Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av hönsras  (läst 2117 gånger)

Towa Pettersson

  • Inlägg: 1
Val av hönsras
« skrivet: 21 dec-21 kl 15:11 »
Hej,

Jag planerar att skaffa hönor till våren, och har nu påbörjat planeringsarbetet.
Sitter just nu och läser på om olika raser som skulle kunna passa mig.
Skulle gärna vilja ha en ras som är både social men som också värper en hel del ägg som kan användas i hushållet.

Ni som har stor erfarenhet, vad skulle ni rekommendera för ras?

Stort tack på förhand! :)

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Val av hönsras
« Svar #1 skrivet: 09 apr-22 kl 14:41 »
Efter att provat många raser är blommehöns min absoluta favorit. Vacker, lägger bra med ägg, fodereffektiv, trevligt temperament mm. Enda nackdelen är att det tar lång tid att könsbestämma dem.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Val av hönsras
« Svar #2 skrivet: 09 apr-22 kl 15:13 »
Nästan omöjligt att få ett vettigt svar :) du kommer få lika många svar som det finns hönsraser .
Har du möjlighet så besök hönsfolk och träffa på lite raser.

Har haft ganska många olika och alla har haft sina bra och mindre bra sidor :)

Orpington är en supertrevlig ras men väldigt korkade och äter rätt mycket,
Sussex är inte lika social men smartare och ger rejäla ägg,

Lantraser är alltid trevliga , oftast lite mindre storlek på ägg ( dom vi haft ) men ger en hel del ägg,
Hedemora som vi har nu är supertrevliga ger bra med ägg , alltid ett par hönor som väldigt gärna ruvar
så smidigt om man vill få lite kycklingar och inte vill köra i maskin maskin.
Väldigt sociala, har en höna som följer med mig runt i hönshuset när man städar eller ger mat / vatten, följer mig som en hund :)


Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Val av hönsras
« Svar #3 skrivet: 22 okt-22 kl 16:48 »
Lantraser är alltid trevliga , oftast lite mindre storlek på ägg

Det gör inget att äggen är lite mindre, det är snällare mot hönan. Dessutom är gulan lika stor, det blir bara mer vita i de stora äggen.

SV: Val av hönsras
« Svar #4 skrivet: 19 apr-23 kl 10:39 »
Satsa på en lantlig ras. Dem klarar kyla bra, är fodereffektiv, det går att få ut en del kött om man nu tänker ägna sig åt slakt, dem producerar helt okej med ägg.
blandraser (gärna med lantliga inslag) brukar över lag vara bra pga heterosiseffekt om man inte redan på förhand är sugen på specifik ras/egenskap.
Mer specifikt än så känns ingen idé att man går in på.

Här kommer några förslag på trevliga lantraser som jag har erfarenhet av som jag kan rekommendera, men du får läsa på lite själv om dem 😉.

-bjurholmhöns
-Isbar/silverudsblå
-hedemorahöns

I dagsläget kör jag en blandning av isbar/silverudsblå och hedemorahöns, är väldigt nöjd med dem både i psyke och mängd ägg & kött dem producerar. Enda nackdelen jag ser är dem växer ganska långsamt.
« Senast ändrad: 19 apr-23 kl 10:52 av Dombäcksmark småbruk »
Vad vi förtjänar och vad vi får lever aldrig I harmoni, vänta aldrig på att någon annan ska ge dig din rätta avans! 🤠


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser