Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem ansvarig branddamm  (läst 810 gånger)

ojoj

  • Inlägg: 89
Vem ansvarig branddamm
« skrivet: 21 mar-23 kl 06:40 »
Mina nya grannar , ska stycka av tomter och bygga 2 hus , har de ansökt om
På en av dessa tomter ligger en branddamm , som troligtvis har sitt tillflöde , långt ner i marken , enligt gamla boende , är den bottenlös.
På denna branddamm ska ett av garage stå , är det ritat.
På första förfrågan från kommunen , tog jag upp detta med branddamm och tillflöden , som troligtvis kommer från andra sidan grusvägen,  där det finns stora område mossar och våtmark  . När jag nu fick tillbaka papper från kommunen , så står att jag är orolig för dagvatten   , så de har helt enkelt inte brytt sig om branddammen .
Branddammen är va 80 m2 stor i ytan .
När denna kommer att grävas upp , kommer troligtvis tillflödet att fortsätta från andra sidan , varpå det kommer översvärma min mark , andra fastigheter väg och skogsmarken.
Vem är ansvarig om nu kommunen godkänner detta i slutändan .

Sen nästan rakt över grusväg är det 2 fastigheter byggda på denna våta mark  , den ena fastigheten ligger gräsmattan ca 4 m över ytan på branddammen , trotts att de har höjt upp marken   , gjort diken mot baksidan , mot mossen , trycks det upp vatten ur gräsmattan , och det rinner hela tiden vatten från gräsmatta och diken .
Ska naturligtvis överklaga , men om det blir godkänt ändå , vem står för ev vattenskador ?
Tyvärr är grannar lite köpta av att de fått ved , och diverse förmåner   , konflikträdd,  så de vågar inte gå emot nya storbonden .
Men andra i området , förstår problemet.
Även folk som varit ansvariga i området för vägar , tyvärr avlidna nu , men har förmedlat till andra att man aldrig får röra denna branddamm , pga av de vattenproblem som kommer att bli

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vem ansvarig branddamm
« Svar #1 skrivet: 21 mar-23 kl 06:43 »
Se till att rätt instanser på kommunen är medvetna om problemet - inte bara byggnadsnämden/byggnadskontoret utan även miljökontoret eller vad nu den instans som håller på med vattenfrågor heter.

Om du får tillbaka papper där det verkar som om de har missförstått din oro, så kontakta handläggaren direkt och se till att hen förstår vad du menar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vem ansvarig branddamm
« Svar #2 skrivet: 21 mar-23 kl 09:02 »
Ja, förutom att en branddamm kan vara viktig som just branddamm, speciellt nu när klimatet ändrar sig och bränder kan bli mer aktuellt, så är salamandrar och groddjur beroende av små vattensamlingar. De djuren kan sätta stopp för hela fabriksbyggen, så då är ett garagebygge knappast prioriterat.

 

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Vem ansvarig branddamm
« Svar #3 skrivet: 21 mar-23 kl 11:42 »
Skippa kommunen om de verkar tröga och kontakta länsstyrelsen.
Det finns numera stränga regler för så kallad vattenverksamhet.
Du får inte ens byta en gammal vägtrumma mot en likadan utan formella tillstånd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser