Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva ner PEM....hur går jag upp i plattan???  (läst 840 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Gräva ner PEM....hur går jag upp i plattan???
« skrivet: 10 dec-21 kl 08:58 »
Vill gräva ner PEM, då jag är trött på fruset vatten.

Sträckan/uthuset är ca 60m....ja jag har el-slinga, men behöver inte veta mer om hur det fungerar eller ska vara.

Funderar på när man går in i plattan....hur? Måste den hackas sönder och man får gräva inne i hörnet typ 1m djupt.....eller hur gör man?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Gräva ner PEM....hur går jag upp i plattan???
« Svar #1 skrivet: 10 dec-21 kl 10:04 »
Det är allt lite jobb att komma under en platta. Kommer inte ihåg om du skrivit förut vad det är för typ av platta, men nästan alla har en vot, en förstärkning i ytterkant, som går ner en extra bit i backen. Den måste du gräva dig under med marginal, för där kryper tjälen ned. Om du inte har några konstigheter i plattan så borrar du ett hål där du vill ha din slang, och så gräver du underifrån till dess du kommer dit.

Plattan ligger förmodligen på singel så det kommer att rasa en del när du gräver dig uppåt. Återfyll så gott det går genom hålet i golvet, och tänk på att isolera uppåt över ledningen. Är det grunt är det bättre att isolera runt ledningen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gräva ner PEM....hur går jag upp i plattan???
« Svar #2 skrivet: 10 dec-21 kl 10:10 »
Det lämpligaste är att borra ett större hål.
Men det man oftast gör är att bila upp ett hål och sedan gräver men under plattan så man kommer till med slangen.
För att det ska finnas möjlighet för pemslangen att röra sig så är det lämpligt med en ytterslang där man går gwnom plattan.

Det jag antagligen gjort är att gå ut genom väggen, haft en värmekabel i slangen och isolerat väldigt noga ner till frostfritt djup.

För att få ett fungerande system ovan jord så skulle jag satsa på att ha slangen i en A form där merparten är åt utloppet. Och haft en självdränerande kran på trycksidan.
Det innebär att häverteffekten tömmer slangen i målet och man får in luft i via kranen när den är stängd.
Det kan vara lite pyssligt att få att fungera men det fungerar förvånansvärt lätt oavsett kylan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser