Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hundull, kardor, tovning, mohair  (läst 5942 gånger)

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
hundull, kardor, tovning, mohair
« skrivet: 19 mar-11 kl 21:10 »
jag är lycklig ägarinna till ett gäng siberian husky hundar, dessa bor utomhus och samlar på sig en hel del vinterpäls, och nu när de börjat fälla sin underull fick ja en önskan av att kunna göra något kreativt av det hela så mitt uppsamlande av pälsen började redan idag.

det jag undrar nu är vad gör man lättast av deras ull?
om man skall karda, vart finner man kardor, och är det svårt att lära sig utan att gå någon kurs?
har kikat runt en hel del på tovade saker vilket vore grymt kul att lära sig, är det något man kan använda hundarnas ull till?

finns det något företag eller person som man kan få hjälp av att spinna ullen till garn?

Vi har förutom hundarna även ett gäng angoragetter på våran gård, men avd eras ull har jag hört att man inte kan tova, utan helt enkelt göra garn av.
det vore så kul om man kunde få ta reda på de tillgångar som ges så att säga, så jag hoppas att någon kan ge mig den information jag söker.
även en blind höna hittar ett korn...

snökristall

  • Gäst
SV: hundull, kardor, tovning, mohair
« Svar #1 skrivet: 20 mar-11 kl 14:43 »
huskyull går bra att tova. Jag tänker tova (av ull om jag inte får tag i huskey) rekanglar som jag sedan skall sy ihop till en jacka som jag fodrar. Är nybörjare, med det är så kul. Jag började med att tova sulor till skorna=varmt.
Lycka till :)

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: hundull, kardor, tovning, mohair
« Svar #2 skrivet: 20 mar-11 kl 17:09 »
tack, jo det känns kul att få börja prova sig fram, fick sitta en stund hos svärmor idag och nåltova en domherre, riktigt skoj!
så jag hoppas kunna få till något skojsigt och användbart av hundarnas ull oxå!
även en blind höna hittar ett korn...

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: hundull, kardor, tovning, mohair
« Svar #3 skrivet: 21 mar-11 kl 07:17 »
Jag har spunnit ett underbart mjukt garn av Borzoi-ull. Fantastiskt garn med reservation för att det luktade starkt av hund av garnet om det blev blött. Även efter flera tvättar. Men det går kanske ur med tiden. Annars kan jag verkligen rekommendera att spinna av fin hundull.

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: hundull, kardor, tovning, mohair
« Svar #4 skrivet: 21 mar-11 kl 10:03 »
finns det något man kan tvätta med för att minimera lukten av "hund"?
även en blind höna hittar ett korn...

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: hundull, kardor, tovning, mohair
« Svar #5 skrivet: 21 mar-11 kl 10:18 »
Förmodligen det mest självklara.....dvs hundschampoo.   :) Tycker inte att mina luktar illa efter schampooneringen, så det borde ju fungera på garnet också.

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: hundull, kardor, tovning, mohair
« Svar #6 skrivet: 21 mar-11 kl 10:28 »
Mohair har nästan inga epitelfjäll det är därför som det inte lämpar sig att tova. För att garnet ska bli formfast brukar man blanda in en liten mängd ull av högsta kvalite typ merino.
Om man har minst 8 kg råmohair kan man skicka den till ett Danskt spinneri (Hjelholts) som är duktiga på att spinna mohair. Det finns då ett flertal olika typer av garn att välja på. 1-, 2- och 3-trådigt samt vävgarn. Kanske det även går att få boucléspunnet där.

Annars tror jag säkert att du kan karda ihop mohairen med lite hundull osh på det viset kunna tova fibrerna tillsammans om du hellre vill det.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: hundull, kardor, tovning, mohair
« Svar #7 skrivet: 21 mar-11 kl 11:04 »
finns det något man kan tvätta med för att minimera lukten av "hund"?
Lite ättika i sista sköljvattnet har fungerat på min Border Colliemössa.
I min gamla dator hade jag en jättebra sida om hundullsgarn som Favorit, ska se om jag kan hitta den igen.
Edit: Hittar den inte men om man söker på: Chiengora hittar man mycket bra information på engelska.
                        Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 21 mar-11 kl 11:47 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: hundull, kardor, tovning, mohair
« Svar #8 skrivet: 21 mar-11 kl 15:34 »
Förmodligen det mest självklara.....dvs hundschampoo.   :) Tycker inte att mina luktar illa efter schampooneringen, så det borde ju fungera på garnet också.

Inte illa.... bara  våt hund. Gillar man den lukten är allt ok   ;D

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: hundull, kardor, tovning, mohair
« Svar #9 skrivet: 21 mar-11 kl 20:10 »
vette tusan om huskyns päls luktar "blöt hund" har då aldrig uppfattat dem som så...
kanske olika mellan olika hundpäls sorter... vet ju att tex golden å labbe luktar blöt :)
även en blind höna hittar ett korn...

sommarin

  • Inlägg: 97
  • ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
SV: hundull, kardor, tovning, mohair
« Svar #10 skrivet: 25 mar-11 kl 12:28 »
Hej
Du har verkligen ett underbart utgångsmaterial
kolla denna länk
http://www.jumaka.com/spinning/petfur.html
och för lite exempel på både tovat och garn från div olika fiber kan du titta på
http://www.dengamlaskolan.se/bildgalleri/bildgalleri.htm
hund och angoraget = mohairgarn hittar du under hairfiber
IS


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser