Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta ut och renovera en vedspis  (läst 8272 gånger)

gulnar

  • Inlägg: 11
    • Bohuslän
Ta ut och renovera en vedspis
« skrivet: 15 jan-17 kl 20:44 »
Jag har ett torp som innehåller en Husqvarna 728 som inte eldats på flera tiotals år. Skicket är vid en första inspektion inte katastrofalt, men jag har inte kunnat se anslutningen till skorsten med mera.

Istället för att betala en sotare för att eventuellt döma ut den vill jag kunna göra en del fixar och bedömningar själv innan jag slösar sotarfirmans tid och mina pengar.

Jag är rimligt händig, men har aldrig hållit på med vedspisar och skulle därför vilja ha tips:

  • Hur bedömer man på bästa sätt skicket på spisen?
  • Finns det ritningar att få tag på till min modell?
  • Hur monterar man isär/ihop spisen på bästa sätt?
  • Hur fäster den mot rökgången, går det att ta bort spisen utan att bryta upp murverket?
  • Vad bör man göra vid renovering? Jag tänker ta bort rost, byta brännjärn och ev andra trasiga slitdelar, eventuellt lägga på ny lera, kitta innan montering och slutligen svärta den. Något mer uppenbart jag bör tänka på?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ta ut och renovera en vedspis
« Svar #1 skrivet: 15 jan-17 kl 20:54 »
De flesta vedspisar har en oval gjutjärnsstos som sticker ut på baksidan, och som passar in i en motsvarande stos som är inmurad i murverket. Så om den inte är fastmurad på sidorna går det bra att ta ut den utan att skada muren - det är "bara" att dra spisen 10 cm rakt framåt och sedan är den lös.

Om man googlar på spisens fabrikat och typbeteckning så brukar man hitta en massa firmor som säljer spisreservdelar, vissa av dem har lagt ut sprängskisser och reservdelslistor också.

Förutom skicket på rena slitdelar kan det vara värt att kolla att spisen är komplett, hällen är någotsånär plan, att inga stora gjutjärnsdelar har sprickor, att inte delarna som ugnen är uppbyggd av har slagit sig så mycket att det blir otätt i skarvarna, att asklådan finns kvar och inte är sönderrostad.

gulnar

  • Inlägg: 11
    • Bohuslän
SV: Ta ut och renovera en vedspis
« Svar #2 skrivet: 15 jan-17 kl 22:02 »
Har jag fattat det rätt att man kan laga otäta skarvar med pannkitt, eller är det bara för den så att säga förväntade otätheten?

 

Grönemad

  • Inlägg: 19
SV: Ta ut och renovera en vedspis
« Svar #3 skrivet: 16 jan-17 kl 09:26 »
Troligen är det större risk för anmärkningar på skorstenen än järnspisen. Om det inte syns några större skador på spisen så borde du inte behöva totalrenovera den. Lägg ny lera över ugnen om det behövs samt kolla gärna upp så säkerhetsavstånd till brännbart material är godkända. Om du är god vän med någon murare kanske han kan hjälpa dig att kolla om skorstenen behöver åtgärdas innan sotarbesiktning.

Lycka till.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Ta ut och renovera en vedspis
« Svar #4 skrivet: 16 jan-17 kl 10:43 »
Klättra upp och titta ner i pipan med en ficklampa. Skarvarna skall var hela och ytan skall vara rätt slät.
Spisen lär inte sotarn var intresserat av, annars att den inte är för nära brännbart material. Det brukar bli sprickor i plattan mellan de runda öppningarna. Men har Du god drag, so gör det inget annars som för utseendet. Skarvarna till ugnen är bara intressanta om Du vill baka. Brödet skall ju inte bli rökt. Annars har Du ju fått svar på allt som är intressant. Min spis var inkaklad, so jag har ju rivit allt för att få ut den. sen var det att kakla om. Men inget märkvärdigt jobb. Men undvik att skruva bort överdelen, det kan bli problem, som jag läste nyligen i en annan tråd här. Muttrarna kan tydligen sitt på et konstigt vis.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Ta ut och renovera en vedspis
« Svar #5 skrivet: 16 jan-17 kl 13:37 »
På sidorna inuti eldstaden sitter löstagbara plåtar som ofta bränns sönder eller kroknar men finns som reservdel hos Josef Davidssons i Reftele där det även finns lera till bakugnstaket.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ta ut och renovera en vedspis
« Svar #6 skrivet: 16 jan-17 kl 14:24 »
Om ugnen är otät så stämmer det att brödet kan bli rökt om man har dåligt drag i skorstenen. Har man däremot bra drag, så kommer luften att sugas ut ur ugnen via otätheterna och kalluft tar sig in via den inte alltför täta ugnsluckan, så då är det omöjligt att få upp tillräcklig värme för att laga mat eller baka i ugnen istället.

Om pannkitt ska fungera bra för att täta skarvar med så måste man först ha haft sakerna isärtagna och rengjort tätningsytorna ordentligt så de är fria från sot, fett, rost mm. Lämpligen kan man sandblästra eller använda roterande stålborste i vinkelslip. Tänk dock på risken att en roterande stålborste bara polerar rosten istället för att nöta bort den, ska en sådan ta bra på rost måste både stålborsten och rosten vara absolut fria från fett, olja och sånt innan man börjar med arbetet.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ta ut och renovera en vedspis
« Svar #7 skrivet: 25 dec-19 kl 22:28 »
Har tittat in i en vedspis. Under kokplattorna finns det ju flänsar/piggar eller andra typer av utstickande grejer.

Ska dessa fyllas med lera eller icke?

Det finns olika åsikter..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ta ut och renovera en vedspis
« Svar #8 skrivet: 25 dec-19 kl 23:00 »
Har tittat in i en vedspis. Under kokplattorna finns det ju flänsar/piggar eller andra typer av utstickande grejer.

Ska dessa fyllas med lera eller icke?

Det finns olika åsikter..

På plattorna?
Gör du det då så isolerar du plattan och det blir säkert att spilla vattnet i knäet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Ta ut och renovera en vedspis
« Svar #9 skrivet: 25 dec-19 kl 23:15 »
På plattorna?
Gör du det då så isolerar du plattan och det blir säkert att spilla vattnet i knäet.

Det var ju min tanke också. Men vissa älskar att kladda med lera.

Men det finns väl vissa modeller som ska ha lera i taket men inte just vid plattorna.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ta ut och renovera en vedspis
« Svar #10 skrivet: 25 dec-19 kl 23:17 »
Det kan nog vara orsakat av ett missförstånd.
Översidan av ugnstaket ska ju vara täckt med eldfast lera eller något liknande material, och det brukar ha små piggar för att leran ska fästa bättre.
Och även denna yta finns ju "under plattorna". Om man verkligen vill missförstå saker, så kan man få för sig att det är flänsarna på plattornas undersida som ska täckas med lera...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Ta ut och renovera en vedspis
« Svar #11 skrivet: 26 dec-19 kl 00:17 »
Det kan nog vara orsakat av ett missförstånd.
Översidan av ugnstaket ska ju vara täckt med eldfast lera eller något liknande material, och det brukar ha små piggar för att leran ska fästa bättre.
Och även denna yta finns ju "under plattorna". Om man verkligen vill missförstå saker, så kan man få för sig att det är flänsarna på plattornas undersida som ska täckas med lera...

Ja allt är möjligt. En brist i läroplanen i Livets hårda skola..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser