Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rådjuren ätit upp jordgubbslandet  (läst 7084 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« skrivet: 05 nov-16 kl 09:06 »
Som rubriken lyder så har en hel rådjursfamilj dragit över trädgårdslandet under hösten.
Jordgubbsplantorna var extra smaskiga och är helt nedbetade.
Kommer jag bli utan jordgubbar nästa år nu?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« Svar #1 skrivet: 05 nov-16 kl 11:00 »
Beror nog på om de ätit upp tillväxtpunkten.... Själv har vi oxå problem med rådjur, men mest att de fejar hornen på alla mina nyplanterade träd.....ju "vekare" träd desto bättre - då kan de visa hur stora och starka de är.
Min lösning är att hängna  in allt viktigt med kompostgaller. Då får man ha det ifred. Vi har mängder med kompostgaller överallt på vintern och det funkar. Jätteenkelt att samla in på våren...

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« Svar #2 skrivet: 06 nov-16 kl 12:59 »
Är nog ingen större fara om de bara tagit bladen. Brukar låta fåren beta mina jordgubbar på senhösten.


/Daniel

 

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« Svar #3 skrivet: 31 maj-17 kl 20:19 »
Som rubriken lyder så har en hel rådjursfamilj dragit över trädgårdslandet under hösten.
Jordgubbsplantorna var extra smaskiga och är helt nedbetade.
Kommer jag bli utan jordgubbar nästa år nu?

Nu har jag svaret på min egen fråga.
Plantorna ser inte ut att ha tagit någon större skada då det är gott om fruktämnen

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« Svar #4 skrivet: 24 aug-17 kl 09:10 »
Nu har jag svaret på min egen fråga.
Plantorna ser inte ut att ha tagit någon större skada då det är gott om fruktämnen

Vad skönt! Jag blev utan bär förra året när de åt upp plantorna på försommaren. I år har jag ett måttligt snyggt arrangemang av kompostgaller som fungerar ypperligt. Bäst vore väl om jägarna bidrog lite också.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« Svar #5 skrivet: 24 aug-17 kl 20:09 »
Om man planterar in vitlök mellan jordgubbarna så låter rådjuren de vara i fred.

Mvh
Magnus

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« Svar #6 skrivet: 29 aug-17 kl 23:00 »
Det får jag prova nästa år. Här äter de inte tulpaner men biter av blommorna och lägger dem bredvid så jag är inte säker på att de följer spelreglerna :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« Svar #7 skrivet: 03 sep-17 kl 14:28 »
Rådjuren avskyr ull från nykippta får. Har man tillgång till det kan man linda det kring några pinnar i jordgubbslandet.
Men i och för sig är ju rådjur också gott  ::) :P
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« Svar #8 skrivet: 18 sep-17 kl 10:48 »
du får skaffa jägar examen då få du lite kött i boxen med ;) kom ihåg att kolla vad som gäller för skyddsjakt i din hemkommun bara ^^
tänkare och älskare

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Rådjuren ätit upp jordgubbslandet
« Svar #9 skrivet: 26 sep-17 kl 18:06 »
Rådjuren avskyr ull från nykippta får. Har man tillgång till det kan man linda det kring några pinnar i jordgubbslandet.
Men i och för sig är ju rådjur också gott  ::) :P

Måste det vara nyklippt? Har en stor säck med gammal klippt ull jag kan testa med


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser