 04 jun-23 kl 12:27 »
Hur gör man om man vill ta frön på kålrot ? Den är ju tvåårig ska jag låta några kålrötter stå kvar i landet ? Hur gör jag ?

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Ta frön av egen kålrot
« Svar #1 skrivet: 05 jun-23 kl 22:08 »
Du får skörda kålrötterna och spara någon eller några över vintern, de klarar inte vintern utomhus. På våren planterar du knölarna och låter dem växa och gå i blom. Ha bara en sort, annars kan det bli korsningar som kan ge varierande resultat.

 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Ta frön av egen kålrot
« Svar #2 skrivet: 07 jun-23 kl 23:44 »
Jag har sett rovor sparas svalt i hinkar med sand, detta med avsikt att senare ta frö ifrån dem.

Kan det fungera likadant med kålrötter?

Skogsbävern

  • Inlägg: 3
    • Värmland
SV: Ta frön av egen kålrot
« Svar #3 skrivet: 25 jun-23 kl 21:52 »
Odla kålrötterna som vanligt år ett och spara gärna minst 10 stycken (för att undvika inavelsdepression) av de största och lagra i jordkällare eller liknande över vintern. Tänk på att inte skära av rötterna och spara gärna 1-2cm av blasten inför lagringen.
Plantera ut dina sparade kålrötter på våren år två. Gräv gärna ner dem lite djupare än innan men en bit av toppen på knölen ska fortfarande vara ovan jord. Det skadar inte med ett lite större avstånd mellan plantorna då det kommer utvecklas blomstänglar som tar lite mer plats än bladmassan år ett.
När fröskidorna börjar få en lite beige färg kan du ta in dom och eftertorka i några veckor eller tills tid finnes att skörda fröna.
Nu är detta lite kortfattat men det kan förhoppningsvis ge en liten aning om hur det funkar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser