Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marsvin  (läst 2254 gånger)

Villemo24

  • Gäst
Marsvin
« skrivet: 07 mar-06 kl 20:01 »
Jag behöver hjälp, fort!! En av mina marsvinshannar har fått konstiga sår över ryggen och pälsen har blivit lite kal...jag har frågat veterinären, men får inga svar...
Han äter och dricker och verkar må bra, men jag undrar vad han kan ha fått för nåt...nån som vet??

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Marsvin
« Svar #1 skrivet: 08 mar-06 kl 07:31 »
Kliar han sig mycket? För då är det troligtvis sellnic. Djuret avmagrar/kliar sig/tappar päls/får små sår i huden. Detta kräver behandling omdelbart då Sellnic kan leda till döden.
Djuret behandlas med ivomecinjektion hos veterinär. Vissa uppfödare ger istället djuret en knivsudd ivomec-hästpasta (avmaskningsmedel) då denna är receptfri på apoteket. Hans burkompis (för det utgår jag ifrån att du har till honom) måste också behandlas & buren skuras ut. Helst med desinfiktionsmedel.

Villemo24

  • Gäst
Re:Marsvin
« Svar #2 skrivet: 08 mar-06 kl 09:51 »
Tack för din hjälp!!! Jadå han har en kompis, men han har inte visat nåt symptom alls på nåt liknande, men jag ska behandla honom oxå! Du vet inte vad glad jag är att någon ville bry sig, alla andra har sagt att det är lika bra att ta död på honom, det går väl inget göra åt marsvin när dom är sjuka sägger alla...till och med veterinären sa att det finns inget att göra, bara att vänta ut det...
Förresten vet du om det kan smitta till kanin? Eller andra smådjur typ katt o hund?
Tacksam för svar....

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Marsvin
« Svar #3 skrivet: 08 mar-06 kl 11:28 »
Ett marsvin är också ett litet liv! Det är väl självklart att man ska hjälpa dem om de blir sjuka och inte "vänta ut"  :(

Har man djur, har man också ett ansvar för dem, tycker jag.

Eloge till dig!  :)

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Marsvin
« Svar #4 skrivet: 08 mar-06 kl 19:17 »
Det smittar inte till katt eller hund iaf. Jag troooor att kanin kan få något liknande men jag har inte hört om någon som smittats av marsvin.
Marsvin är ju känsliga på det sättet att de lätt avlider när de blir sjuka men ändå.. Fel av veterinären att säga så! De har ju rätt till adekvat vård! Sellnic går att bota med ivomec (som ska upprepas efter 10-14dagar) men OM marsvinet avlider så är det oftast för att allmäntillståndet försämras när de blir sjuka.

Tack för din hjälp!!! Jadå han har en kompis, men han har inte visat nåt symptom alls på nåt liknande, men jag ska behandla honom oxå! Du vet inte vad glad jag är att någon ville bry sig, alla andra har sagt att det är lika bra att ta död på honom, det går väl inget göra åt marsvin när dom är sjuka sägger alla...till och med veterinären sa att det finns inget att göra, bara att vänta ut det...
Förresten vet du om det kan smitta till kanin? Eller andra smådjur typ katt o hund?
Tacksam för svar....

 

Villemo24

  • Gäst
Re:Marsvin
« Svar #5 skrivet: 09 mar-06 kl 09:14 »
Min lilla Marwin e död...han mådde så dåligt så till slut fick vi åka till veterinären och ta bort honom...
Att man kan bli så lessen...men han var ju min bäbis...
Han son är ensam nu, förutom en kaninkompis...
Det känns som mitt fel, det känns som jag höll honom vid liv för länge, jag kanske borde tagit bort honom från början som alla sa...
Men nu hoppas jag att han inte lider längre, jag hoppas han får vara tillsammans med Madicken, min marsvinshona som oxå gick bort idag, hon var gammal...
Livet är orättvist och jag tänder ett ljus var för dom, det gör jag alltid när nåt djur dör...
sen får folk tycka vad dom vill!
Hoppas ni har det bra nu mina små vänner, jag är glad att jag fick ha er så länge...

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Marsvin
« Svar #6 skrivet: 09 mar-06 kl 12:26 »
Villemo24, vi är nog många som känner för dig! :'(
Du gjorde säkert rätt som väntade. Nu vet du att det inte fanns någon återvändo.

De lämnar verkligen tomrum efter sig. Man ska sörja sina djur, det betyder ju att man tycker om dem och saknar dem när de inte finns längre.


Villemo24

  • Gäst
Re:Marsvin
« Svar #7 skrivet: 09 mar-06 kl 13:39 »
Tack! Det känns bättre nu...
Och tack alla som kommit med råd och tips!
 :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser