Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lammage och grismage till hundmat  (läst 6441 gånger)

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
lammage och grismage till hundmat
« skrivet: 07 okt-13 kl 10:58 »
Nu är det dags för lammslakt och jag hade tänkt ta tillvara lammage med mera och göra hundmat av. Jag har en valp, norsk buhund, på snart 6 månader och hittills har jag mest gett torrfoder men vill gärna göra egen hundmat.

När jag googlar och söker på trådar på detta ämne blir jag inte klok på om jag ska koka/ge rått, mala/inte mala, låta tarminnehåll vara kvar i tarmarna eller klämma ut det.. hittills har vi lagt ut magarna till räven och det enda som ligger kvar när han varit där är vommens innehåll, en hög med gräs, så det känns i alla fall som att vommens innehåll ska jag inte ge.

Det jag känner för att göra är att lägga lungor, mellangärde, njurar, och den tömda vommen och de tömda tarmarna i pannmuren och koka för att sedan mala och lägga i lagom stora portioner i plastpåsar i frysen. Sedan frysa in hela råa ben att ta fram och ge eftersom. Hur låter det? Förutom äckligt  ;)
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Halte

  • Gäst
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #1 skrivet: 07 okt-13 kl 11:13 »
Det är i princip det enda vi ger våra hundar, plus grönsaksmål ibland.

Ger det rått fast inte malt utan i bitar.

De får väldigt fin päls av sådant foder och för vår hundras som har problem med svamp på huden så har det här fodret gjort en stor förbättring

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #2 skrivet: 07 okt-13 kl 11:24 »
Hur gör ni med innehållet i tarmarna då?
Finns det någon nackdel med att koka? Är det bättre att skippa det besväret och bara ge rått?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #3 skrivet: 07 okt-13 kl 11:31 »



Jag har ej erfarenhet i lammager eller grismager
men ifall att du vill förvara dessa i en längre tid
är torkat lamm/grismager kanske en läckerhet!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #4 skrivet: 07 okt-13 kl 11:40 »
Känns inte realistiskt att ge sig på att torka en lammage, vet inte hur det skulle gå till faktiskt...

Senare i höst kommer vi att slakta gris också, då blir det ännu mer hundmat... tror dock att jag inte tar tillvara grisarnas tarmar, det blir mycket hundmat ändå från grisen...
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Halte

  • Gäst
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #5 skrivet: 07 okt-13 kl 11:43 »
Hur gör ni med innehållet i tarmarna då?
Finns det någon nackdel med att koka? Är det bättre att skippa det besväret och bara ge rått?

Jag sköljer av tarmar, mage.. Mest för att det luktar så förbannat äckligt annars.

Det där med rått/kokat o.s.v. är ju en sak det finns hur mkt åsikter som helst om.. För vår del är det dels bekvämare och dels känns det naturligare att ge rått kött.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #6 skrivet: 07 okt-13 kl 11:50 »
Jag sköljer av tarmar, mage.. Mest för att det luktar så förbannat äckligt annars.

Det där med rått/kokat o.s.v. är ju en sak det finns hur mkt åsikter som helst om.. För vår del är det dels bekvämare och dels känns det naturligare att ge rått kött.

ok, men att stå och skära upp tarmar bitar? Det låter jobbigt. Kanske man kan mala det rått och sedan ge det? Sen vet jag inte hur lätt det är att mala tarmar i köttkvarn, den kanske sätter igen på en gång... Vad jag känner är fördelen med att mala är att få en bra blandning av allt i samma påse. Hur är det med hundens andedräkt, finns det någon skillnad där mellan att ge rått eller kokt?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #7 skrivet: 07 okt-13 kl 11:52 »
Jag ger mina allt rått, tarmarna tar jag inte reda på, har läst att det inte är så värst mycket näring i dom.
Jag fryser in i lagom förpackningar för mina 3 hundar under 2 dagar.
Lever är väl det jag begränsar, bör inte vara mer än ca 5 procent av kosten pga att den innehåller mycket a- vitamin (och kan göra hundarna lösa i magen).
Mina hundar utfodras delvis enligt "Frankenpreymodellen", jag plockar alltså ihop, köttslams, fett, ben och inälvor så att procentsatserna ska likna ett bytesdjur...
Eftersom jag inte har obegränsad tillgång på slakt/jakt rester så får dom också en del spannmålsfritt färskfoder.
Sen tillsätter jag lite Laxolja vaje dag.
Gamlingen på 14 år får dessutom grönläppad mussla, nyponpulver  och MSM för sina leder.
Förklaring av "Preymodellen":
http://www.rathunters.dinstudio.se/files/Hundmat-_Vad_r_prey_modellen.pdf
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Halte

  • Gäst
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #8 skrivet: 07 okt-13 kl 11:56 »
Inte andedräkten.. I andra änden kan det bli lite lukter om de äter mkt råa inälvor på en gång. :)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #9 skrivet: 07 okt-13 kl 11:58 »
Inte andedräkten.. I andra änden kan det bli lite lukter om de äter mkt råa inälvor på en gång. :)
Jag tycker det var så mest under tillvänjningsperioden, numera är det luktfritt både fram och bak :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #10 skrivet: 07 okt-13 kl 12:28 »
Ok, kanske struntar i tarmarna då, de verkar jobbigast. Utfodrar ni era hundar inomhus eller utomhus. Detta är nämligen en till anledning till  att jag känner att jag måste mala, att när det är för stora bitar så börjar hunden dra iväg maten och ligga och tugga på den här och var.

Lever äter vi själva så det blir väl en naturlig begränsning på den fronten, de levrar som ligger kvar i frysen från året innan kan nog hamna i hundmaten.

Tack, Charlotte, för länken.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #11 skrivet: 07 okt-13 kl 12:39 »
Mina äter ute på gårn, om vi är borta tar jag med av färskfodret som är malet.
Jag vet att en del lär hunden att äta inne på ett lakan eller nåt som är lätt att tvätta, men jag tycker det verkar rätt slabbigt ändå...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #12 skrivet: 07 okt-13 kl 13:18 »
Mina äter ute på gårn, om vi är borta tar jag med av färskfodret som är malet.
Jag vet att en del lär hunden att äta inne på ett lakan eller nåt som är lätt att tvätta, men jag tycker det verkar rätt slabbigt ändå...
Mvh
Charlotte

Håller med  ;D
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Halte

  • Gäst
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #13 skrivet: 07 okt-13 kl 15:49 »
Mina äter inomhus.. Har en hund som jag måste finfördela köttet till för att han inte ska knallla iväg och äta i möblerna, de andra är lite mer civiliserade. .

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #14 skrivet: 08 okt-13 kl 09:20 »
Så där ja! 2 lamm slaktade och 4,5 kg hundmat i frysen. Jag sköljde vommarna och skar upp dem i slamsor, någon mer mage tog jag också till vara på samma sätt men jag struntade i tarmarna. Det blev lunga, mellangärde, njurar, strupar, och lite kött från huvudena och en del annat som jag skar upp och blandade i en bytta och fryste ner. Matade hunden lite eftersom för att se att hon gillade maten och det var inga problem  ;D Så det blir nog till att ge rått för mig också, mest för att man slipper ju ett moment.

Hon har nu tuggat i sig nästan ett helt underben också, kanske inte benet direkt men det är inte mycket kvar av det, vi har 10 lamm kvar och 5 grisar kvar att slakta så jag kan nog göra hundmat så det räcker hoppas jag. Jag var lite rädd för att hon skulle kräkas eller bli lös i magen men det verkar ha gått bra.

Jag ger mina allt rått, tarmarna tar jag inte reda på, har läst att det inte är så värst mycket näring i dom.
Jag fryser in i lagom förpackningar för mina 3 hundar under 2 dagar.


Hur mycket av detta, ungefär, äter en hund per dag? Min är ju av medelstorlek, 10-15 kg som vuxen.




Jag har ej erfarenhet i lammager eller grismager
men ifall att du vill förvara dessa i en längre tid
är torkat lamm/grismager kanske en läckerhet!

Efter att ha sköljt ur en vom inser jag att den skulle nog gå och torka, men det skulle gå för mycket el om jag skulle försöka mig på att göra det i torkskåpet  :)
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #15 skrivet: 09 okt-13 kl 12:51 »
Jag måste säga att jag är helt såld på detta nu!  ;D

Vilken grej! Att se valpen ligga och omsorgsfullt tugga på ett lamm-ryggrad och både få aktivering och bra mat på köpet. Hon vet ju exakt hur hon ska göra, tar god tid på sig och gnager i sig millimeter efter millimeter. Jag tror att de flesta spärrarna finns hos oss hundägare, att det är äckligt, typ. Trots att det är en naturlig föda för en hund. Jag har till exempel inte haft "mage" till att ge henne ett lammhuvud, det känns bara för makabert men den spärren släpper nog den också  ;)

Samma sak när jag första gången gav henne vingarna från tupparna jag slaktat, hon visste ju precis hur hon skulle äta, det låg typ 3 vingpennor kvar när hon var färdig. Då för några veckor sedan fattade jag ju inte att jag kunde ha gett henne hela skrovet, men det gör jag nästa gång det blir tuppslakt.

Jag som just hade köpt en ny jättesäck torrfoder för 700:-, känns inte som att jag vill ge det längre, hon har inget intresse av att äta av det heller.

Det känns rent av så att just aktiveringsbiten i ätandet blir ett minst lika stort plus som att det är nyttigt. Kan ju faktiskt vara så att hundar i dag är underaktiverade mycket på grund av detta torrfoder, det är inte naturligt att det ska ta några sekunder till en minut att äta..
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #16 skrivet: 09 okt-13 kl 13:01 »
Jag ger mina ca 2 procent av sin egen vikt, man får anpassa efter aktivitet och hur lätt dom har att lägga på sig.
Men valpar ska ha lite mer, och man får tänka lite på att dom får tillräckligt med kalk, men det gäller nog yngre valpar än din som inte kan gnaga i sig ätbara ben.
Här finns mer intressant läsning:
http://barfguiden.blogg.se/2011/august/att-barfa-valpar.html
 Jag klarar inte av att ge skallar och kommer nog aldrig att göra det...
Vill inte se mina lamm som jag känner igen på det viset, ett resursslöseri, jag vet :-[
Men jag tar ju vara på mycket annat som skulle ha slängts...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #17 skrivet: 09 okt-13 kl 13:15 »
så om min väger ca 10 kg ska hon ju ha mellan 200-400 g/ dag. Men benen är väl inte inräknade i denna mängd? Det är väl bara kött/inälvor/fett mm? Eller?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #18 skrivet: 09 okt-13 kl 13:25 »
Dom ca 10 procent ätbara ben jag ger, typ lammrevben och kycklingvingar räknar jag in i matmängden.
 Men, tänk på att vara lite försiktig med  ätbara ben i början om hunden bara ätit torrfoder förut, magen behöver visst ställa om sig för att kunna smälta såna ben.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: lammage och grismage till hundmat
« Svar #19 skrivet: 10 okt-13 kl 13:57 »
Hon har fått märgben och kycklingvingar förut, det är kanske därför det har gått bra för jag har inte märkt några omställningsproblem. Å andra sidan har jag lite svårt att hålla koll på hennes avföring för jag ser aldrig när hon skiter, går iväg någonstans i utkanten på tomten, kanske borde smyga efter och titta...

Går det bra att ge mer ben än 10%? Vad händer om hon får för mycket fett? Blir hon fet eller lös i magen? Hur stor del av maten ska vara fett ungefär?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser