Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torp att hyra/hyrköpa sökes  (läst 988 gånger)

Clydesdale

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
Torp att hyra/hyrköpa sökes
« skrivet: 08 okt-22 kl 17:19 »
Är ett äldre par som söker som rubriken lyder ett torp med lite odlingsbar mark att hyra alt hyrköpa! Allt av intresse, även renoveringsobjekt! Tillgång till vatten är det enda som måste finnas i övrigt är enskilt läge en stor fördel!

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Torp att hyra/hyrköpa sökes
« Svar #1 skrivet: 08 okt-22 kl 22:32 »
Hur tänker ni kring det juridiska?

Att släppa ägandet innan jag fått fullt betalt känns inte aktuellt för mig, kan ni betala hyra +amortering tills fastigheten är till fullo betald? Hur tänker ni att det skulle lösas om ni som köpare eller jag som säljare skulle avlida innan ni betalt och fått lagfart?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Torp att hyra/hyrköpa sökes
« Svar #2 skrivet: 09 okt-22 kl 01:00 »
Om man googlar 'alternativ.nu hyrköp' så märks att frågan om innerbörden av hyrköp varit på tapeten förr, t e x i tråden www.alternativ.nu/index.php?topic=185170.0 från 2016.

I den länken hänvisas till:   https://lawline.se/answers/848 som har en, tycker jag, gedigen genomgång av begreppet.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Torp att hyra/hyrköpa sökes
« Svar #3 skrivet: 09 okt-22 kl 01:09 »
Är ett äldre par som söker som rubriken lyder ett torp med lite odlingsbar mark att hyra alt hyrköpa! Allt av intresse, även renoveringsobjekt! Tillgång till vatten är det enda som måste finnas i övrigt är enskilt läge en stor fördel!

Ifall ni inte redan har koll på det: tidningen Småbrukaren har radannonser där småbruk ibland annonseras eller efterfrågas.

Tidningen Land erbjuder också annonsering.

Sajten  landsbygdsdrom.se förmedlar kontakt mellan säljare o köpare av ödehus.

Lycka till!

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Torp att hyra/hyrköpa sökes
« Svar #4 skrivet: 10 okt-22 kl 06:12 »
Jag hittade mitt enkla torp på privatmäklarna.se ju kortare avbetalningsplan desto bättre. Det tog 13 månader för mig och vi skrev olika kontrakt två gånger. Ett hyresavtal och ett köpeavtal och ett köpebrev framför allt hade vi enormt tillit mellan oss trots att säljaren var betydligt äldre än mig.

En sak är klart att det inte finns tillfälligheter i livet, händer det något är det menat att hända för gott och ont.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser