Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växtfärga på vintern  (läst 17903 gånger)

Wilanow

  • Inlägg: 32
    • Skåne
Växtfärga på vintern
« skrivet: 16 dec-11 kl 14:11 »
Nu när det är vinter och därmed knivigt att få tag i växter till färgning, undrar jag om ni har några tips på naturliga färgmedel jag skulle kunna hitta nu? Helst något som ger hållbar färg (med eller utan betning) och alltså inte tvättas ur efter en tvätt.
Provade för ett tag sedan att batikfärga en tröja med gurkmeja. Betade först med alun. Resultatet blev väldigt bra och färgen har inte bleknat (se länken):
http://www.expeditiongron.se/?p=104

Någon som har några fler tips? Gärna något jag hittar ute trots vinterklimat  :)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #1 skrivet: 16 dec-11 kl 14:20 »
Lökskal! Samla alla de torra skalen vartefter som du använder lök, det går bra med både gul och röd lök. Båda ger gul till gukbrun färg, rödlöken en aning mörkare. Jag färgar ull med lökskal och alunbetning. Färgen har rykte om sig att vara dåligt ljusäkta, men på kläder är det inget problem. Däremot kanske man inte ska välja lökskalsfärgat till t.ex. en väggbonad eller så.

NB: såg på bloggen att du är vegan - du kanske inte använder ull? Jag har inte provat lökskal på annat än ull, men det går ju alltid att testa på t.ex. bomull.

Starkt te går också att färga med, det blir svagt gulbrunt.

Wilanow

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #2 skrivet: 16 dec-11 kl 14:37 »
Tack! Kul med snabbt svar och bra tips!
Ja, jag har tidigare provat med te, men hade varit kul med en restprodukt eller något man hittar ute så här års. Lökskalen var riktigt bra, slängs ju bara annars! Ska börja spara :) Ska bli spännande att se om färgen håller...kanske om jag betar med lite mer alun än vanligt?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #3 skrivet: 16 dec-11 kl 14:39 »
Tack! Kul med snabbt svar och bra tips!
Ja, jag har tidigare provat med te, men hade varit kul med en restprodukt eller något man hittar ute så här års. Lökskalen var riktigt bra, slängs ju bara annars! Ska börja spara :) Ska bli spännande att se om färgen håller...kanske om jag betar med lite mer alun än vanligt?

Om du använder ull så kan den bli hård och tråkig med för mycket alun. Så ta det lite nätt.  :)

Jag har inte haft några problem med hållbarheten, faktiskt. Men då har jag färgat ullgarn till kläder.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #4 skrivet: 16 dec-11 kl 15:03 »
Jag testade med björnbär (typ 10 st, frysta från affären) till lite ullgarn. Blev jättefint! Ett tips dock: Passera björnbären innan, det var hopplöst att pilla ur alla kärnor ur garnet sen....  :-[

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #5 skrivet: 16 dec-11 kl 15:58 »
Bark från äppel träd ger en vacker brun färg (ska betas innan) Om jag minns rätt betade jag med alun !
Passa på när folk börjar beskära sina träd !

Valnöts skal ger en mörkbrun färg (nyttigt och gott och resterna till garn färgning ) Behöver inte betas !

Om ni har vedeldning så kan björk bark användas betas med vinsten ger ett gult garn !

Ek bark = brunt
Tall kottar = rödgult

Blåbär finns ju att köpa frysta sila av bären först ger lila garn behöver inte heller betas !

Brakved  är en annan nu såg jag inte var du bodde men den växer i södra sverige !

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rhamna/frang/franaln.html

Ha så kul  ;D
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Cecilia N

  • Inlägg: 46
    • Ångermanland
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #6 skrivet: 27 dec-11 kl 19:51 »
Valnöts skal ger en mörkbrun färg (nyttigt och gott och resterna till garn färgning ) Behöver inte betas !

Hej! Jag hoppar in i den här tråden med en fråga angående valnötsskal.
Jag har läst på ravelry i växtfärgningsforum, men där talar de bara om svart valnöt (och dessutom på engelska) som inte verkar vara något som man äter.
Det finns olika bud där om att värma eller inte värma för att utvinna färgen.

Vad gäller för "svenska" valnötter?
Tips?

Kan man även få färg från hasselnötter och ekollon? (Jag såg att du nämnde ekbark.)

Sen tänker jag, som tips till trådstartaren, att man även kan använda albark och lavar. Men ta helst inte lav som ska sitta kvar, ta helst lav som t ex sitter på träd som blåst ner nu, där ingen frågar efter laven.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #7 skrivet: 27 dec-11 kl 20:53 »
Hej jag har nog bara värmt alla bad och jag tror alla sorters valnötter går bra (finns olika sorter i Sverige med) vad jag vet är alla sorter ätbara (kanske inte goda)
Kalla bad tar längre tid har inte testa det men det ska gå !
Jag tänkte närmast på dom man köper till jul så blir det mycket skal !

Ja jag utgår ifrån att skalen från ekollon går att använda till färgning med.

Hasselnötter vet jag faktiskt inte !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Spångmurs

  • Inlägg: 84
    • Gästrikland
    • Spångmurs
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #8 skrivet: 29 dec-11 kl 16:04 »
Om det är snöfritt finns lavar.
Färglav ger mörkbrunt i större mängd,  ljusare brunt vid mindre mängder.
Renlav ger beige.
Islandslav ger ljusare rödbrun.
Lavar används på obetat eller betat garn. det ger lite olika färg.

Med granris färgar du grått på obetat garn.

Björklöv kan köpas i form av björklövste. Ger starkt gult med alunbeta, tillsätts järn blir det mossgrönt, tillsätts koppar blir det brunare. Metallen tillsätts genom att koka i järn eller koppargryta eller med järnvittriol och kopparvittriol.

Lingonris ger gulgrunt. Likaså ljung.

Samtliga av dessa är färgäkta och tar på bomull och lin också men då blir det inte speciellt starka färger.

Sen finns de köpta färgämenerna, krapp, cochenill, indigo som är riktigt härdiga.
Bressilja ger stark färg rött till blått men är inte riktigt härdig, främst ljusa färger bleks kraftigt med tiden
Det finns ett antal utländska färgämenen till att köpa från t.ex.  www.Korps.se   
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #9 skrivet: 29 dec-11 kl 19:15 »
Alla bär som färgar rött/blått, även rödbeta, är färger som snabbt försvinner i solljus.
Alltså slöseri med garn och tid.
Undantag är häggbär på beta av alun/tenn, som ger en förhållandevis härdig svartviolett färg.

Wilanow

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #10 skrivet: 19 jan-12 kl 11:45 »
Lökskal! Samla alla de torra skalen vartefter som du använder lök, det går bra med både gul och röd lök. Båda ger gul till gukbrun färg, rödlöken en aning mörkare. Jag färgar ull med lökskal och alunbetning. Färgen har rykte om sig att vara dåligt ljusäkta, men på kläder är det inget problem. Däremot kanske man inte ska välja lökskalsfärgat till t.ex. en väggbonad eller så.


Christina! Jag har nu sparat och samlat lökskal och färgade en tröja häromdagen - blev så jäkla bra! La upp bild och beskrivning här om du vill se hur den blev: http://www.expeditiongron.se/?p=1415
Tack för tipset!

Valnöts skal ger en mörkbrun färg (nyttigt och gott och resterna till garn färgning ) Behöver inte betas !

Ha så kul  ;D


Maria: Hur mycket skal behövs för 100 g tyg ungefär?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #11 skrivet: 19 jan-12 kl 12:36 »
Christina! Jag har nu sparat och samlat lökskal och färgade en tröja häromdagen - blev så jäkla bra! La upp bild och beskrivning här om du vill se hur den blev: http://www.expeditiongron.se/?p=1415
Tack för tipset!



Fint!!  :D

wedjat

  • Inlägg: 34
    • Södermanland
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #12 skrivet: 14 mar-12 kl 13:21 »
Här kommer ett tips:jag har hållt på med denna färgning nu ganska länge så jag vet vad jag pratar om:om du vill ha gul färg så betar du först ullen i alun:gula lökskal kokas tillsammans med ullen i 1 timme(färgen kan variera lite beroende på hur mycket garn du har),blir gul och/eller brungul.
Tar du röda lökskal som du först betat i alun på ullen så får du"mörgrön färg(som e ursnygg)tycker jag iallafall.Jag spann mitt egna ullgarn sen färgade ullen på detta sätt och fick både mossgrönt(i första badet) å ljusgrönt i sista badet(på vitt ullgarn).Allt lökskal måste kokas med ullen för att få kraftig färg.Lycka till     Å d e jättekul att växtfärga!!

CrazyCatLady

  • Gäst
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #13 skrivet: 29 sep-13 kl 12:01 »
Gammal tråd, men jag känner att jag måste korrigera litegrann.  ;) Man måste inte ha kvar lökskalet (eller något annat färgmedel) i grytan ihop med garnet, det går att få starka och mättade färger ändå. Allt beror på hur mycket färgmedel/växt man har haft i grytan i förhållande till vattnet och mängden garn/tyg.

Och man bör inte koka ullgarn, eftersom trådarna blir sköra då och kan gå sönder. 80-90 grader räcker, med vissa färgmedel kan man till och med färga kallt eller i max 60 grader och ändå få starka färger.  :)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #14 skrivet: 02 mar-14 kl 17:13 »
Jag vågar inte svara på mängder för det var så länge sen jag höll på med ullfärgning. Jag håller med CrazyCatLady att för fibrernas kvalitet så gör man färgbadet för sig, silar bort växterna och lägger i garnet när lösningen är kall eller om garnet är betat så ska det ha ungefär samma temperatur som betbadet när man för över garnet.

Jag ska börja göra konsentrat av växtfärger nu för jag ska leka med infärgning av retur papper och då blir växterna aktuella igen.
Jag vill tipsa om svampar som bra färg ämnen med finns böcker jag använde en hel del förr.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Cecilia N

  • Inlägg: 46
    • Ångermanland
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #15 skrivet: 03 mar-14 kl 14:55 »
Jag har precis färgat garn med vatten som jag lagt svarta bönor i blöt i. Upp  med bönorna efter ett dygn och använd som mat. Ner med alunbetad ull som får ligga några dygn. Då blir det blått. Men värmer man så blir det grått istället.

Avocadokärnor och avocadoskal ger rödbrunt om det är basiskt. Riktigt vad som händer om man utsätter det för syra sen vet jag inte, antagligen bleknar det rejält. Men avocadokärnor ska man inte koka! Då blir det en slemmig gröt som ingen vill ta i.

Cirrus

  • Inlägg: 78
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #16 skrivet: 03 mar-14 kl 23:11 »
Jag har precis färgat garn med vatten som jag lagt svarta bönor i blöt i. Upp  med bönorna efter ett dygn och använd som mat. Ner med alunbetad ull som får ligga några dygn. Då blir det blått. Men värmer man så blir det grått istället.



Vet du hur hållbar den färgen är?

Cecilia N

  • Inlägg: 46
    • Ångermanland
SV: Växtfärga på vintern
« Svar #17 skrivet: 11 mar-14 kl 20:01 »
Vet du hur hållbar den färgen är?
Måttligt, skulle jag vilja säga.

Å andra sidan ... ett tämligen "gult" garn (missfärgad ull sorterades ut och blev ett eget garn) blev ca ljusgrått när jag betat, färgat, sköljt och tvättat samt värmt till 90 grader i vatten. Och den färgen borde väl vara ganska istadig.
Men blå? Nej den tror jag inte är stabil.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser