Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chuck till träsvarvning  (läst 2754 gånger)

Tommy Bjurenheim

  • Inlägg: 4
Chuck till träsvarvning
« skrivet: 01 mar-18 kl 15:55 »
Tjenare.
Jag har precis kommit över en träsvarv av märket Elektra Beckum HDM 1000.
Nu är jag ute efter en liten chuck till den.
Helst 4-backschuck, men de få jag hittat på nätet är lite väl dyra. Någon som vet var man kan få tag på en? Spännvidden behöver vara ca 12-40mm. Jag ska mest spänna fast ringar för invändig slipning och polering.

Gängan på utgående axel är M20x1,5mm. Men jag fick med en adapter som verkar vara M24x3,0mm också.

Jag vet inte riktigt var jag ska leta mer. Alla tips mottages tacksamt.

/Tommy

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Chuck till träsvarvning
« Svar #1 skrivet: 01 mar-18 kl 16:12 »
Hört att en del använder kasserade chuckar från metallsvarar

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Chuck till träsvarvning
« Svar #2 skrivet: 01 mar-18 kl 17:56 »
 Jo så är det.
Men inte kul. Rädslan för att bli slagen av chucken är inte kul. O slaget likaledes.
Fortsätt kolla på blocket,tradera, den blå avis, osv eller bygg, svarva något med invändig kona.
 En vanlig borr chuck?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Chuck till träsvarvning
« Svar #3 skrivet: 01 mar-18 kl 18:42 »
Tjenare.

Vilket pris är rimligt för din del?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tommy Bjurenheim

  • Inlägg: 4
SV: Chuck till träsvarvning
« Svar #4 skrivet: 01 mar-18 kl 18:50 »
De jag har hittat kostar från 1500 upp till några tusen. Sen behöver jag hitta någon form av adapter oxå. Tycker det är lite väl saftigt för de små sakerna jag ska spänna upp.

Jag hade mkt väl nöjt mig med en bättre begagnad oxå.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Chuck till träsvarvning
« Svar #5 skrivet: 01 mar-18 kl 19:05 »
 Kolla www.woodturning.dk
Kanske nån där har något liggandes.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Chuck till träsvarvning
« Svar #6 skrivet: 01 mar-18 kl 22:57 »
I princip allt går att spänna upp utan chuck om man inte har stora tillverkningsserier och bråttom.
Ännu för 50 år sedan klarade sig så gott som alla utan chuck.
Skall det vara en chuck tycker jag du skall köpa en riktig för metallsvarvschuckarna är litet farliga.

Jag rekommenderar boken "Träsvarvning enligt skärmetoden" Av Wille Sudqvist och Bengt Gustafsson. De hade lärt sig svarva före chuckarnas tidsålder och lär ut den konsten.

Jag skulle försöka svarva en koppchuck av trä för varje standardstorlek och såga upp den så det blir som backor som fjädrar litet. Klämma in ringen på plats och hålla den där med handen som slipar. Om det inte fungerar har försöket inte kostat någonting.

Vad skall du ha ringarna till?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tommy Bjurenheim

  • Inlägg: 4
SV: Chuck till träsvarvning
« Svar #7 skrivet: 01 mar-18 kl 23:09 »
Det är fingerringar. Alltså smycken. :)
Ytterdiametern kommer variera väldigt mkt från ring till ring.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Chuck till träsvarvning
« Svar #8 skrivet: 02 mar-18 kl 06:38 »
 Kan du inte svarva dej en svagt konisk del i trä. Fästa den i typ en patron el liknande. Göra mall i papper o sedan skära till av smärgelduk el liknande. Limma med kontakt lim. Då blir du ju nöd till att hålla ringen med fingrarna.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

Tommy Bjurenheim

  • Inlägg: 4
SV: Chuck till träsvarvning
« Svar #9 skrivet: 02 mar-18 kl 07:38 »
Det känns ganska krångligt. :p


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser