Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ställning för vindkraftverk!  (läst 2549 gånger)

Neiklot

  • Gäst
Ställning för vindkraftverk!
« skrivet: 13 jun-04 kl 16:55 »

Jag rotade fram ett gammalt vindkraftverk ur källaren.
Ganska fint skick men kablar och annat ska bytas, och ett nytt rotorblad ska tillverkas.
Nu undrar jag - Vad i helsike ska jag använda för byggmaterial till ställningen?.

Jag kan komma åt ett par kraftledningsstolpar, men räcker det?

/Neiklot  ;D


ymareth

  • Gäst
Re:Ställning för vindkraftverk!
« Svar #1 skrivet: 14 jun-04 kl 07:19 »
Har ingen större koll på sånt hära, men kolla på http://www.go.to/vindkraft (finns i länksamlingen) Ganska mycket intressant läsning där tills nån annan kommer förbi som vet mer. :)

Itagüí

  • Gäst
Re:Ställning för vindkraftverk!
« Svar #2 skrivet: 06 jul-04 kl 16:17 »
vilken dundersida.

Är det fler än jag som tycker det verkar asbra att investera i ett stort nätanslutet vindkraftverk (istället för att investera i dyrt hus)?

då får man ju fin el gratis (om man säljer lika mkt som eller mer än man använder) och bidrar samtidigt till samhället med överskottselen.

jag tänker bygga ett litet enkelt halmhus, och de stora pengarna (som jag får låna från JAK eller så) lägger jag på ett stort vindkraftverk.
att jag skriver det här är för att det ju borde vara bättre ju fler som gör så.

Neiklot

  • Gäst
Re:Ställning för vindkraftverk!
« Svar #3 skrivet: 07 jul-04 kl 00:22 »
om man säljer lika mkt som eller mer än man använder) och bidrar samtidigt till samhället med överskottselen.

Ja, hur är det där förresten?
Måste <- jag koppla upp mig på nätet?
Eller kan jag ha min el för mig själv?

(Det där med att sälja tycker jag int är så kul, pengar är satans påhitt. :))

Itagüí

  • Gäst
Re:Ställning för vindkraftverk!
« Svar #4 skrivet: 08 jul-04 kl 19:49 »
230V, växelström måste du nog sälja ut på nätet, eller så är det en viss gräns - du får alltså inte generera mer el än en viss effekt om du inte är ansluten till nätet och säljer överskottet. fascistiskt - verkligen, men jag ser fördelar med att vara ansluten. Om jag kan ha ett vindkraftverk som genererar lika mycket överskott som jag använder, så behöver jag ju inte hantera pengar ändå, jag "säljer" överskottet och behöver då inte betala det jag har använt. Noll pengar hanterade. Gratis el. Det som är positivt med att vara ansluten då är att jag inte behöver vänta på vind, och inte behöver bekosta dyra (energimässigt och materialmässigt och miljöimpactmässigt) batterier.

12 volt får du ha helt för dig själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser