Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd och tips rörande mindre traktor  (läst 593 gånger)

Ulmusglabra

  • Inlägg: 6
    • Småland
Råd och tips rörande mindre traktor
« skrivet: 25 mar-24 kl 23:15 »
Hej.
Jag har ingen traktor men behöver en. Önskar dock skaffa mig en något mindre traktor (kanske inte kompakttraktor). Jag vet dock inte riktigt vad gör bör titta efter och det finns ju mängder av maskiner på blocket - men ingen i min stil.

Vilka märken borde jag titta efter?

- Jag behöver en maskin som skulle kunna lyfta en ensilagbale i lastare.
- Jag önskar en något mindre maskin som är smidig.
- Jag önskar en maskin med kraftuttag så maskiner kan användas.
- Jag önskar inte en allt för gammal maskin (typ BM 430 eller liknande), utan lite nyare och smidigare.

Är det ett hopplöst fall eller bör jag bara skaffa en fyrhjuling/ATV istället?

Vad tänktes ni andra?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Råd och tips rörande mindre traktor
« Svar #1 skrivet: 26 mar-24 kl 01:14 »
Jag är inte så bra på märken och modeller, men när det gäller lastare och små traktorer är jag lite tveksam. Jag använder trepunkten till ensilagebalarna, för har man en 2 tons traktor med 2-hjulsdrift så är det inget kul att ha balen fram. Får du tag i en liten 4-hjulsdriven så är det en annan femma. Har kört en hel del med en som låg på drygt 4 ton, och den var både smidig och stark. En lite modernare nedåt 3 ton hade nog varit optimalt.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Råd och tips rörande mindre traktor
« Svar #2 skrivet: 26 mar-24 kl 05:52 »
Valmets 305-405-505 osv var slitstarka maskiner om man fick tag i rätt. 405an var det minst problem med medans 905an var ett olycksbarn. Valmet och volvo gick i hop och det här blev svaret. Det som hände var att det blev för stor efterfrågan, såldes mer än vad som byggdes så att efterkontrollen innan försäljning blev lite si och så. Man blåste inte rent i tankarna tex efter att hål borrats och metallflisorna fanns kvar och började flyta runt i systemet och skada packningar och pumpar. På lantbruksskolan jag gick hade vi 10 st 405or sprillans nya som hyrmaskiner och de var det aldrig problem med men båda skolans egna 705 och 905 var det dessa problem med.
De mindre är väldigt smidiga och har sluttande huv för bra sikt, vissa modeller har krypväxel som passar den som vill köra i trädgårdsland.

Ulmusglabra

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Råd och tips rörande mindre traktor
« Svar #3 skrivet: 26 mar-24 kl 08:27 »
Tack.
Men jag kan nästa tycka att Valmets maskiner är i största laget. Bra alternativ. Men finns det något mindre?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Råd och tips rörande mindre traktor
« Svar #4 skrivet: 26 mar-24 kl 12:09 »
Idag finns mycket att hitta, men det hänger ju på plånboken också. Här finns några fina av ett billigare märke. https://hcpetersen.se/zetor-major-cl-80-3/

Men skall man bara flytta balar i markhöjd så går det att fixa en kärra. Då duger en Grålle, eller t o m en fyrhjuling som dragare. Här kommer det nog att bli så vartefter tiden går. Bilen får bli dragare. Och även om jag har kvar traktor med mera som kan flytta tungt, så finns risken att gamla grejer inte startar.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Råd och tips rörande mindre traktor
« Svar #5 skrivet: 26 mar-24 kl 13:13 »
Det hela blir ju också en frågan om både budget och hur mycket man är beredd att acceptera att meka själv.

Men ett tips kan vara att titta på mindre modeller av öststatsmärken som t ex Zetor, Ursus, Universal eller Belarus från 80-90-talet.  Det finns också många andra importtraktorer som är värda att kasta ett närmare öga på och som inte är lika överprissatta som t ex BM eller MF.  Då tänker jag på t ex IH, Fiat, Case.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Råd och tips rörande mindre traktor
« Svar #6 skrivet: 26 mar-24 kl 14:52 »
Man skall nog också tänka på vad man skall ha maskinen till. Det kanske är så att en teleskoplastare visar sig vara det man har mest nytta av, eller en midjestyrd lastare. Eller en skotare.

Har man inte själva jordbruket att ta hänsyn till så kan andra behov ta över maximala nyttan av en maskin.

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Råd och tips rörande mindre traktor
« Svar #7 skrivet: 26 mar-24 kl 16:13 »
Hur ska du lyfta en ensilagebal med en atv?
Hur många ton är en något mindre traktor?
Jag tycker 4ton är bra storlek för att klara det mesta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Råd och tips rörande mindre traktor
« Svar #8 skrivet: 26 mar-24 kl 17:51 »
Hur ska du lyfta en ensilagebal med en atv?
Hur många ton är en något mindre traktor?
Jag tycker 4ton är bra storlek för att klara det mesta.
Man får ha en vagn som man klämmer fast baken med och sedan viker upp den över axeln.
Rätt smidigt liten grej som kostar som en mindre semesterresa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Råd och tips rörande mindre traktor
« Svar #9 skrivet: 26 mar-24 kl 18:09 »
Ja ok, lyfta balen för transport alltså, inte för på/avlastning från vagn eller dylikt

TW

  • Inlägg: 2687
    • Finland
SV: Råd och tips rörande mindre traktor
« Svar #10 skrivet: Igår kl. 04:12 »
Själv kör jag i skogen för husbehov och periodvis också litet på förtjänst på byggen med en traktor från -71 och inte vet jag varför man skulle behöva vara rädd för en bra traktor på grund av åldern. Det finns inget motorfordon som är så enkelt att reparera som en gammal traktor. Allt är rejält och kraftigt tilltaget och man ser hur det skall sitta ihop. Jag renoverade motorn med nya lager och nya kolvar och kolvringar och oljepump och ventiler i förra vintras och det gick bra det också fastän jag inte är någon mekaniker. En granne som är litet mekaniker hjälpte mig några timmar med de allra svåraste skedena. Topplocket lämnade jag in på verkstad för renovering så det var bara att bulta fast när det kom.

Traktorer som du skall undvika är sådana som har blivit uppenbart vanskötta. Det gäller oberoende av om traktorn är 7 år eller 70 år gammal.

ATV är extremt dyra maskiner i förhållande till användbarheten. De verkar hålla dåligt och så är de krängliga att reparera. Smått och krångligt och plast och elektronik. Allt för att det skall bli så besvärligt som möjligt.

Några exempel på bra traktorer i storleksklassen 40-55 hästar:
-Massey Ferguson 35 (versionen med trecylindrig dieselmotor), 135, 148, 240. Litet dålig frigångshöjd när man kör i skogen och litet halvdan ergonomi. Somliga MF35 saknar differentialspärr. Extremt bra motor och hydraulsystem och lyft. Nästan oförstörbar växellåda. Mycket god tillgång på reservdelar. MF35 tillverkas än i dag men importeras tyvärr inte till Europa.
-Volvo 320,400, 420. Extremt bra motor. Bra frigångshöjd och viktfördelning. Bra lyft. Ganska bra ergonomi. 320 har för få växlar så man fastnar lätt i lössnö.
-Leyland 254. Extremt bra motor men lyften är litet knyckig och backväxlarna onödigt höga. Ganska bra ergonomi.
-Fordson Dexta och Super Dexta. Dexta har tyvärr ingen differentialspärr. Extremt bra motor.
-Ford 2000 och 3000. Tyvärr har de inga cylinderfoder så när man motorrenoverar måste cylinderloppen arborras upp så man kan pressa dit foder från någon pirattillverkade. I övrigt verkligt bra traktorer. Bra lyft och bra viktfördelning och bra frigångshöjd.
-Valmer 565 och 500 och 502. Tyvärr är det svårt att få tag på vissa reservdelar till dem. 502 år överlägsen allt annat i den här storleksklassen och åldersklassen när det häller ergonomi.
-International B275, B414 och B434. Bra traktorer rätt igenom men de brukar kallstarta litet dåligt. International 533 är ännu bättre men den tillverkades i litet antal och det börjar därför bli svårt att hitta reservdelar till den. B-414 tillverkas än i dag under namnet Mahindra.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
jeno0038, Burn0ut

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser