Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad bygga by ladugård?  (läst 19663 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Kostnad bygga by ladugård?
« skrivet: 15 jul-10 kl 08:19 »
I förrgår när det åskade så förbaskat satt jag och funderade lite på försäkringsläget på vår ladugård.. Den är c:a 36 meter lång och 10-11 meter bred, 1/3-del är djurstall och resten "förvaringsutrymme", den är försäkrad för 860 000 kronor.. Kan man få något likvärdigt för dessa pengar eller bör man ringa och bråka med försäkringsbolaget om en höjning?

Jag har suttit och försökt att räkna på det men jag är lite osäker på vad jag missar, för jag tycker att det blir ganska "billigt" ändå.
Kollade på en sådan här maskinhall som huvudbyggnad, fast 20 meter lång istället och med brantare takvinkel så att man får en höskulle:
http://www.lovangersbygg.se/system/visa.asp?HID=817&FID=368&HSID=14176&ActMenu=14236
(Under "Prisexempel" längst ned)

Priset för den med plåttak borde hamna på c:a 220 000 + grund, eldragning och inkoppling av vatten. Så jag antar att det slutar på c:a 360 000.

Och sedan en byggnad till på c:a 12*10 meter som i så fall skulle vara isolerad, c:a 250 000-300 000.

D.v.s. att man borde få 200 000-250 000 kronor över att betala någon att smälla upp byggsatserna...

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-10 kl 10:12 »
Sen har du ju en del kostnader för att röja upp och kanske sanera efter en brand.
Du lär väl heller inte behöva bråka med försäkringsbolaget för att höja värdet så länge du inte uppenbarligen överförsäkrar byggnaden.
Under 2000kr/kvm i genomsnitt bygger du nog inte om någon del ska vara isolerad. Och så är ju frågan om man alltid vill ha den billigaste lösningen, du ska ju själv dras med det...
"Kärleken är livets bäste vän"

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-10 kl 12:00 »
Det beror ju helt på vem som bygger, bara byggmaterialet behöver inte vara så dyrt med arbetskraft är desto dyrare.

Fribärande hall (oisolerad) brukar man ha som tumregel ca 1000 kr/m2.

Billigaste lösningen blir nog om du gjuter sula och sedan murar själv med lättklinkerblock...

vargahagen

  • Gäst
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #3 skrivet: 15 jul-10 kl 15:24 »
Det beror ju helt på vem som bygger, bara byggmaterialet behöver inte vara så dyrt med arbetskraft är desto dyrare.

Fribärande hall (oisolerad) brukar man ha som tumregel ca 1000 kr/m2.

Billigaste lösningen blir nog om du gjuter sula och sedan murar själv med lättklinkerblock...



menar du att 1000 kr kvm är bara matrialet eller är det färdig byggnad med lejt folk?

vargahagen

  • Gäst
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #4 skrivet: 15 jul-10 kl 15:27 »


menar du att 1000 kr kvm är bara matrialet eller är det färdig byggnad med lejt folk?

oj ursäkta jag läste slarvigt,det står ju bara matrialet :-[

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #5 skrivet: 15 jul-10 kl 15:34 »
Tackar för svaren. Ja då verkar ju mina kalkyler inte vara så tokiga ändå.. Och för 200 000 lär man ju kunna hitta någon som kan tänkas sig att slå upp byggsatserna med en del hjälp av mig..

Så då är ju inte försäkringsvärdet så tokigt då, om nu olyckan skulle vara framme och man behöver ju inte bekymra sig över att man skulle behöva slå igen verksamheten om det händer.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #6 skrivet: 16 jul-10 kl 11:16 »
Det är ju en annan aspekt också på försäkringsvärdet - nämligen att premien blir högre.

Så i slutändan handlar det ju om någon form av balansgång där man ska ha råd att bygga upp något nytt utan att försäkringspremierna stiger till ofantliga summor.

Ofta kan det vara bättre att lägga pengar på förebyggande åtgärder som att tex byta och förbättra elsystemet istället för att lägga allt på försäkringspremier - såna åtgärder kan ju dessutom många gånger ge rabatt på försäkringspremien, vilket är bra då man vill hålla alla löpande utgifter på ett minimum.


Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #7 skrivet: 16 jul-10 kl 12:59 »
Det är ju en annan aspekt också på försäkringsvärdet - nämligen att premien blir högre.

Så i slutändan handlar det ju om någon form av balansgång där man ska ha råd att bygga upp något nytt utan att försäkringspremierna stiger till ofantliga summor.

Ofta kan det vara bättre att lägga pengar på förebyggande åtgärder som att tex byta och förbättra elsystemet istället för att lägga allt på försäkringspremier - såna åtgärder kan ju dessutom många gånger ge rabatt på försäkringspremien, vilket är bra då man vill hålla alla löpande utgifter på ett minimum.
Jo, all el-ledningar är nydragna och ett nytt elskåp installerat (med jordfelsbrytare). Det som skulle vara av intresse är väl kanske åskledare också då..

Men allt kan man ju inte skydda sig mot.. Förra året var hela ladugården på vippen att brinna ned då några grannungar hade lekt med tändstickor uppe på höskullen, genom rena undret så hade höet bara legat och kolat så när jag kom hem 5 timmar senare var det en cirkel på c:a 3-4 meter i diameter med kolat hö, plus ett 4 cm stort hål som glödit rakt ned genom golvplanken i mitten.. Då jag klev upp på skullen så slog lågorna upp i ytterkanten och jag hann PRECIS att hämta vattenslangen innan elden var utom kontroll..

vargahagen

  • Gäst
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #8 skrivet: 16 jul-10 kl 13:27 »
Jo, all el-ledningar är nydragna och ett nytt elskåp installerat (med jordfelsbrytare). Det som skulle vara av intresse är väl kanske åskledare också då..

Men allt kan man ju inte skydda sig mot.. Förra året var hela ladugården på vippen att brinna ned då några grannungar hade lekt med tändstickor uppe på höskullen, genom rena undret så hade höet bara legat och kolat så när jag kom hem 5 timmar senare var det en cirkel på c:a 3-4 meter i diameter med kolat hö, plus ett 4 cm stort hål som glödit rakt ned genom golvplanken i mitten.. Då jag klev upp på skullen så slog lågorna upp i ytterkanten och jag hann PRECIS att hämta vattenslangen innan elden var utom kontroll..


och inte att förglömma vintern,fler vintrar med sådana snödjup kommer säkert att knäcka en och annan lada.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #9 skrivet: 16 jul-10 kl 14:06 »

och inte att förglömma vintern,fler vintrar med sådana snödjup kommer säkert att knäcka en och annan lada.
Snö på ladugårdstaket har trådskaparen inga trevliga minnen av om jag minns rätt...  ;)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #10 skrivet: 16 jul-10 kl 14:07 »
Snö på ladugårdstaket har trådskaparen inga trevliga minnen av om jag minns rätt...  ;)
Nej.. Nästa gång får skiten rasa istället.. :)

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #11 skrivet: 16 jul-10 kl 16:17 »
Jo fast försäkringen täcker ju som regel inte oskottade tak som rasar... men vad är för ligister du har till grannar Gångtrött ? Kanske rentav är billigare att köpa ut grannen som då får flytta till stan än att bygga ny lagård  :o

Dylika ligistfasoner sägs dom ju hålla på med inne i stan...

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #12 skrivet: 16 jul-10 kl 17:59 »
r är det med sk "åldersavdrag"?
Har för mig att du inte får en ny byggnad när en gammal rasar utan du får en motsvarande byggnad.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #13 skrivet: 29 jul-10 kl 13:25 »
Har en liknande byggnad som jag försäkrar. Man brukar sällan fullvärdesförsäkra eftersom man ju troligen inte vill bygga en likadan byggnad. En viktig aspekt i värderingen av vår ladugård var att den har eternittak. Saneringen efter en brand blir mycket dyr eftersom det är asbest i eternit.

Ett tips är att FÖRHANDLA med försäkringsbolaget. Vi sänkte vår gårdsförsäkring med en bra bit över tusenlappen (från dryga 6000:-). Vi kunde visa på säkerhetshöjande åtgärder (byte av lysrörsarmaturer och en del andra elinstallationer). Sedan ändrade vi självriskerna. Däremot förändrade vi inte värdet på byggnader. Efter att ha hotat med att flytta alla försäkringar till annat bolag (hästar, bilar, gård...) så fick vi ett helt annat pris än från bolaget.

fräsen

  • Gäst
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #14 skrivet: 29 jul-10 kl 13:48 »
I förrgår när det åskade så förbaskat satt jag och funderade lite på försäkringsläget på vår ladugård.. Den är c:a 36 meter lång och 10-11 meter bred, 1/3-del är djurstall och resten "förvaringsutrymme", den är försäkrad för 860 000 kronor.. Kan man få något likvärdigt för dessa pengar eller bör man ringa och bråka med försäkringsbolaget om en höjning?

Jag har suttit och försökt att räkna på det men jag är lite osäker på vad jag missar, för jag tycker att det blir ganska "billigt" ändå.
Kollade på en sådan här maskinhall som huvudbyggnad, fast 20 meter lång istället och med brantare takvinkel så att man får en höskulle:
http://www.lovangersbygg.se/system/visa.asp?HID=817&FID=368&HSID=14176&ActMenu=14236
(Under "Prisexempel" längst ned)

Priset för den med plåttak borde hamna på c:a 220 000 + grund, eldragning och inkoppling av vatten. Så jag antar att det slutar på c:a 360 000.

Och sedan en byggnad till på c:a 12*10 meter som i så fall skulle vara isolerad, c:a 250 000-300 000.

D.v.s. att man borde få 200 000-250 000 kronor över att betala någon att smälla upp byggsatserna...



När vi försäkrade våran lagård diskuterade vi just vad som skulle hända vid brand med försäkringsombudet.
Hon sa att om lagården brinner ner så bygger man inte en ny med höskulle på, då det ökar risken för ny brand där hela rasket brinner ner.
Dom krävde (har jag för mig) att man bygger två separata byggnader, en för djur och en för foder och sen ett visst avstånd mellan de bägge byggnaderna.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #15 skrivet: 29 jul-10 kl 16:23 »
Dom krävde (har jag för mig) att man bygger två separata byggnader, en för djur och en för foder och sen ett visst avstånd mellan de bägge byggnaderna.
:o :o Jaha, det blir ju tidseffektivt när man ska sköta om djuren... Och om det måste vara en bit mellan byggnaderna så riskerar man ju att fodret blir blött, plus att det kan bli halt och slirigt att köra med skottkärra eller liknande fram och tillbaka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

  • Gäst
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #16 skrivet: 29 jul-10 kl 16:32 »
:o :o Jaha, det blir ju tidseffektivt när man ska sköta om djuren... Och om det måste vara en bit mellan byggnaderna så riskerar man ju att fodret blir blött, plus att det kan bli halt och slirigt att köra med skottkärra eller liknande fram och tillbaka.
Du kan ju bygga en stenlagd väg med tak av ej brännbart material som går mellan de båda byggnaderna. Räkna med ytterligare tio-tjugo år innan bygget betalat sig.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #17 skrivet: 30 jul-10 kl 17:46 »
Hon sa att om lagården brinner ner så bygger man inte en ny med höskulle på, då det ökar risken för ny brand där hela rasket brinner ner.
Dom krävde (har jag för mig) att man bygger två separata byggnader, en för djur och en för foder och sen ett visst avstånd mellan de bägge byggnaderna.

Tror att ditt ombud blandade ihop foderförvaring av små mängder hö med manuell hantering och det som är "farligt" såsom traverser, höfläkt för löshö och torkfläktar. Alla ombud kan inte de av försäkringsbolagen framtagna reglerna i LBKs pärm som är det som faktiskt gäller(http://www.brandskyddsforeningen.se/web/LBK-parmen_4.aspx). Finns ganska mycket eget tyckande bland vissa ombud.

"I de fall, där utrymmet ovanför (skullen) eller intill djurstallet utnyttjas för förvaring av mer än
10 m3 foder, strö eller annat lättantändligt (se flik 9:3) ska djurstallet utgöra egen brandcell
som motstår brandspridning i 60 minuter."


Nu kan jag ju hålla med om att i samband med nybyggnation så skulle jag nog valt att undvika förvaring på höloft. Det är både tokigt arbetsmässigt och höet mår inte bra av fukten från djuren. Mycket enklare att köra in både småbal, storbal och ensilage om allt är i markplan.
« Senast ändrad: 30 jul-10 kl 17:55 av Strajder »

 

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Kostnad bygga by ladugård?
« Svar #18 skrivet: 06 aug-10 kl 00:20 »
Att bygga så att 60-minuterskravet uppfylls är heller inte särskilt svårt/dyrt. Ska man isolera mellan skulle och ladugård/stall så är det nog inte ens någon merkostnad. Det torde gå utmärkt att bygga ladugårdar och stall med skulle på "övervåningen" även fortsättningsvis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser