Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda Elvis!  (läst 1892 gånger)

Anna Frida Johansson

  • Inlägg: 17
Rädda Elvis!
« skrivet: 22 jul-14 kl 12:51 »
Hej!
Jag har under en tid försökt sälja min jämtbock Vallgarns Elvis på annons både här, på blocket och på allmogegetens hemsida utan intressenter.
Nu börjar det bli bråttom att hitta ett nytt hem till honom då jag inte kommer ha möjlighet att ta killingar till nästa säsong och dessutom har sparat en av hans döttrar.
Vid försök att separera getter och bock blir det omedelbara resultatet att getterna rymmer till honom (han rymmer aldrig).
Om jag inte blir av med honom kommer jag bli tvungen att avliva honom vilket jag absolut inte vill.
Elvis är fem år och har gett fina killingar.
Snäll mot getterna och dom små och rymmer som sagt aldrig.
Han är mycket social och tam MEN kan vara tuff mot folk.
Han är pampig men har under varje sommar jag haft honom börjat kliat sig från mitten av sommaren till tidig höst vilket gör att han får kala fläckar under perioden, har inte hittat löss.
Han är genbanksansluten och du som hämtar honom har produktionsplatsnummer och tänker inte käka upp honom.
Elvis bor i Näshulta mellan Eskilstuna och Katrineholm och om någon vill förbarma sig över honom blir jag lättad!

0736277629

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Rädda Elvis!
« Svar #1 skrivet: 23 jul-14 kl 08:45 »
Vid försök att separera getter och bock blir det omedelbara resultatet att getterna rymmer till honom (han rymmer aldrig).

 ;D Alltså en riktig kvinnokarl! En lösning är ju att kastrera honom och behålla honom.

D.M.Skogsmusen

  • Inlägg: 5
    • Värmland
SV: Rädda Elvis!
« Svar #2 skrivet: 23 jul-14 kl 12:35 »
Jag har ingen erfarenhet av jämtgetter, är han stor?

Anna Frida Johansson

  • Inlägg: 17
SV: Rädda Elvis!
« Svar #3 skrivet: 06 aug-14 kl 14:23 »
Elvis är... jaa, ganska stor beroende på vad man jämför med förstås.
Jag skulle gissa att han väger 50- 60 kilo kanske och når till lårhöjd över ryggen.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Rädda Elvis!
« Svar #4 skrivet: 07 aug-14 kl 10:17 »
Som 5-åring torde han vara fullvuxen och stilig :) ! Har du pratat med genbanksansvarig om hon kan hitta ett nytt hem åt Elvis? Annars säger jag som sussiloII; kastrera och behåll honom, han kunde vara en stark arbetsbock, om inte annat!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anna Frida Johansson

  • Inlägg: 17
SV: Rädda Elvis!
« Svar #5 skrivet: 07 aug-14 kl 15:46 »
Jag har mailat genbanksansvarig men utan resultat.
Tycker det är synd att kastrera en så stilig bock men det kanske blir enda utvägen.
Jag hoppas fortfarande på att någon ska höra av sig...

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Rädda Elvis!
« Svar #6 skrivet: 08 aug-14 kl 18:38 »
Han är mycket social och tam MEN kan vara tuff mot folk.

Det är ett viktigt "MEN" som jag missade vid första läsningen. En 5-årig tuff bock ska inte säljas till någon ovan ny bockköpare. Då blir Elvis bara en i raden av sorgliga vandringspokaler som till slut ändå slaktas som "stångig-och-besvärlig- jag-vågar-inte-gå-in-i-hagen." Dyker ingen erfaren bockköpare upp som kan hantera Elvis tuffhet skulle jag slakta honom hemma eller som jag skrev, kastrera och behålla honom  :).

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Rädda Elvis!
« Svar #7 skrivet: 09 aug-14 kl 10:46 »
Bli nu inte desperat och skänk bort honom, bara! Bortskänkesdjur drar till sig olämpliga spekulanter, och kan få ett otrevligt fortsatt liv (eller en plågsam död).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

963 gäster, 6 användare (1 dolda)
peterm, von tratt, javill, Elitsliraren, nyhem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser