Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Heta tips på att få bukt med mördarsniglar  (läst 17667 gånger)

ElvisHusse

  • Gäst
Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« skrivet: 04 jan-15 kl 20:23 »
Hej jag har tänkt börja odla mer i år då jag äntligen har flyttat till en gård. Men tyvärr så vet jag att det finns massor av mördarsniglar. Kan jag göra något åt dem eller är det rent kört. Anledningen till att jag frågar redan nu är att jag vill sätta in åtgärder så snabbt så möjligt så att jag kan odla så snabbt som möjligt. Som ni märker så är jag väldigt sugen på att komma igång.

Tack för svar och tips

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #1 skrivet: 04 jan-15 kl 20:51 »
Jag har ingen personlig erfarenhet av mördarsniglar ännu, de finns på andra sidan ån i byn, men jag har hört en hel del om "nemaslug".

Alltså nematoder som lever på sniglarna. Effekten lär vara lite si-och-så om man gör enligt bruksanvisningen, alltså vattnar ut. Det får mest effekt på unga sniglar. Men från Norge har det kommit en annan metod. Man samlar in och infekterar sniglar genom att bada dem i vatten med nematoder. Sedan avlivar man dem och sprider ut dem som åtel åt andra sniglar som äter upp dem. Och blir infekterade och sprider nematoderna vidar till andra sniglar.

Citera
http://www.naturochtradgard.se/smattogott_mordarsnigel.html
Ny norsk metod mot spansk skogssnigel

En ny norsk framgångsrik metod att nästan utrota den spanska skogssnigeln, även kallad mördarsnigel, rapporteras i Norsk Hagetidend 1/2009. Thorstein Mo i Elnesvåg vann 10 000 norska kronor för den i en tävling som samlade in 160 bekämpningsförslag.
Torsten Mos vinnande idé bygger på att den spanska skogssnigeln, Arion lusitanicus, är kannibal. Torsten lägger insamlade sniglar i en balja med nematoder i ljummet vatten. Sedan sniglarna infekterats av de små nematoderna klipps de av på mitten och delarna sprids i trädgården. Väl där blir snabbt de preparerade kadavren mat åt friska mördarsniglar som får i sig nematoderna, dör inom några dagar och då blir ny snigelmat.
Denna dominoeffekt är effektiv, hävdar Torstein Mo. Han prövade den första gången redan 2006 hos en lantbrukare i grannskapet som fått sin gård översvämmad av spanska skogssniglar. 1000 sniglar samlades in, infekterades med nematoder och spreds på åkern. Året därpå var nästan alla spanska skogssniglar försvunna från gården medan det fanns lika många inhemska skogssniglar där som tidigare år.
Uppmuntrad av framgången bjöd Torstein Mo 2007 in sina grannar på snigeljakt. Tre dagars skörd lades i nematodvattnet och efter avlivning ut som snigelåtel.
Förra året gjorde han och grannarna en ny gemensam snigeljakt. Men det fanns knappast några spanska skogssniglar kvar, bara på tomter som gränsade till obebyggda marker.
Det norska Hagelselskapet har tillsammans med norska Bioforsk sökt pengar från Forskningsrådet för att kunna pröva om Torsten Mos dominometod håller vad han hävdar.

andtol

  • Gäst
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #2 skrivet: 04 jan-15 kl 23:22 »
Intressant tips!

Det ska vi pröva till sommaren tror jag!

Här finns massor med sniglar. Vi skyddar landet med snigelstaket. En planka i jorden med två eltrådar, 24 V växelström och 1 A strömstyrka så blir sniglarna grillade. Fungerar smidigt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #3 skrivet: 05 jan-15 kl 09:56 »
Inte lika smidigt som Tolls bräda, men roligare: Frigående Myskankor :)

I sin jakt på protein så slinker det mesta som kommer i deras väg ner. Men är du rädd om grodor, ödlor och ormar så tänk dig för, de ryker de med.

plm

  • Inlägg: 92
    • Skåne
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #4 skrivet: 05 jan-15 kl 11:09 »


Här finns massor med sniglar. Vi skyddar landet med snigelstaket. En planka i jorden med två eltrådar, 24 V växelström och 1 A strömstyrka så blir sniglarna grillade. Fungerar smidigt.
[/quote]

Hur gör  du för att få 24 V växelström i trådarna?
Tack på förhand!  /PLM

andtol

  • Gäst
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #5 skrivet: 05 jan-15 kl 11:18 »
Jag har använt guiden på den här sidan:

http://home.swipnet.se/pegee/hem3.htm

Här finns kompendiumet:

https://www.dropbox.com/s/e2acjt0tqxgbf4q/Snigelstaketkompendium.pdf?dl=0

En sån här transformator använder jag:

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-ac/ac-ac-transformator-24-v-ac-1000-ma-p44209

Det står inomhus så den är skyddad för väder och vind. Använder en vanlig 24 V-lampa som säkring. Finns också på Kjell&Co. Tråden är rostfri tråd från Biltema.

 

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #6 skrivet: 05 jan-15 kl 17:58 »
Mina höns har fått ner sniglarna till en hanterbar nivå.  Hönsen krafsar i landen och pickar i gräsmattorna omkring och äter alla små sniglar. Småsniglar som sen blir stora.  Även de små gör förresten stor skada på unga grödor.  Innan hönsen jobbat på saken ett par år fick jag använda minst en halv timme varje morgon och gå ut och rensa landen från sniglar.

När man har sått/planterat måste man förstås stänga ute hönsen från landen - jag använder allox rådjursstängsel för det funkar mot rådjur också och är enkelt att jobba med.  Gräsmattorna för hönsen försätta att rensa.

Erikaerika

  • Inlägg: 169
    • Bohuslän
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #7 skrivet: 05 jan-15 kl 19:20 »
Låter lite dramatiskt kanske, men helt enkelt halshugga mördar sniglarna med spaden. Behövs göras minst varje kväll under snigelsäsong, och inte bara runt odlings ytor utan överallt där man hittar dem. Det där med att sniglar rör sig långsamt, nä nä det måste vara en myt.

ElvisHusse

  • Gäst
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #8 skrivet: 05 jan-15 kl 21:22 »
Jag tackar för tipsen. Ska börja planera och förbereda nu.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #9 skrivet: 05 jan-15 kl 22:14 »
Pannlampa och skyffeljärn efter mörkrets inbrott är bra skit. Sedan vänta en stund och ta en runda till, för då sitter nya och kalasar på liken.

Örnnästet

  • Inlägg: 182
    • Östergötland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #10 skrivet: 05 jan-15 kl 22:24 »
Vi har byggt snigelsäkra lådor och odlar upphöjt. Vi spikade fast syllpappsremsor som fick sticka ut dryga decimetern utan för lådornas kant, då klarar inte de lite större sniglarna av att krypa upp och ner för att ta sig in. Och för att få bukt med de mindre så strödde vi ut en rejäl sträng med ask runt om längs med nederkanten av lådorna. Har fungerat jättebra!  :D

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #11 skrivet: 06 jan-15 kl 12:33 »
Du får skaffa ankor. ;D  det är inte bara myskankor som äter sniglar, utan det är inviduellt. Mina myskankor rör inte sniglar, medan löpankornan och mignonankorna äter.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

plm

  • Inlägg: 92
    • Skåne
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #12 skrivet: 06 jan-15 kl 16:43 »
Jag har använt guiden på den här sidan:

http://home.swipnet.se/pegee/hem3.htm

Här finns kompendiumet:

https://www.dropbox.com/s/e2acjt0tqxgbf4q/Snigelstaketkompendium.pdf?dl=0

En sån här transformator använder jag:

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-ac/ac-ac-transformator-24-v-ac-1000-ma-p44209

Det står inomhus så den är skyddad för väder och vind. Använder en vanlig 24 V-lampa som säkring. Finns också på Kjell&Co. Tråden är rostfri tråd från Biltema.


Tack!!!   :)

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #13 skrivet: 07 jan-15 kl 21:18 »
Börja 'odla' vinbergssnäckor. De äter upp äggen från andra sniglar och låter bli landen förvånansvärt bra. Någon enstaka får lyftas ur landet per säsong men de har knappast gjort någon skada.
Kommer det en haj - simma fortare.

padus

  • Inlägg: 125
    • Skåne
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #14 skrivet: 26 mar-15 kl 16:45 »
Vinbergssnäckor låter intressant och vettigt! Men jag måste fylla på med rekommendationerna om ankor!
Ankor ger dig ägg och kött och näringsrikt vatten till odlingarna, om dom får bada (Vilket dom självklart ska få!).

Myskankor har jag fått för mig är väldigt glupska, och äter som sagt upp grodor och andra fina djur. Men jag tror (TROR) att andra ankor inte riktigt är sådana matvrak. Jag såg blå anka för ett tag sedan, fantastiskt fina!

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #15 skrivet: 26 mar-15 kl 18:01 »
Jag tror inte vinbergssnäckor är särskilt effektiva att hålla nere mördarsniglar.  Jag har haft massor av båda, plus vanliga trädgårdssnäckor (små med skal), leopardsniglar, svarta skogssniglar och åkersniglar.

 Nu har jag sparsamt av alla sorter, efter sex år med hönor som går fritt i trädgården ett par timmar om dagen. Före sådd och efter skörd rensar de effektivt landen på små sniglar och snigelägg. Under odlingssäsong måste man inhägna mot höns och rådjur. Men då pickar de i sig alla små sniglar i gräsmattan.  De stora riktig äckliga sniglarna låter de vara, så skillnaden märks inte första åren.

gustis

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #16 skrivet: 28 mar-15 kl 09:54 »
Leopardsniglar dödar mördarsniglar..
Enligt en artikel i tidningen Ekologisk trädgård Odlaren, Tidskrift för Förbundet organisk-biologisk odling. Nr 3-2014.
Björn Winter, Torfinn Örmen och Petter Böckman från Naturhistoriska museum i Oslo menar att de har funnit räddningen för bönder och alla med trädgård.
Leopardsniglar är renhållningsarbetare och de äter mest kött men också vissna blad och blommor. 
Det finns många observationer från Norge att mördarsniglar har slagits ut av leopardsnigeln.
Forskarna har tittat på över 40 trädgårdar och slutsatsen är helt klar: Leopardsnigeln trycker tillbaka mördarsnigeln och minskar drastiskt antal sniglar i trädgården.
Enligt en test som gjorts har en trädgård i Ski kommun på mindre än tre år helt blivit av med mördarsniglar.
Läs gärna artikeln, den är intressant.
 :)
Trädgårdsmästare

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #17 skrivet: 28 mar-15 kl 12:37 »
Leopardsniglar dödar mördarsniglar..
Enligt en artikel i tidningen Ekologisk trädgård Odlaren, Tidskrift för Förbundet organisk-biologisk odling. Nr 3-2014.
Björn Winter, Torfinn Örmen och Petter Böckman från Naturhistoriska museum i Oslo menar att de har funnit räddningen för bönder och alla med trädgård.
Leopardsniglar är renhållningsarbetare och de äter mest kött men också vissna blad och blommor. 
Det finns många observationer från Norge att mördarsniglar har slagits ut av leopardsnigeln.
Forskarna har tittat på över 40 trädgårdar och slutsatsen är helt klar: Leopardsnigeln trycker tillbaka mördarsnigeln och minskar drastiskt antal sniglar i trädgården.
Enligt en test som gjorts har en trädgård i Ski kommun på mindre än tre år helt blivit av med mördarsniglar.
Läs gärna artikeln, den är intressant.
 :)

 :)

Har noterat här också att mördarnissarna minskat, efterhand som leopardsniglarna ökat.
Skyffeljärnet har väl gjort sitt också förstås.

julius97

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #18 skrivet: 29 mar-15 kl 09:21 »
Gräv ner små burkar så att kanten kommer längst med gräset. Fyll med öl. Sniglarna verkar älska doften och drunknar där

MMichael

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
SV: Heta tips på att få bukt med mördarsniglar
« Svar #19 skrivet: 13 maj-15 kl 12:22 »
det enda tips jag kan ge är att mota dem från planteringarna... enklast är att strö ut grovsalt där de kan tänkas ta sig fram... koksalt NaCl tar livet av dem. Så det undviker de.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser