Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla träväggar i hönshus  (läst 8766 gånger)

solliden

  • Inlägg: 5
    • Småland
Måla träväggar i hönshus
« skrivet: 25 mar-12 kl 10:01 »
Jag hade tänkt måla träväggarna i mitt hönshus med kalkpasta (hammarkalk, nordkalk heter de sorterna jag har tittat på). Jag har sökt information om detta och har inte hittat något. Jag vet att kalkpasta är lämpligt för sten- och betongväggar, men är det också lämpligt för träväggar? Fäster det? Och trä rör ju på sig.. Eller bör jag måla med annan färg - i  så fall vilken (jag vill helst undvika plastfärger)?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Måla träväggar i hönshus
« Svar #1 skrivet: 25 mar-12 kl 15:20 »
det gjordes förr och jag vet att det finns samma fråga i en annan tråd  och där nergjordes jag.
det fäster dåligt på trä men det går att måla ändå,du får en kritig yta av kalk som är ofarlig för hönsen men behöver målas på då och då.borsta av ytan och måla på igen.en fördel avseende fäste är om plankorna inte är hyvlade.
det var vanligt förr i lagårdar och uthusbyggnader,i tak o dyl användes limfärg men den är känslig för fukt o mindre lämplig till väggar.
alternativ finns inte så många,linoljefärg,samt moderna plastfärger.
frågan är också huruvida du målar för att lättare hålla rent eller för att ljusa upp utrymmet. ulf

solliden

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Måla träväggar i hönshus
« Svar #2 skrivet: 25 mar-12 kl 23:42 »
Tack målarmäster för ditt svar! :)

frågan är också huruvida du målar för att lättare hålla rent eller för att ljusa upp utrymmet.
Jag målar för att hålla ohyran nere.

Vad tycker ni jag bör satsa på? Vad har ni och varför? Jag är inne på att kalka eller måla med plastfärg. Målar man tjockt med plastfärg så kan man ju täppa till små springor. Jag har inte jobbat med linoljefärg men jag gissar att det inte fungerar lika bra att täppa till med.


Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Måla träväggar i hönshus
« Svar #3 skrivet: 26 mar-12 kl 06:53 »
Jag har kalk, alltså sådan man blandar själv med vatten, på trätaket inne i hönshuset. Virket är ohyvlad panel och det fäster helt ok. Naturligtvis ser det inte ut som en täckande plastfärg men det skyddar mot ohyra och är, till skillnad mot plastfärg, lätt att bättra på efter några år

Linoljefärg fungerar också bra men är lite jobbigare att måla. Plastfärg skulle jag inte använda, den tränger ju inte in i materialet. Känns som ohyran skulle kunna gömma sig bakom färgen om de hittade en springa.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

solliden

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Måla träväggar i hönshus
« Svar #4 skrivet: 26 mar-12 kl 09:59 »

Jag har kalk, alltså sådan man blandar själv med vatten, på trätaket inne i hönshuset.

Vad har du på väggarna?

men det skyddar mot ohyra och är, till skillnad mot plastfärg,
Men plastfärg måste väl skydda bra mot ohyra på så sätt att det ger en glatt yta? Eller menar du att själva kalken motverkar ohyra?

Linoljefärg fungerar också bra men är lite jobbigare att måla. Plastfärg skulle jag inte använda, den tränger ju inte in i materialet. Känns som ohyran skulle kunna gömma sig bakom färgen om de hittade en springa.

Ditt svar gör mig glad då jag helst inte vill måla med plastfärg. Men hellre plastfärg och mindre ohyra än tvärt om...

solliden

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Måla träväggar i hönshus
« Svar #5 skrivet: 27 mar-12 kl 00:47 »
Jag pratade med en hönsägare häromdagen som hade gjort just det jag efterfrågar - målat med kalk på träväggar. Han var riktigt missnöjd. Han upplevde att det var svårt att få kalken att fästa och att den föll av om man snuddade vid väggarna.
« Senast ändrad: 30 mar-12 kl 22:53 av solliden »

solliden

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Måla träväggar i hönshus
« Svar #6 skrivet: 30 mar-12 kl 22:56 »
Fler med åsikter / erfarenheter i frågan?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Måla träväggar i hönshus
« Svar #7 skrivet: 31 mar-12 kl 09:38 »
Jag har haft kalakde väggar och säger aldrig mer. Jag har varken mer eller mindre problem med ohyra nu när jag har väggar målade med färg men det är lättare att städa och  man ser inte ut som en snögubbe om man råkar gå emot en vägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Broberg

  • Gäst
SV: Måla träväggar i hönshus
« Svar #8 skrivet: 31 mar-12 kl 09:42 »
Eller menar du att själva kalken motverkar ohyra?




Så är det.

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Måla träväggar i hönshus
« Svar #9 skrivet: 31 mar-12 kl 10:12 »
Instämmer i att kalk motverkar ohyra.

Du kan få kalken att fästa på trä om du blandar i färskost (lika volymdelar kalkdeg/ost).

Sätt ett eller flera ej öppnade paket med filmjölk i kallt vatten ( nästan täckta), i en gryta. Koka uppoch låt filmjölkspaketen svalna av vattnet. Sila av ostmassan i melitta, vasslen går att använda till t.ex bak.
Förvattna innan du börjar måla.

Har det på panelen på mitt hus.. funkar som slamfärg ungefär ..men det växer inte alger o mögel på det.
« Senast ändrad: 31 mar-12 kl 20:55 av mimsan »
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Måla träväggar i hönshus
« Svar #10 skrivet: 31 mar-12 kl 14:28 »
Jag målade med kalk (uppslammat i vatten) i mitt nya hönshus för ca 5 år sedan. Jag valde det just för att få en miljö där kvalster inte trivs. Jag skulle ALDRIG GÖRA OM DET om jag skulle bygga nytt. Det är ett j* jobb att få fast färgen, den rasar av i sjok och det ser inte snyggt ut (i och för sig en bisak). Nu är väggarna av ett skivmaterial som jag inte vet vad det heter. Det är som spånskivor av större träflisor. Förstår ni?? Det är säkert mycket lättare om väggarna är ohyvlade bräder.

Fördelen med kalkade väggar är ju att de motverkar kvalster men nackdelarna överväger, tycker jag. Nu sitter jag med mina kalkade väggar och det är lite meck att byta färg.

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

 

sara frykberg

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Måla träväggar i hönshus
« Svar #11 skrivet: 24 jan-20 kl 10:14 »
Kanske att Linojetempera skulle fungera!? Den får en glattare yta och är lättare att göra ren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Berberis, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser