Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  En eller två kattungar med äldre katt ?  (läst 2624 gånger)

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
En eller två kattungar med äldre katt ?
« skrivet: 12 mar-22 kl 21:34 »
 Mira vår 12 åriga katt lämnades ensam (utan katt vän) när systern gick bort. Hon har blivit mycket mer kelen, lekfull och sällskapssjuk. När jag märkte detta så gjorde jag en leksak till henne. En hoprullad sämmskins boll med svans som hänger i ett snöre (mattvarp) från en stol så bara svansen når golvet. Hon leker väldigt ofta o länge med denna. I bland leker vi tillsammans.
 Vi funderar nu på att skaffa en el två kattungar till sommaren. Men vad är lämpligt 1 eller 2? Tänker som så att om de är två så kan de busa runt med varan o lämna gammelkatten ifred. Blir det bara en så är möjligheten stor att det blir för mycket för Mira.
 Är det någon här som har erfarenhet av detta?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: En eller två kattungar med äldre katt ?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-22 kl 22:51 »
Katter är ju inte alltid så bra kompisar, men om ni tar två syskon och då lite säkrare med två hankatter som sedan kastreras vid rätt tid, så låter det som den bästa lösningen i mina öron. Gammelkattan kanske gillar dem, men i annat fall så kommer de inte att bråka med henne, ålder går först.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: En eller två kattungar med äldre katt ?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-22 kl 11:36 »

Det är viktigt att katterna som du vill sammanföra att deras energi matcher familjens energi!
En långsam induktion betyder allt i deras förehållande till varandra framöver i livet.
Jag skulle välja en av varje kön och sterilisera när de är ca.6 månader!
Min erfarenhet av sammanföring av flera katter i olika ålder: Är att den äldste ger sig på nykomlingarna men även att de är tillräckligt nyfikna på varandra
att de efter en tid hittar deras platser i familjen!
Två hanar tillsammans är lik med två dominante hanar till en äldre honkatt?
« Senast ändrad: 13 mar-22 kl 12:19 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: En eller två kattungar med äldre katt ?
« Svar #3 skrivet: 13 mar-22 kl 13:00 »
Man vet som sagt inte riktigt personligheten på en katt när man tar den som unge.

Av de katter vi haft och har, har det visat sig att kastrerade hankatter har mest behållning av varandra, medan honkatterna har varit mer ensamjägare. Alla har visat respekt för den gamla kattan. Den kastrerade hankatten och hans kastrerade syster som vi har nu är inte så bra vänner att de har någon behållning av varandra. Jag har heller inte sett han- och honkatter jaga tillsammans.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: En eller två kattungar med äldre katt ?
« Svar #4 skrivet: 13 mar-22 kl 15:41 »
Lynnet hos kastrerade frassar (hankatter) är oftast de mest sociala och gemytliga tycker jag också. Jag skulle tro hankattungar skulle integreras lättare och att det bättre med två, för annars har den ena kattungen samma problem igen när gammkattan slutligen dör. Två från samma kull är bra.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: En eller två kattungar med äldre katt ?
« Svar #5 skrivet: 16 mar-22 kl 13:50 »
 Tack för era svar o råd.
 Vi får se vad grannens katter presterar.
 Jag kommer att berätta hur kattsituationen blev.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: En eller två kattungar med äldre katt ?
« Svar #6 skrivet: 10 sep-22 kl 10:54 »
 Det blev en liten kattpojke. Han är väldigt go och kärleksfull. Stryker sej mot gammelkatten. Men ivern att leka slår ju igenom så gammelkatten blir attackerad emellanåt. I går var det första gången de lg på samma säng men med gott o väl en svanslängds avstånd.
 Gammelkatten beter sej mer som en gammal sur käring.
 I dag morse låg där en dödad mus framför dörren. Tolkade det som att gammel fångat o lagt som gåva till den nye. Han lekte helt vilt med musliket o avslutade det hela med att äta upp den.
 Verkar som att de börjar försonas med varandra. Är nu fem veckor sedan vi fick hem killen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: En eller två kattungar med äldre katt ?
« Svar #7 skrivet: 10 sep-22 kl 13:13 »
Härligt, kul när det går bra!

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: En eller två kattungar med äldre katt ?
« Svar #8 skrivet: 12 okt-22 kl 03:31 »
 Här om dagen låg där en halvdöd näbbmus på platsen där de bruka läggas. Den lille blev glad för detta. Men min stövelklack gjorde slut på leken. Varför äter de inte näbbmössen? Vi äter ju näbbgäddor.
 De två katterna blir bara mer o mer bundis med varandra. Mycket glädjande.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: En eller två kattungar med äldre katt ?
« Svar #9 skrivet: 15 okt-22 kl 19:22 »
Näbbmössen är giftiga. Katter äter inte heller paddor, men grodor som är ogiftiga.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: En eller två kattungar med äldre katt ?
« Svar #10 skrivet: 02 jul-23 kl 07:53 »
 Satte in en kattlucka. Ganska mycket jobb med att lära ut hur den fungerar. Den är ju liksom för liten för att visa hur man gör.
 Nu har de dock fått kläm på hur de ska bete sej .
 Dock släpas det inn en massa jaktbyten. Vanligast är ju möss men fladdermus o fågel följer med. Den lille katten vil ju leka så mycket och musen är snabb. Så hur många möss som smitit undan o befinner sej inne är oklart.
 Upplever luckan positiv för katten men hur kan man förhindra mus insläppen ?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: En eller två kattungar med äldre katt ?
« Svar #11 skrivet: 02 jul-23 kl 13:50 »
Kanske med en tunnel med grovt spaltgolv utifrån. Det svåra är att lura katten att släppa sitt byte så den tappar ner det. En katt som jamar för att luckan skall öppnas fungerar det på.

Har funderat på det där ett tag, för kattluckan har ju både fördelar och nackdelar. Med en kamera med ansiktsigenkänning går det ju, men det blir så invecklat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Tångräkan, LimJans, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser