Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man hålla grisar utan att mata dom?  (läst 28548 gånger)

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #20 skrivet: 05 jul-11 kl 09:26 »
Dessutom får man bra priser på bla sockerbetor och vanliga betor 50 öre kilot så ett par ton i inköpt blir det framåt september/oktober, Dt drygar ut fodret mkt men tidskrävande samt potatis ;)

Hur gör du med betorna/sockerbetorna?
Kokar?

Hur förvarar du dom?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Jimmy_C

  • Inlägg: 82
    • Småland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #21 skrivet: 05 jul-11 kl 09:47 »
Du lägger ett tjockt lager med halm och sen lägger du på betorna sen halm över det, old school ^^ Men fungerar bra, min morfar gjorde så med sin grismat inklusive potatis under vintern "på logen"

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #22 skrivet: 05 jul-11 kl 23:10 »
Aha!
Tack  :)
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Jimmy_C

  • Inlägg: 82
    • Småland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #23 skrivet: 05 jul-11 kl 23:15 »
Ingen fara =) Bara kul att kunna vara till hjälp ;) Bifogar en liten film tagen idag på utfodringen


Utfodring

johan smith

  • Inlägg: 91
    • Östergötland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #24 skrivet: 08 jul-11 kl 21:50 »
till en början så kanske man kan göra så men de är så effektiva att böka att de äter upp allt i marken. såvida inte man flyttar dem mellan olika hägn och odlar upp marken för att sen flytta tillbaka djuren sen efter skörden...

Kan man hålla grisar utan att utfodra, eller bara stödmata dom, kan dom hållas på större hägn där dom söker föda själva och vad krävs i så fall för marker och yta per gris?

Jag har blivit erbjuden en linderöd/vildsvin sugga men tycker det låter som mycket jobb och pengar för att föda dom så jag tvekar lite... :-\
dränga jäveln har talat.

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #25 skrivet: 08 aug-11 kl 14:11 »
Basföda för en gris är spannmål. Det finns inget djur i världen som omvandlar spannmål till kött lika effektivt som en gris.  Det är ju ett enkelmagat djur, liksom vi, så gräs och ensilage är enbart sysselsättning och ger minimalt med näringstillskott. Potatis kan man ge om man tycker det är lönt att stå och koka den, rå finns ingen anledning att ge.

Dom måste vara extremt små om du bara ger dom 1-2 kg per dag?  6-månaders grisar brukar ju ligga runt 70 kg levande vikt även om de har vuxit långsamt, och då är grundransonen 2,5 kg och upp till 3.
Men du har ju tur med fodret kan man säga, eftersom riktigt ekologiskt foder kostar 5 kr även om man köper löst..

Jag har sålt 100 utegrisar per år i köttlådor, och inte tjänat en spänn, tvärtom lagt in 300 000 i det.
 Hoppas du lyckas bättre.. :)


Varför stödutfodrar man Vildsvin med rå potatis då om det inte gör någon nytta för deras vinteröverlevnad?

Linamarie

  • Inlägg: 74
    • Västergötland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #26 skrivet: 08 aug-11 kl 14:38 »

För att man (jägarna) vill att de ska komma dit och leta mat. Så att man själv (jägarna) lätt kan skjuta dem. Skulle jag tro... Jägardotter som man är.

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #27 skrivet: 30 sep-11 kl 20:47 »

V/i jag har köpt helkorn, majs, ärtor som vi kokar i 100 litersgryta ute varje dag till våra Linderödare vuxna och ungdjur. Under sommaren har dom bete på skog och lägdor där dom äter växter och jordlevande djur i år en hel del sork...
Fiskade under sommaren och gav dom abborre id och gädda i sörpan.
I höst har dom fått slaktrester efter älgjakten både kött och sönderkokta ben. dom gillar det tro mig.
Ang ekonomi så för oss lönar det sig inte om man räknar med stängning, halm, arbetstid och annat. Men det som är väsentligt är att få tag i köpare som är beredd att betala för köttet så det i alla fall går jämnt ut. Kvalitetskött.
Har man som vi stor familj och mycket besök så behövs ju en hel del kött själv också.
Men när man är på gården med andra djur som lönar sig så får det ju jämna ut sig i längden  ;)
Och tack för alla goda tips och trix från er alla här i tråden.
Getarn
Livsglädje

Existens?

  • Gäst
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #28 skrivet: 01 okt-11 kl 10:21 »
Varför kokar ni korn, majs och ärtor? Som du sa, det lönar sig knappt ändå, varför då fördyra fodret en massa helt i onödan? Jag skulle rent av tänka mig att det försämras också.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #29 skrivet: 01 okt-11 kl 10:37 »

Varför stödutfodrar man Vildsvin med rå potatis då om det inte gör någon nytta för deras vinteröverlevnad?
För att vissa inte vet bättre, och potatis är billigt. Om du kollar där flera jaktlag har åtlar tätt, så kommer du att se att inga grisar är vid den åtel som bara har rå potatis. Så länge det finns något annat vettigt att äta, så äter de inte rå potatis.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jan98

  • Inlägg: 850
    • Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #30 skrivet: 02 okt-11 kl 10:20 »
Nej det kan man inte grisar behöver mycket mat  har två stycken och de äter en hel del !!!
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #31 skrivet: 03 okt-11 kl 17:58 »
V/i jag har köpt helkorn, majs, ärtor som vi kokar i 100 litersgryta ute varje dag till våra Linderödare vuxna och ungdjur. Under sommaren har dom bete på skog och lägdor där dom äter växter och jordlevande djur i år en hel del sork...
Fiskade under sommaren och gav dom abborre id och gädda i sörpan.
I höst har dom fått slaktrester efter älgjakten både kött och sönderkokta ben. dom gillar det tro mig.
Ang ekonomi så för oss lönar det sig inte om man räknar med stängning, halm, arbetstid och annat. Men det som är väsentligt är att få tag i köpare som är beredd att betala för köttet så det i alla fall går jämnt ut. Kvalitetskött.
Har man som vi stor familj och mycket besök så behövs ju en hel del kött själv också.
Men när man är på gården med andra djur som lönar sig så får det ju jämna ut sig i längden  ;)
Och tack för alla goda tips och trix från er alla här i tråden.
Getarn

Du får inte sälja gris som har ätit slaktrester.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #32 skrivet: 03 okt-11 kl 19:17 »
Du får inte sälja gris som har ätit slaktrester.
Lagligt sett får man inte ge slaktrester ens till grisar som inte ska ätas. Om de ska säljas eller ej spelar ingen roll. Svenska regler innebär både hängslen, livrem och helst en hermetiskt tillsluten bubbla utan någon yttre påverkan...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

  • Gäst
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #33 skrivet: 03 okt-11 kl 22:01 »
Svenska regler innebär både hängslen, livrem och helst en hermetiskt tillsluten bubbla utan någon yttre påverkan...

Kan tyckas..men å andra sidan har vi sluppit svinpesten, som kryper allt närmare. Och vi har hyfsat salmonellafria djur. Tills för nåt år sen kunde vi också utan bekymmer äta bär i skogen.

 Ju fler som skiter i reglerna, desto fler sjukdomar får vi in.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #34 skrivet: 04 okt-11 kl 09:07 »
Kan tyckas..men å andra sidan har vi sluppit svinpesten, som kryper allt närmare. Och vi har hyfsat salmonellafria djur. Tills för nåt år sen kunde vi också utan bekymmer äta bär i skogen.

 Ju fler som skiter i reglerna, desto fler sjukdomar får vi in.
Jag menade inte att reglerna automatiskt är av ondo, bara att ibland ger de inte minsta utrymme för sunt bondförnuft. Själv skulle jag inte mata med okända rester, men hade jag gris och samtidigt överskott på små tuppar, som är dåligt lönt att ta hand om som människomat, så kan jag tycka att det är rimligt att man kunde få ge dem till grisarna. Nu har jag inga grisar för ögonblicket, och skulle jag ha några i framtiden så skulle det vara bara över sommaren och bara för eget bruk.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #35 skrivet: 04 okt-11 kl 09:13 »
Det som sprider sjukdomar, inklusive fågelinfluensa, salmonella och dvärgbandmask, är transport av djur. Ju fler djur som transporteras och ju längre sträckor de transporteras, desto mer skit får vi in. Reglerna tassar hela tiden runt det verkliga problemet för att inte häda mot den heliga frihandeln.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #36 skrivet: 04 okt-11 kl 09:24 »
Det som sprider sjukdomar, inklusive fågelinfluensa, salmonella och dvärgbandmask, är transport av djur. Ju fler djur som transporteras och ju längre sträckor de transporteras, desto mer skit får vi in. Reglerna tassar hela tiden runt det verkliga problemet för att inte häda mot den heliga frihandeln.
Det vore väll en ypperlig anledning att utträda ur EU tycker ja

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #37 skrivet: 04 okt-11 kl 23:18 »
Det som sprider sjukdomar, inklusive fågelinfluensa, salmonella och dvärgbandmask, är transport av djur. Ju fler djur som transporteras och ju längre sträckor de transporteras, desto mer skit får vi in. Reglerna tassar hela tiden runt det verkliga problemet för att inte häda mot den heliga frihandeln.

Och transport av människor, det är problematiskt att fler från stan vill titta på gården och att även bonden åker på semester till långt bortistan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #38 skrivet: 05 okt-11 kl 11:13 »
Citera
Och transport av människor, det är problematiskt att fler från stan vill titta på gården och att även bonden åker på semester till långt bortistan.

Japp!! Jag var i Milano en vecka och kommer hem med ett litet bråck vid naven. Det borde vara förbjudet att resa hittan & dittan


 ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #39 skrivet: 09 okt-11 kl 08:09 »
Svinpesten kommer som sagt allt närmare. Och skulle vi få några utbrott i Sverige så finns det ju nu tyvärr uppenbar risk att den skulle kunna spridas till vildsvin och etableras permanent här. Frigående grisar utomhus kommer snabbt att förbjudas om vi får svinpest här.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser