Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svetsa en cykel  (läst 4256 gånger)

Gustaf

  • Inlägg: 2
    • -
Svetsa en cykel
« skrivet: 08 feb-19 kl 17:11 »
Ska bygga en long John lastcykel. Godset i en cykelram är 1,5-2 mm. Jag har en gammal pinnsvets men det är svårt att svetsa i så tunt gods. Det smälter ner godset och blir hål. Någon som har tips på bra pinnar till så tunt gods. Överväger köpa en mig-svets. Men med flaska blir det till slut en dyr cykel. Tips på teknik för pinnsvets mottages tacksamt alternativt tips på billig mig-svets som fixar 1,5-2 mm gods.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Svetsa en cykel
« Svar #1 skrivet: 08 feb-19 kl 17:22 »
Köp en svets på biltema med rörtråd så slipper du flaskan.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Svetsa en cykel
« Svar #2 skrivet: 08 feb-19 kl 18:08 »
1 mm rostfritt går ju att svetsa med pinne, då borde väll vanligt stål gå också.

Svetsade med Esabs största 630 A svets och 1,6 mm pinne

Gustaf

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Svetsa en cykel
« Svar #3 skrivet: 08 feb-19 kl 18:46 »
Rörtråd är det flusstråd? Verkar vara väldigt delade meningar om sån tråd.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Svetsa en cykel
« Svar #4 skrivet: 08 feb-19 kl 19:36 »
Ja, rörtråd är samma sak som flusstråd. Jag skulle vilja säga att det är en ren nödlösning, som man bara tar till om man absolut inte kan eller får hålla sig med en gastub till MIG-svetsen.  Det går att åstadkomma bra svetsfogar med rörtråd, men det krävs en mycket duktigare svetsare än för vanlig MIG-svetsning, och allting runtomkring svetsningen (lämpligt material, rent och fritt från rost, bra fogberedning osv) är också mer kritiskt.

Om du vill få bra svetsresultat och inte är så van svetsare, så vill jag absolut rekommendera att du skaffar en trefas MIG-svets.  Enfas MIG blir dåliga kompromisser, den pulserande strömmen man får från en enfas likriktarbrygga måste glättas med en ganska stor spole i serie med jordledningen, och den spolens induktans förstör svetsegenskaperna.

Med tunna pinnar av bra och lämplig kvalitet ska det nog gå att svetsa 1,5 - 2 mm tjockt material utan att behöva öva alltför mycket (däremot ska man vara mycket duktig svetsare för att lyckas med bilplåt och annat som är under 1 mm tjockt med pinne).

Vad är det för typ av pinnsvets du har? Svetstransformator (växelström), roterande omformare, likriktarsvets, inverter ...? Har den bra möjligheter till strömreglering i det lägre området (ca 20-50 A)?
Och vilken typ, grovlek och fabrikat av elektroder är det du har provat med? Är elektroderna perfekt torra?

klex

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Svetsa en cykel
« Svar #5 skrivet: 10 feb-19 kl 09:46 »
Ja, rörtråd är samma sak som flusstråd. Jag skulle vilja säga att det är en ren nödlösning, som man bara tar till om man absolut inte kan eller får hålla sig med en gastub till MIG-svetsen.  Det går att åstadkomma bra svetsfogar med rörtråd, men det krävs en mycket duktigare svetsare än för vanlig MIG-svetsning, och allting runtomkring svetsningen (lämpligt material, rent och fritt från rost, bra fogberedning osv) är också mer kritiskt.

Om du vill få bra svetsresultat och inte är så van svetsare, så vill jag absolut rekommendera att du skaffar en trefas MIG-svets.  Enfas MIG blir dåliga kompromisser, den pulserande strömmen man får från en enfas likriktarbrygga måste glättas med en ganska stor spole i serie med jordledningen, och den spolens induktans förstör svetsegenskaperna.

Med tunna pinnar av bra och lämplig kvalitet ska det nog gå att svetsa 1,5 - 2 mm tjockt material utan att behöva öva alltför mycket (däremot ska man vara mycket duktig svetsare för att lyckas med bilplåt och annat som är under 1 mm tjockt med pinne).

Vad är det för typ av pinnsvets du har? Svetstransformator (växelström), roterande omformare, likriktarsvets, inverter ...? Har den bra möjligheter till strömreglering i det lägre området (ca 20-50 A)?
Och vilken typ, grovlek och fabrikat av elektroder är det du har provat med? Är elektroderna perfekt torra?

Glöm inte bort den gamla hederliga gassvetsen. Med ett mindre blandarrör kan man svetsa mycket tunt material. Nackdelen är att det krävs syrgas och acetylen eller gasol. Fördelen med svetsresultatet är grundmaterialet avhärdas intill svetsen och att ingen härdzon bildas. Genombränningen kan kontrolleras bättre och man har också bra kontroll av svetsens yta och utseende.
Du kan också alternativt punkta ihop din rörkonstruktion med en 1,6 mm basisk tråd och gå till en svetsfirma som TIG-svetsar alltihop.
Kom ihåg att det är legerat stål i en cykelram och tillsatsmaterialet i svetsen bör (helst) vara av likadan legering.
Helsvetsar du den punktade ramen själv så tänk på att svetsarna drar åt olika håll och det bästa är att ha ramen fastspänd i en styv fixtur vid svetsningen.


Skickat från min iPad med Tapatalk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 3 användare
Tiomilaskogen, Berberis, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser