Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur fungerar rationaliserings avdrag ????  (läst 1306 gånger)

bevakare

  • Inlägg: 8
hur fungerar rationaliserings avdrag ????
« skrivet: 11 jan-09 kl 13:40 »
Vi har köpt en gård i västerbotten på ca 97 hektar, det visade sig snabbt att huset på gården inte gick att bo i !.
Men vi såg inte det som nåt problem då vi betalade för skogen och fick huset på köpet.
Då vi inte va skrivna i kommunen sökte vi förvärvstillstånd och fick det i nov -08.
Nu visade det sig att fastigheten bredvid var till salu och där gick huset att bo i direkt.
Den gården är också ca 97 hektar men med mindre skog på.
Vi köpte den också men var tvungen att söka förvärvstillstånd även på denna, det fick vi i början av dec -08.

Nu är frågan går det att hävda rationanliserings tillstånd på denna affär...och är det en bra ide att göra så för oss ??

Som nybliven jord och skogsbruks fastighetsägare känns det som man behöver lite råd och förslag !!

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: hur fungerar rationaliserings avdrag ????
« Svar #1 skrivet: 12 jan-09 kl 22:20 »
Jag antar att det är de mer fördelaktiga reglerna för skogsavdrag vid rationaliseringsförvärv som du vill kunna använda. Har själv aldrig använt skogsavdraget överhuvudtaget, eftersom det fanns så lite avverkningsbar skog på den fastighet vi köpte. Vad jag förstår borde det väl vara en "rationalisering" i lagens mening om ni först köpte en skogsfastighet och därefter köper ytterligare en angränsande. Vad jag vet fungerar det bra även med fastigheter helt utan byggnader.

Knut

  • Inlägg: 25
SV: hur fungerar rationaliserings avdrag ????
« Svar #2 skrivet: 13 jan-09 kl 06:54 »
Möjligt - ja, Vinner tempo under fem år och vettigt om ni behöver det. Ingen ansökan , bara ett yrkande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 5 användare (1 dolda)
Idd, Anders Flix, Gröfre Slissing, LillaY

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser