Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stenmur  (läst 6122 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
stenmur
« skrivet: 03 mar-04 kl 09:08 »
Någon som vet hur man byggr sig en stenmur? Har världens ruckligaste staket ut mot vägen som behöver bytas ut. Drömde (!) att det fanns en vacker stenmur i stället med taklök och annat fint planterat på. Fattar att det krävs muskler och en massa sten, men mer då?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:stenmur
« Svar #1 skrivet: 18 apr-04 kl 11:58 »
Har lite egen erfarenhet eftersom jag håller på och bygger lite terasser med naturstensmurar utan murbruk. Har aldrig gjort det förut så någon annan får gärna ge oss båda mer tips.

Restaurerar väggarna runt min jordkällare och har valt att bygga en terasslösning som jag samtidigt hoppas kunna göra till en liten örtagård. Inte optimalt ur jordkällarhänsyn men den är tyvärr byggd på 70talet och av 10 möjliga konstruktionsfel har man gjort 12...så ett till gör ingen skada  ;)

1 Tänk efter hur mycket sten du behöver, dubbla det och dubbla igen.... mina första 3 stora lass sten med släpkärran bara försvann...

2 Använd främst stora stenar, blir snyggare och lättare att bygga stabilt.

3 Tänk på att jord vill flytta på sig, frostsprängning etc, så armera konstruktionen om möjligt samt dränera med grus.

4 Använd handskar och skor med stålhätta.

           Mikael

ps kort sagt, jag har kommit rätt långt med bara muskler och mycket sten  ;)
« Senast ändrad: 18 apr-04 kl 12:01 av hasteus »

Camilla

  • Gäst
Re:stenmur
« Svar #2 skrivet: 18 apr-04 kl 12:47 »
Hej,

Kom att tänka på att jag faktiskt läst några rader om hur man anlägger en stenmur i boken "Upptäck och bevara allmogeträdgården" av Per Christenson.  Det är inte mycket information, men iallafall något...

Så här står det:

"Har man tillgång till mycket sten och vill bygga en kallmur, börjar man arbetet med att gräva ut ett dike, ca 40 cm djupt. Detta fyller man sedan med sten, skärv eller liknande. Kallmuren läggs med bred bas som sedan får smalna av uppåt. Ett lagom breddmått på basen är ca en meter. Med en höjd på ca 1 meter får man ett krön som blir ungefär 65 cm brett."

Skickar med en bild från boken, på en mur i genomskärning, också (plus bildtexten ;) )
« Senast ändrad: 18 apr-04 kl 12:48 av Camilla »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser