Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110068 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #300 skrivet: 08 feb-22 kl 07:28 »
0,6 eller 1,0 W bör bli bra. Välj ett motstånd med ungefär samma mått som det gamla.

kop

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #301 skrivet: 06 mar-22 kl 22:55 »
Hei igjen ,jeg har skiftet begge kondensatorer og 470 ohm motstand på kretskortet for hastighetsreg på maskinen.Men motor vil fortsatt ikke starte
..Mulig det er triac som er ødelagt
Tenker å koble bort hastighetsreguleringen kortet og se om motor vil starte .Vet du hvilke ledninger som må omkobles for bypasse hastighets reg ?
Evt hvordan feilsøke på triac ?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #302 skrivet: 07 mar-22 kl 09:28 »
Om du ohmmäter triacen med en vanlig multimeter, så bör den ha några hundra ohm mellan de två yttre pinnarna, ungefär samma värde oavsett polaritet. Som regel kraftigt temperaturberoende, resistansen sjunker om man värmer triacen. Och totalt avbrott mellan vardera av de yttre och mittpinnen.

För att koppla förbi varvtalsregleringen är det enklast att koppla ihop alla tre anslutningarna på triacen med varandra.

kop

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #303 skrivet: 07 mar-22 kl 21:25 »
 Takk ! Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål angående denne maskinen .Mvh Kurt Ove

kop

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #304 skrivet: 12 mar-22 kl 18:14 »
Koblet sammen ladningene som går til kretskortet ,så det er utkoblet.Får allikevel ikke maskinen til å starte.
Har 230 v ut fra kortet hvor strømsladden kommer inn .Men hva gjør kondensatoren (0,2 uF) etter dette kortet ? Får ikke 230 v ut fra denne bare 13 v ac

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #305 skrivet: 12 mar-22 kl 19:01 »
Aluminiumburken är ett radiostörningsskydd, innehåller totalt tre kondensatorer och två spolar. Om det inte kommer ut spänning efter det, så är det nog avbrott i en av spolarna. Enklast att ta bort och koppla förbi hela störningsskyddet, om man inte har störningskänsliga grannar (t ex radioamatörer).

kop

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #306 skrivet: 12 mar-22 kl 21:07 »
Flott ! Takk for svar ! skal koble den bort og prøve .Mvh Kurt Ove

kop

  • Inlägg: 9
    • Norge
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #307 skrivet: 13 mar-22 kl 20:33 »
Koblet bort radioforstyrrelse boksen.Og alt fungerer som det skal ! Takk for hjelpen !Mvh Kurt Ove

SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #308 skrivet: 17 mar-22 kl 20:38 »
Godkväll!

Helt magiskt att efter x antal h sökande efter information, till slut hitta den här tråden.
Så mycket kunskap som delas!

Jag har kommit över en Elektrolux assistent mod N4, med i princip alla tillbehör inkl instruktioner och receptbok m.m.
Otroligt välbevarade grejer vid första anblick.

Lade dock ganska direkt märke till att motorn var "off center" och öppnade upp maskinen för att konstatera att bussningarna som håller motorn va uttorkade och deformerade.
Att hitta reservdelar verkar mer eller mindre omöjligt och att hitta en reservdelsmaskin med bättre gummin känns också långsökt.

Som rörmokare börjar jag direkt tänka om det går att lösa med gumminipplar eller dylikt och ska experimentera lite.

Är det någon annan som tillverkat egna varianter av dessa eller alternativa lösningar med lyckat resultat?
Antar att man måste få till en god fixering samtidigt som vibrationer ska absorberas på något vis.

Tacksam för ideer och tankar :)

Mvh Johannes






torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #309 skrivet: 18 mar-22 kl 07:01 »
Vad man kan göra är att vända på gummiringarna och hoppas att det fungerar ett tag till.  Eller om man får tag i en skrotad 70-80-talsmaskin (t ex N10) att plocka dem från, där är de av bättre kvalitet.

Ett ytterligare syfte med gummiringarna är att hålla motorn isolerad från chassiet, för att maskinen ska uppfylla kraven för dubbel/förstärkt isolering och inte kräva skyddsjord. De allra äldsta Assistent från 1940-talet, har inte förstärkt isolering och där är motorn direkt fastskruvad i chassiet.

SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #310 skrivet: 18 mar-22 kl 09:20 »
Tusen tack Torbjörn 🙏 Ska testa vrida och vända lite så kanske den funkar tills jag hittat nya.

Är det just n10 du tycker man ska leta efter eller kan fler modeller ha den bra varienten av gummin?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #311 skrivet: 18 mar-22 kl 09:49 »
Vad jag har sett, så har alla "kantiga" Assistent den bättre sorten.

Någon som är bra på 3D-cad och har en 3D-skrivare, kanske skulle kunna starta egen tillverkning av såna där gummiringar?

SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #312 skrivet: 18 mar-22 kl 19:58 »
Fick till det ganska bra genom att skära av ringar i rätt bredd från en kombinippel för avlopp.
Krängde på två ringar på varje sida för att få rätt tjocklek.
På den sidan med lite mindre diameter fick jag grunda med några varv eltejp för att få en bra passning.
Motorn sitter hårt och centrerat och alla missljud är borta 👍

Själva bakburken har en liten "vobbel" på g märkte jag men det får vara så länge.

Försökte bifoga bilder men de var för stora. Är någon intresserad så behöver jag hjälp att trixa ner dom i storlek.

Gurra

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #313 skrivet: 29 okt-22 kl 09:23 »
Tjena,

Har köpt mig en gammal N7 som jag plockat isär, rengjort, bytt rem etc.  Jag lyckades dock inte lista ut hur jag monterar fjädern till armen igen. Det var ett tag sedan den nedmonterades och jag vet faktiskt inte om några delar har kommit bort under tiden. Just nu har jag bara fjädern och den dubbelgängade skruv som låser armen kvar.

Någon som har input hur den monteras eller vilka delar som behövs?

Mvh

tordon

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #314 skrivet: 14 nov-22 kl 00:21 »
Hejsan!
Håller på med en N7:a. Efter triacbyte har jag löpgnistor på motorns kollektor vid höga varv. Är inte säker på om de fanns innan. Har tvättat kol och kollektor noga med sprit och tryckluft och också rensat ur mellan lamellerna på kollektorn och polerat upp den med putsduk av typ Scotch Brite, då blev det bättre men långt ifrån bra.
Är det någon som vet vad RC-länken 470 ohm i serie med 47 nF, parallellt över triacens anoder fyller för funktion? Skulle en dålig kondensator där kunna vara orsaken till gnistorna? Kondensatorn är den ökända bärnstensfärgade RIFA-typen, men den ser helt felfri ut och mäter 63 nF med en Fluke 87 multimeter.
Vad tror ni?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #315 skrivet: 14 nov-22 kl 08:58 »
Löpgnistor brukar bero på överslag mellan lamellerna. Litegrann sånt kan man få finna sig i på en del kollektormotorer för 230 V, men de bör hålla sig måttliga och helst inte följa med hela vägen till nästa kol. Kan det tänkas att Scotch Brite har lämnat några rester ifrån sig som sätter igång överslagen?

RC-länken är till för att dämpa kraftiga transienter över triacen för att minska risken att den självtriggar.  Det är typiskt för RIFA-kondensatorerna att de ökar i kapacitans när de har börjat dra åt sig fukt och få höga förluster, så jag föreslår nog att du byter den mot en ny X2-godkänd kondensator.

tordon

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #316 skrivet: 14 nov-22 kl 23:36 »
Tack för svaret, Torbjörn.
När jag tittar på data för ersättningskondensatorer ser jag att toleransen är låga 10-20% och inser att 63nF på en 47 nF-konding inte är så bra som jag fick för mig. Jag tänkte väl pä elektrolytkondensatorers -20 till +100%. Jag lödde också loss 220 nF-kondensatorn och mätte upp 242 nF, bättre, men jag kommer ändå att byta bägge två, även om det troligen inte kommer att minska gnistorna.
Jag gjorde ren kollektorn även efter att jag varit på den med putsduken, så det borde inte ha varit något skräp kvar, tycker jag. Det är dock svårt att se vad det annars skulle vara för fel (i alla fall för mig), så jag får väl ge mig på den igen. Gaveln på kollektorn var ju svår att komma åt (jag tog inte isär motorn) så jag tänker ta en tandborste och klippa stråna korta, dels för att komma åt bättre och dels för att få den att riva lite mer. Om gnistrandet inte minskar får jag nog ta fasta på min frus utsaga att man ändå inte vill köra på hög hastighet när man gör deg och instruera ägarinnan att inte köra fort med den.

tordon

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #317 skrivet: 20 nov-22 kl 23:24 »
Jag har nu bytt kondensatorerna och som väntat påverkade inte detta gnistrandet. För skojs skull mätte jag de nya innan jag lödde dit dem och de höll sina värden på en nF när. Som Torbjörn påpekat tidigare i denna tråd mäter multimetrar kapacitans på ett ganska osofistikerat sätt så man ska väl inte dra för stora växlar på en sådan mätning, men det var ändå lite överraskande att det stämde så pass bra med tanke på att toleransen uppges till 10-20%.
Jag gjorde sedan ren kollektorn igen, denna gång med "kemiskt ren bensin", som ska vara detsamma som petroleumeter eller heptan, vilket ska vara särskilt bra för rengöring av kollektorer, allt enligt en annan tråd som jag hittat (jag tyckte förresten att jag såg Torbjörn där). Jag tog dessutom loss kolen och slipade bort ca en mm för att få en ny fräsch yta där de ligger an mot kollektorn. Det fanns nämligen mycket mjöl i maskinen och ägarinnan sade att det flugit mjöl runt hela köket p.g.a. att maskinen gått så fort, och jag tänker att det kanske har följt med lite degvätska också. Det sitter en ventilationsöppning i bottendelen precis vid kollektorn, kanske har det dragits in fett där och hamnat på kolen. Efter att ha monterat ihop igen och kört en stund på låg fart för att slita in kolen drog jag upp hastigheten till högsta och hade nu mycket små löpgnistor, dock inte lika små som på vår egen N21:a där de var i princip obefintliga, trots att den går fortare. Det verkade också som att löpgnistrandet på N7:an minskade medans maskinen gick, så problemet får nog betraktas som löst nu.
Beträffande kolens längd bedömer jag att minst två tredjedelar återstod av dem. Eftersom denna maskin enligt uppgift ska vara från tidigt sjuttiotal och alltså är ca. femtio år gammal bör det som är kvar av kolen räcka i ytterligare hundra år, det ska bli intressant att se om det stämmer.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #318 skrivet: 21 nov-22 kl 09:02 »
Grundkonstruktionen på motorn i Assistent är ju densamma som används i Electrolux m fl märkens dammsugare av motsvarande årsmodell. Och en dammsugare brukar få många fler drifttimmar per år än en köksmaskin, så det finns nog en del att slita på när det gäller kolen.

Limnologen

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #319 skrivet: 06 mar-23 kl 14:54 »
Jag har två stycken assistenter, en N8 och en N10. På båda har kraftuttaget slitits ut så att jag inte kan använda mixern. Vet någon här hur jag kan reparera dessa och om det finns några reservdelar att köpa någonstans?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser