Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så här tänder vi upp i våra värmekällor  (läst 4247 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Så här tänder vi upp i våra värmekällor
« Svar #20 skrivet: 21 jan-23 kl 11:00 »
Har eldat ett tag med inte helt torr ask, och det är intressant att försöka få igång kalla, råa grövre bitar genom att stapla dem på så sätt att så att det bildas en start-kanal för elden att utvecklas i. Har inte kollat skorsten än, men vilken dag som helst blir det utvärdering. Brinner helt suveränt i den här kaminen i alla fall.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Så här tänder vi upp i våra värmekällor
« Svar #21 skrivet: 21 jan-23 kl 20:29 »
Jag topptänder alltid.
Helst med näver lite tunna stickor och sedan en riktigt torr ved ut överst så blir det bra fart på brasan.
Just nu är det slutt på näver så då tänder jag med tidningspapper då det finns ett överflöd av det efter att ha delat sådant.

@Znibban
Risken för sotbrand när man tänder med tidningspapper är så liten att den inte ens är lätt att beräkna utan en massa nollor efter decimalen.
Vad väger 2 sidor mot veden du eldar per tändning?
Sotbrand får man av ofullständig förbränning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Så här tänder vi upp i våra värmekällor
« Svar #22 skrivet: 21 jan-23 kl 20:37 »
Topptända är ju oftast bäst ur miljöhänsyn i en vanlig eldstad.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Så här tänder vi upp i våra värmekällor
« Svar #23 skrivet: 21 jan-23 kl 22:12 »
Topptända är ju oftast bäst ur miljöhänsyn i en vanlig eldstad.
Precis...
Flertalet fördelar med det.
Det är även det snabbaste sättet att få igång värmen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Så här tänder vi upp i våra värmekällor
« Svar #24 skrivet: 21 jan-23 kl 22:42 »
Värmeljus som tändbränsle måste man nog anse som stort slöseri både ur ekonomisk synpunkt och klimatsynpunkt. De bidrar säkerligen ännu mer än tidningar till kletiga beläggningar av halvförbränt paraffin i skorstenen.
Jag har för min del slutat använda tidningspapper att tända med. Favoriten är brunt kraftpapper från papperskassar (vitt blekt kraftpapper brinner betydligt sämre), men tunn papp från kartonger (inte plastad papp från mjölkpaket utan kartonger från torrvaror t ex makaroner eller cornflakes) fungerar också bra.  Finns det näver, så brukar en näverremsa få följa med också. Har man gott om tunna spjälor som man har späntat från t ex gamla tprra gistna brädlappar, så behövs det mycket mindre tändpapper än annars.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Så här tänder vi upp i våra värmekällor
« Svar #25 skrivet: 22 jan-23 kl 11:58 »
Småkrafset som bildar drivor under vedklyven är inte att förakta som tändmaterial.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Så här tänder vi upp i våra värmekällor
« Svar #26 skrivet: 22 jan-23 kl 20:32 »
Kvistar duger också bra, nästan samma funktion som papper eller näver. Och ibland lite till..

Vissa sommar morgnar har jag tagit ut sotluckelådan helt och eldat med kvistar där i sotluckan och kokat kaffe i en campingkastrull, då placeras kastrullen på gallret i eldstaden där man normalt lägger ved ;D och när det är dags för att dra ut kastrullen använder man en tång naturligtvis.

Om det blir fortsatt molnigt och om det känns ruggigt har man då förberett för en riktig eldning på så vis.

Dock kan kvistar ryka ibland men om man lägger dem i ugnen vid eldnings tillfället dessförinnan brukar de duga bra.         


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser