Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kapskivorna fastnar på vinkelslip  (läst 5049 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Kapskivorna fastnar på vinkelslip
« skrivet: 29 jan-18 kl 18:47 »
Kapskivorna på en av mina vinkelslipar fastnar ofta dvs att den ej går att skruva loss då jag ska byta skiva. Brukar sluta med att jag får ta fram gasbrännaren och värma på låsmuttern och sedan försöka få loss den. Någon som haft samma problem? Vad kan jag göra för fel? Försöker dra åt ordentligt när jag fäster. Har rengjort mutter och gänga.

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kapskivorna fastnar på vinkelslip
« Svar #1 skrivet: 29 jan-18 kl 19:09 »
Är det själva muttern som fastar alltså? Det har jag aldrig varit med om men skivorna kan fastna om hålet är nästan för litet, vilket det kan vara på billigare skivor eller gamla rostiga skivor

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kapskivorna fastnar på vinkelslip
« Svar #2 skrivet: 29 jan-18 kl 19:52 »
OM du kör så skivan hugger fast, så brukar de fastna, jag brukar bara dra fast skivan med handen och det är aldrig några problem

FolkrepublikenBergsjö

  • Inlägg: 9
  • Folkrepubliken Bergsjö's officiella konto
    • Värmland
SV: Kapskivorna fastnar på vinkelslip
« Svar #3 skrivet: 29 jan-18 kl 20:50 »
Använder du verktyget för att dra fast skivorna så sluta med det, då fastnar muttern onödigt hårt.
Sen kan du lägga en pytteliten droppe olja längst ner på gängen så lossar den lättare

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Kapskivorna fastnar på vinkelslip
« Svar #4 skrivet: 30 jan-18 kl 08:04 »
Jo jag använder verktyget för att dra fast skivan. Har till och med dragit åt ordentligt få jag hade en tanke att om den satt lösare kunde  den dras åt av skivan. Jag ska testa att bara skruva in låsmuttern utan verktyg. Tack för svar.

Postat med Alternativ.nu´s app


ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Kapskivorna fastnar på vinkelslip
« Svar #5 skrivet: 30 jan-18 kl 08:41 »
Låter som gängan eller muttern är lite skadad? Snygga till med gängtapp och gängsnitt eller en gängfil. Kolla även att det inte är några grader på brickan mellan mutter och skivan...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kapskivorna fastnar på vinkelslip
« Svar #6 skrivet: 30 jan-18 kl 11:15 »
Ibland - speciellt om man har kapat mycket i sten, klinker mm med vinkelslipen - kan det bli hårda, hopbakade beläggningar i botten av gängorna på både axeltapp och mutter. Axeltappens utvändiga gängor är lätta att få ren med roterande stålborste, på muttern kan man få skrapa med t ex liten skruvmejsel eller änden av en brytbladskniv.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kapskivorna fastnar på vinkelslip
« Svar #7 skrivet: 30 jan-18 kl 23:53 »
När jag monterar en skiva i kapen så spänner jag till utan verktyget.
Då kan jag i de flesta fall även lossa den utan att använda verktyg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Kapskivorna fastnar på vinkelslip
« Svar #8 skrivet: 31 jan-18 kl 08:40 »
Som sagt, ha på lite smörj, gärna med något som stannar kvar t ex MoS2. När du eldar på muttern så torkar du ur metallen och den blir kärvare, jämför med en gjutjärnspanna. Eller hjulmuttrarna på bilen.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kapskivorna fastnar på vinkelslip
« Svar #9 skrivet: 14 apr-18 kl 02:06 »
 Det här känner jag till...Haft en notorisk slipskivefastnarvinkelslip...Nog fel på gängningen...Normal maskin funkar det att lossa skivan med normala metoder...Notorisk felaktig maskin gäller det totala våldet vilket gör det ohållbart i längden. Dock ska man vara medveten om att skivan kan sätta sig hårt i en märkesmaskin men då beroende av att det blivit ett hack i skivan så det nyper rejält...Kan behövas hjälp av ett skruvstycke för att få loss skivan. Har man en notorisk fastnarmaskin så byt maskin.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 8 användare (2 dolda)
Palle500, xaelanar, alternaiv, Be, von tratt, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser