Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alun  (läst 8113 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Alun
« skrivet: 17 feb-07 kl 08:31 »
Någon som vet var man kan köpa större förpackning Alun än de små burkar som säljs på Apoteket?

Jag har många skinn och skulle behöva storpack Alun.

Tacksam för tips

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Alun
« Svar #1 skrivet: 17 feb-07 kl 09:47 »
 Jag bad min vanliga Bygg/Färghandel ta hem en 25 kg säck.
Varunamnet är Kalialun. Jag hommer inte ihåg priset eftersom min säck har några år på nacken, men det är ju hållbart....
                         Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Alun
« Svar #2 skrivet: 17 feb-07 kl 10:11 »
Stort tack för tipset!  :)

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ason

  • Inlägg: 105
    • Småland
    • getapulien.se
Re:Alun
« Svar #3 skrivet: 17 feb-07 kl 10:24 »
Kimma!!!

Får du tag i storpack alun, hojta gärnatill här:)

Har ringt runt lite överallt, verkar int så lätt att få tag på, många små färghandlare verkar ha bytt inköp/leverantörer...what ever....
/lena
Försöker leva självhushåll sen 2002

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Alun
« Svar #4 skrivet: 17 feb-07 kl 10:27 »
Det ska jag göra, tror det är rätt många här som gärna vill veta så alle man, jag tar på mig uppdraget!  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Alun
« Svar #5 skrivet: 17 feb-07 kl 10:43 »
Okej, nu har jag pratat med K-rauta och de skulle försöka sitt yttersta att få tag i och ta hem i säck, om det lyckas skulle då fler vara intresserade ev?

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Alun
« Svar #6 skrivet: 17 feb-07 kl 11:02 »
Jag bad min vanliga Bygg/Färghandel ta hem en 25 kg säck.
Varunamnet är Kalialun. Jag hommer inte ihåg priset eftersom min säck har några år på nacken, men det är ju hållbart....
                         Mvh
                        Charlotte

Vet du möjligtvis vilken leverantör de använde sig av då eller har du ett varunummer på påsen jag kan få?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Alun
« Svar #7 skrivet: 17 feb-07 kl 11:46 »
Okej då var det fixat!

Jag har just fått veta att man genom K-rauta kan beställa hem Alun i 25 kg säck, den kostar då 879 kronor. Om man beställer i samband med deras egna leveransdatum kan man få slippa fraktavgiften.

Så e det nån i skånetrakten som e intresserad så kan jag beställa hem nåra säckar så blir det lite billigare för oss allihop!

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Alun
« Svar #8 skrivet: 17 feb-07 kl 13:59 »
Hej!

På min tid inom kemin, så köpte vi sådant via Malmsten&Bergvall i Göteborg. De har tydligen bytt namn till Univar nu.  Hade även i Malmö. I Helsingborg finns också kemiindustri och även grossister som borde kunna ta hem billigare.

Edgar

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Alun
« Svar #9 skrivet: 17 feb-07 kl 14:01 »
Faktum är att jag lyckades hitta LMI Ab i Helsingborg som tillverkar Kalialun eller kaliumaluminiumsulfat. Ska ringa dem på måndag och se om man kan köpa direkt från dem.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

idamaria

  • Inlägg: 129
Re:Alun
« Svar #10 skrivet: 12 apr-07 kl 16:39 »
Okej då var det fixat!

Jag har just fått veta att man genom K-rauta kan beställa hem Alun i 25 kg säck, den kostar då 879 kronor. Om man beställer i samband med deras egna leveransdatum kan man få slippa fraktavgiften.

Så e det nån i skånetrakten som e intresserad så kan jag beställa hem nåra säckar så blir det lite billigare för oss allihop!

/Kimma


hm, det var ju ett bra kilopris det billigaste ja lyckats komma över var 45 nok/kg. men ja e så långt ifrån skånetrakterna man kan komma dessvärre. Fast 25 kg säck var nästan för stort för min del ändå :)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Alun
« Svar #11 skrivet: 12 apr-07 kl 18:43 »
jag beställde min 25 kg säck ibyns färgaffär och den kostade lite över 800 kr mvhpraline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

botebo

  • Inlägg: 2
SV: Alun
« Svar #12 skrivet: 24 okt-08 kl 12:04 »
Hej undersökte ang alun Firman heter Univar ab. Kruxet var att man skulle köpa för minst 4000:- el moms. Me n de hadde alun för 43,75 kg inkl moms (vid köp av 2*25 kg). Är det någon i sala trakten som är intreserad av samköp 2 säckar var, så ärr vi på!

Besök vår hemsida www.botebo.se !


Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Alun
« Svar #13 skrivet: 24 okt-08 kl 12:45 »
Det går att beställa burk med 1kg på Apoteket om man vill ha lite lagom mycket  :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, peterm, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser