Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ladda elbil medans man kör  (läst 6046 gånger)

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
ladda elbil medans man kör
« skrivet: 04 nov-21 kl 16:30 »
Hej någon som laddar sin el bil medans ni kör ?, om jag skulle skaffa elbil hade jag nog investerat i ett reservelverk direkt, då har man ju i prinsip en hybrid bil Yess och sluta leta elutag :(,   denna generator kunde drivas med miljövänligt bränsle 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #1 skrivet: 04 nov-21 kl 17:26 »
..och vad är ett miljövänligt bränsle dvs något som inte ger utsläpp?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #2 skrivet: 04 nov-21 kl 18:21 »
Men till vilken nytta är det att köpa en elbil om man avser att driva den med en förbrännindsmotor?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #3 skrivet: 04 nov-21 kl 18:25 »
Dom forskar i asfalt som ska kunna ladda bilen medans man kör.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #4 skrivet: 04 nov-21 kl 18:27 »
det kommer en bärbar "reservdunk" under -22.

annars så finns det redan elverk att köpa för nödladdning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #5 skrivet: 04 nov-21 kl 19:27 »
Dom forskar i asfalt som ska kunna ladda bilen medans man kör.
Finns redan mindre sträcka byggd men kostnaden är horribel. tyvärr verkar de flesta inte förstå att batteridrift bara är för småfordon. det stora är bränsleceller. Finns redan i produktion hos de flesta tunga fordonstillverkare. tyvärr ligger Sverige efter på detta område främst pga att vi inte har större tillverkare av vätgas. Och baksidan är att för att tillverka vätgas krävs el som vi i dagsläget har lite av främst i södra halvan av landet. Elen skall ju också vara klimatneutralt tillverkad annars försvinner ju meningen med omvandlingen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #6 skrivet: 04 nov-21 kl 23:20 »
Hej någon som laddar sin el bil medans ni kör ?, om jag skulle skaffa elbil hade jag nog investerat i ett reservelverk direkt, då har man ju i prinsip en hybrid bil Yess och sluta leta elutag :(,   denna generator kunde drivas med miljövänligt bränsle

Det finns, eller har åtminstone funnits sådana. De brukar kallas REEV, Range Extended Electric Vehicle.  Ett exempel är Renault Kangoo Elect'road , som var på tapeten för 15-20 år sedan. Vet dock ej om det togs in några sådana till Sverige. Jag tror att intresset för dem dog av när batteritekniken förbättrades och man började kunna få mer än ca 80 km räckvidd för rena elbilar.

Rent hårdvarumässigt ska det inte vara några problem att ladda en elbil under körning, problemet är dock att styr- och säkerhetssystem brukar förhindra körning och laddning samtidigt (om laddaren får spänning, tror styrsystemet att man har glömt lossa laddkabeln och hindrar därmed körning).

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #7 skrivet: 05 nov-21 kl 06:54 »
vitsen med elbilar och  dess laddning är ju att ta bort de utsläpp som genereras av förbränningsmotorer. Det tycks inte gå fram hos alla. Att använda ett bränsle som ger lite mindre utsläpp än fossila bränslen är ju ingen lösning då vi just nu strävar mot 0 i utsläpp och helst skall sträva mot minusutsläpp. Förstår frustratioonen hos Greta  när majoriteten av människor tydligen fattar att vi går mot en katastrof men ändå  inte vill göra en förändring i sitt beteende. Utsläpp av CO2 måste nollas oavsett vad för typ av bränsle som används i en förbränningsmotor. Biobränslen är ingen lösning då även de genererar utsläpp. Precis som den reklamfilm som nu rullar... Elen är dyr så för att ladda sin nyinköpta elbil används ett dieselverk. Och precis så görs i olika delar av världen. Fast oftast med kol...

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #8 skrivet: 05 nov-21 kl 08:27 »
Lightyear One är svaret på allt - om man bara kan få ner priset från 1.5 milj. till normalpris.....
Den kommer börja tillverkas av Valmet under 2022. Har solceller på tak och motorhuv.
Den har ett 60 kWh batteri men räckvidden är 725 km! På sommaren behöver den inte laddas ofta ens i vårt klimat.
Sen har vi V2G och V2H. Detta system finns bland annat i en ort i Tyskland (har inte bra minne på namn)
Ett område har solceller på taken och laddstolpar både hemma hos elbilsägare och på gatan (publika).
Dessa laddstolpar kan både ladda och ta emot laddning från elbilar. Man kan alltså jämna ut eldistributionen i området så när det är stora toppar så kan elbilarna leverera ut till nätet.
Vi har själva solceller på taket och när man tittar på batteri till anläggningen så baxnar man. De är super små (men kollosalt skrymmande) och kostar massor. Batteristorlek på 60 kWh är kolossalt om man jämför.
V2G betyder att bilen ger till elnätet och  V2H att bilen ger sitt det egna hushållet.

Detta tycker jag är helt genialiskt. Borde vara krav på att nya hus har solceller på taket. Ny byggnorm helt enkelt och att bilarna kommer ner i pris till normala nivåer.

Visst är det häftigt!


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #9 skrivet: 05 nov-21 kl 09:17 »
Om man i undantagsfall behöver ladda via ett medhavt reservelverk, och på så sätt kanske bränner 100 liter (vilket kan vara rapsolja eller etanol), istället för att fortsätta köra förbränningsbil så är det ju en enorm vinst.

När man läser om hybridbilar så är det typ 4-6 mil på el, sedan hoppar en stor motor igång. Vore det inte bättre med 20 mil på batteri och sedan hoppar en liten snål motor (typ 20 kW) igång och laddar utan att ha direktkontakt med hjulen?

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #10 skrivet: 05 nov-21 kl 10:04 »
Om man i undantagsfall behöver ladda via ett medhavt reservelverk, och på så sätt kanske bränner 100 liter (vilket kan vara rapsolja eller etanol), istället för att fortsätta köra förbränningsbil så är det ju en enorm vinst.
Vore det verkligen det? Finns det elverk med katalysator och partikelfilter?
Jag tänker att personbilar i snitt kanske körs 1200mil per år och gissar då att förbrukningen med en ny bensinare kan vara max 1000l eller en ny diesel max 700l,  att ersätta den förbrukningen med el + 100l bränsle i en sämre renad liten motor undrar jag om det är så smart. Driftsekonomin  på året kanske blir bättre men fordonet med eldrift och extra elverk blir ju tungt och dyrt, kanske skulle kunna fungera som nödlösning för stockholmarnas fjällresor om man skiter i miljö och packutrymme i bilen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #11 skrivet: 05 nov-21 kl 10:52 »
en sak som människan är jäkla duktig i och vinner förstapris i är att söka lösningarna där man känner sig trygg.
det är få som verkligen vågar dyka ut i det okända och prova nya lösningar.

tanken med att kunna göra ström är vettig men som det nämndes precis, för att få en "ren" lösning så krävs det rätt grejer.
och ja det finns men det är inte försvarbart.

elbilar kan utrustas med släpvagnar och då finns möjligheten att ha med ett extra batteripack på den.
om den är rätt konstruerad så innebär mervikten  en marginell minskning av körsträckan på ett orginalbatteri.
dessutom kan man montera solceller på den vilket innebär att man har en emisionsfri ladddning på köpet under färd som ts efterlyste.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #12 skrivet: 05 nov-21 kl 13:12 »
Att ha en förbränningsmotor som driver en generator och laddar ett batteri som driver en elmotor som driver en bil kan ALDRIG bli mer effektivt/miljövänligt än en förbränningsmotor som driver en bil direkt. Det handlar om verkningsgrader och förluster.

Vill du driva bilen med både el och bränsle så är det enda rätta att ha både elmotor och förbränningsmotor i bilen. Alltså en hybridbil.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #13 skrivet: 05 nov-21 kl 17:48 »
För egen del är jag intresserad av en XBUS https://electricbrands.de/en/configurator/ som ska kunna gå (i bästa fall) 600 km på en laddning. I praktiken, i Sverige på vintern, tror jag inte den går mer än 200 km. För mig skulle det täcka de allra flesta resor jag gör men jag kan förstå tanken på att ta med ett elverk vid enstaka tillfällen. Ett antal gånger om året kör jag runt 60 mil från A till B. Under de resorna kan det vara svårt att hitta laddning. Hittar jag det så är det förstås inga problem, om inte tänker jag mig att ha med ett elverk och några dunkar alkylatbensin, just för att jag annars inte kommer fram.

Jag vill jättegärna vara miljövänlig men har satt mig i en situation där jag "behöver" göra mina långresor. Vad är alternativet tänker ni som menar att man inte ska ta med ett elverk? Ska jag strunta i elbil helt? Ska jag lägga ned mina långresor? Ska jag lägga 500.000 kr mer (lånar ni mig pengarna) på att få en Tesla eller något annat som klarar hela sträckan?

Jag kan tänka mig att låta resan ta två dagar inklusive laddningar, så det är inte ett problem. Svårigheten är att det inte finns, vad jag vet, någonstans att ladda på långa delar av sträckan. Jag kommer med 20 mils vinterräckvidd att behöva ladda två till tre gånger under resan. Är det verkligen inte bättre att jag som kör närmare 2000 mil om året kör 1400 mil på el och 600 mil på alkylatbensin än att jag kör 2000 mil på bensin?

Eller tänker jag helt fel? Borde jag kanske inse att mitt förhållningssätt inte duger, att jag inte längre kan leva så att jag förväntar mig att kunna resa 60 mil med egen bil? När ingen kollektivtrafik finns? Häst och låta det ta en vecka? Skippa resorna trots de personliga förluster det kommer att medföra?

Det är inte lätt att förstå hur man ska göra, inte alltid.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #14 skrivet: 05 nov-21 kl 18:41 »
Partikelfilter och katalysator är till för stadsmiljön, och där skall det väl gå att ladda säger staten. Elverk löser laddningen då man inte kan utnyttja laddstolpar. Elverk har visserligen energiförluster, men om man behöver använda elverket vid några få tillfällen om året så är det en vinst ändå. En bil med förbränningsmotor har alltid energiförluster.

Finns i alla fall en hybridbil som har drivlinan jag tänkte på, Opel Ampera, men den fungerar inte för mig.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #15 skrivet: 05 nov-21 kl 20:08 »
Om det vore vettigt miljömässigt att driva tex en Dacia Spring 20% av resorna med ett litet elverk tex ett Honda EU22i skulle jag fundera på om jag kan klara mina transportbehov utan släpkärra, komfort och fart kan jag offra på vardagsresorna men säkerhet och transportkapacitet är svårare att pruta på.


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #16 skrivet: 05 nov-21 kl 22:18 »
Men man får ha ett rätt stort elverk för att kunna ladda elbilen rimligt snabbt. Man vill ju inte att elverket skall stå och gå i flera dygn innan det är klart.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #17 skrivet: 05 nov-21 kl 23:01 »
Men man får ha ett rätt stort elverk för att kunna ladda elbilen rimligt snabbt. Man vill ju inte att elverket skall stå och gå i flera dygn innan det är klart.
Jag tänker att en elbil tar1,5- 2,5kWh per mil och en Dacia Spring skulle väl få 20mils räckvidd, det är inte många ggr jag åker >100 mil på ett dygn numera och det kanske blir för omständligt med ett sånt litet batteri.

Att alltid starta med fullt batteri/tank hemma är en tilltalande tanke med elbil. Att inte kunna åka till Arlanda eller Landvetter utan att stanna är däremot inte tilltalande.
Varför laddningen skulle behöva ta flera dygn kan jag inte förstå om batteriet i mitt exempel är på 27kWh, tror ID3 batteri ska vara minst dubbelt så stort och då må det ta mer än ett dygn att ladda från ett enkelt Honda verk om det ens är möjligt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #18 skrivet: 05 nov-21 kl 23:38 »
Med ett vanligt litet elverk så laddar du ca 1 mil per timme. Ett lite bättre enfasverk för hantverkare klarar du 2 mil per timme med.

Det som är mest frestande är ju att ha ett extra batteri med när man skall göra långresor, det som Skogsvilde förmodligen menar med reservdunk. När man inte har det med i bilen kan det ju fungera som nattel i solcellsanläggningen hemma. Men om man vill ha det smidigt och hålla sig till ett batteripaket som väger 20 kg så ger det bara 3 mil. Men mycket händer på batterifronten nu, så det dröjer inte så lång tid innan batterierna är dubbelt så bra, och då kan man ta sig dit man skall utan att krångla.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: ladda elbil medans man kör
« Svar #19 skrivet: 06 nov-21 kl 08:36 »
Med ett vanligt litet elverk så laddar du ca 1 mil per timme. Ett lite bättre enfasverk för hantverkare klarar du 2 mil per timme med.

Det som är mest frestande är ju att ha ett extra batteri med när man skall göra långresor, det som Skogsvilde förmodligen menar med reservdunk. När man inte har det med i bilen kan det ju fungera som nattel i solcellsanläggningen hemma. Men om man vill ha det smidigt och hålla sig till ett batteripaket som väger 20 kg så ger det bara 3 mil. Men mycket händer på batterifronten nu, så det dröjer inte så lång tid innan batterierna är dubbelt så bra, och då kan man ta sig dit man skall utan att krångla.
Batteribilar kommer bara att bli en parantes. Det är bränsleceller som gäller om några år. Batteribilen funkar som citybil o pendlarbil för den som inte behöver köra så mycket men bränslecellen ger samma fördelar med räckvidd som dagens bilar. 5 minuter tankning och så är det bara att fortsätta. Fast sedan är det det här med infrastruktur dvs att ta fram vätgas. Staten (läs Mp) verkar måttligt intresserade. övriga europa är mer på hugget och skall vi ha utsläppsfri tung trafik är bränslecellen nästan det enda alternativet. dessa fordon tillverkas o levereras redan fast inte till Sverige. Här saknas bränsle...och el...och framåtanda.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser