Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatislök  (läst 432 gånger)

Maria-70

• Medelpad
Potatislök
« skrivet: 09 jan-23 kl 19:52 »
 Finns det någon som har potatislök och kan dela med sig ? Hör av er i såfall

masa

• -
SV: Potatislök
« Svar #1 skrivet: 15 jan-23 kl 16:22 »
Potatislök och schalottenlök är samma sak, Allium cepa (Aggregatum-gruppen). Samma sort kan kallas både potatislök och schalottenlök. Det finns mängder med lokala sorter, speciellt i Finland. Men ingen kan säga hur många verkligen är olika. Jag har ett 20-tal sorter, bl.a. från Tyskland, Finland och Skåne, dessutom sorter som man hittar i vanliga trädgårdsbutiker.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-23 kl 17:00 »
Men potstislöken har bättre lagringsegenskaper än schalottenlöken. Så någon skillnad måste det vara.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Varg-älva

• Finland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-23 kl 20:28 »
Allium cepa heter också gul lök, rödlök, silverlök osv. Så visst är det skillnad på dem.

Jag tycker att silverlöken håller sämst under vintern, följd av rödlök. Den som håller bäst (hos oss) är en gul avlång sättlök, och potatislök (Kulmalahti)

Man kan ju jämföra lite med kålen, Brassica oleracea som också har många olika versioner.

Prillis

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-23 kl 20:35 »
Hej!
Jag fick tag på en Potatislök som heter Leksand via Facebook.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jan-23 kl 12:48 »
Jag har beddinge potatislök. Tyvärr måste jag säga att leksandlöken inte blir mycket att äta. Väldigt liten. Har odlat både den och beddinge men slutade odla leksands. Jag kan sälja bäddingelökar om intresse finns. Beddinge är den största av de svenska sorterna.

Prillis

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 jan-23 kl 13:04 »
Jag köper gärna Beddinge Potatislök.

masa

• -
« Svar #7 skrivet: 24 jan-23 kl 13:09 »
Men potstislöken har bättre lagringsegenskaper än schalottenlöken. Så någon skillnad måste det vara.

Schalottenlök är inte någon egen sort eller art. Det finns många sorter med olika utseende. Jag har, eller har haft, gula, röda, vita och grå (Griselle). Dessutom klotrunda, plattrunda, päronformade, fingerformade. Och alla dessa har olika lagringsegenskaper. Det som verkar uppenbart med sorter som kallas potatislök, är att de alla ser ungefär likadana ut, gula skal, mer eller mindre lika i form, antagligen nära besläktade. Jag vet inte hur mycket man har DNA-undersökt olika stammar av potatislök, jag tror att man har gjort en del i Finland. Och då har man kunnat konstatera att många sorter med olika namn i själva verket är identiska.

Det jag kan bättre än potatislök, är vitlök. Där gäller det i mycket hög grad att en stor mängd olika namnsorter är identiska. Det gäller bara att komma överens om att välja ett namn som kan accepteras av alla, vilket inte kommer att ske. Sedan är det ett faktum att exakt samma sort kan ge mycket varierande skördeutfall, beroende på olika odlingsförutsättningar. En viktig faktor i fallet vitlök är, hur mycket virus löken är belastad av. Hur det är med den saken när det gäller potatislök, vet jag inte. Men odlingen sköts på samma sätt, man sätter en klyfta eller lök och får en identisk avkomma år efter år. Eftersom man inte får frö, blir det ingen genetisk variation i det man skördar. Om man nu inte råkar få en gynnsam mutation, vilket är mycket sällsynt. Risken är större för degeneration.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 24 jan-23 kl 13:25 »
Schalottenlök är inte någon egen sort eller art. Det finns många sorter med olika utseende. Jag har, eller har haft, gula, röda, vita och grå (Griselle). Dessutom klotrunda, plattrunda, päronformade, fingerformade. Och alla dessa har olika lagringsegenskaper. Det som verkar uppenbart med sorter som kallas potatislök, är att de alla ser ungefär likadana ut, gula skal, mer eller mindre lika i form, antagligen nära besläktade. Jag vet inte hur mycket man har DNA-undersökt olika stammar av potatislök, jag tror att man har gjort en del i Finland. Och då har man kunnat konstatera att många sorter med olika namn i själva verket är identiska.

Det jag kan bättre än potatislök, är vitlök. Där gäller det i mycket hög grad att en stor mängd olika namnsorter är identiska. Det gäller bara att komma överens om att välja ett namn som kan accepteras av alla, vilket inte kommer att ske. Sedan är det ett faktum att exakt samma sort kan ge mycket varierande skördeutfall, beroende på olika odlingsförutsättningar. En viktig faktor i fallet vitlök är, hur mycket virus löken är belastad av. Hur det är med den saken när det gäller potatislök, vet jag inte. Men odlingen sköts på samma sätt, man sätter en klyfta eller lök och får en identisk avkomma år efter år. Eftersom man inte får frö, blir det ingen genetisk variation i det man skördar. Om man nu inte råkar få en gynnsam mutation, vilket är mycket sällsynt. Risken är större för degeneration.

Intressant! Jag odlar mer och mer potatislök för varje år. Förra året satte jag 400 stycken och i år blir det runt 600 stycken. Borde inte det påverka att man får ganska bra utsäde då man kan ta från de bästa plantorna?

Pintye Gabor

• -
« Svar #9 skrivet: 24 jan-23 kl 15:33 »
Jag har beddinge potatislök. Tyvärr måste jag säga att leksandlöken inte blir mycket att äta. Väldigt liten. Har odlat både den och beddinge men slutade odla leksands. Jag kan sälja bäddingelökar om intresse finns. Beddinge är den största av de svenska sorterna.

Pintye Gabor

• -
« Svar #10 skrivet: 24 jan-23 kl 15:35 »

Hej. Är intresserad av potatismjöl. Vad kostar den. ?Hur mycket kan du sälja ?

Pintye Gabor

• -
« Svar #11 skrivet: 24 jan-23 kl 15:36 »

Hej. Är intresserad av potatismjöl. Vad kostar den. ?Hur mycket kan du sälja ?
Potatis lök. Skal det vara

Pintye Gabor

• -
« Svar #12 skrivet: 27 jan-23 kl 19:53 »
Då skulle jag vilja att du skickade mig 10 st lökar. När det blir väder för det 

Vill du ha tel nr för vidare kontakt ?  Hur vill du ha betalt. ?

Maria-70

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: Idag kl. 18:36 »
Grejen med potatislök är ju att sättlöken bildar sidolökar vilket inte vanlig lök gör,  sätter man en potatislök så bildar den  flera nya lökar, precis som potatis gör. Därför är sättlök på vanlig gul lök tråkig tycker jag för det blir bara den lök du planterar. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 7 användare (2 dolda)
Naturen__0022, Lena på Högen, Lennart MÃ¥rs, von tratt, gråärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser