Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Läckageslang" istället för droppbevattning vid lågt vattentryck?  (läst 2894 gånger)

Bjöcka

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
Såg ett klipp när Richard Perkins besöker en odling i Luxemburg där dom använder en "läckageslang" för automatisk bevattning. Dom kör med vattentunnor och självfall och denna slang ska då sprida vattnet bättre än droppbevattning med lågt vattentryck. Någon som har sett eller provat något liknanden för automatisk bevattning?

Pratar om den 34:25 in i klippet https://www.youtube.com/watch?v=6KRZacuBFLQ

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Jag använder denna https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/droppslang-12-2000032943 läckageslang med stor framgång. Jag har ingen automatik och ingen tunna utan kopplar den på kranen, väldigt lyxigt, man sätter på vattnet (lite försiktigt för egentligen ska man inte ha så högt tryck på denna slang) och väntar ett par timmar, sen är det klart.


Eftersom slangen ska ha lågt tryck (max 1,7 bar) tar jag för givet att den kommer fungera med en tunna som står lite högt.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Jag har provat med en droppslang jag tidigare använt till trycksatt vatten, den funkade inte till vattentunna på 300 liter med en meter fallhöjd ner till droppslangen. Orkade knappt bli fuktig på utsidan, det mesta läckte i början av slangen.
Men - det var ett kort försök innan jag tröttnade (hade tänkte köra det med timer i tunnans utlopp om det funkat) och troligtvis en hel del smuts och gamla löv i slangen för jag hade inget filter. Försökte borra upp småhål i droppslangen men det blev ingen vidare.
Det hade varit ett trevligt system dock, jag vågar inte lämna trycksatt med brunnsvatten och åka bort ifall det skiter sig och bara står och sprutar dygnet runt så här hade jag bara riskerat lite regnvatten.

Jag funderar på ett eget upplägg med tunna slangar till varje kruka med självfall från en mindre behållare som i sin tur får fyllas med timer från regntunnan med en vanlig slang. Vi får väl se om det blir av :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Kan ni inte köra med vanlig slang som matas med dropp? Ungefär som när man sätter dropp på folk och fä. Strypningen av flödet blir då där man ser det och där det inte sätter igen så lätt.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Kanske ett plaströr med borrade hål och en plugg i ena änden? Som på något sätt kopplas ihop med slangen från vattentunnan.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag började med täckodling, då försvann behovet av vattning utomhus i ett slag.
När jag byggde vidare och skapade hugelkulturer i bäddarna så förstärkte jag obehovet att vattna.
Funkade bra under sommaren -18 då mycket torkade bort för folk.
Jag hade forfarande fukt under täcket trots att brunnen var snus torr.

I växthuset installerade jag blumats automatiska bevattning som bara vattnar när det behövs och så mycket som behövs.
Denna är kopplad mot regnvattentunna och sköter sig själv.
Baljorna som jag odlar är uppbyggda enligt hugelkulturtanken med avlopp en bit upp så man inte dränker växterna. Och med täckodling.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser