Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  statifieras?  (läst 4655 gånger)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
statifieras?
« skrivet: 12 mar-08 kl 10:06 »
fick hem mina fröer igår och däribland fanns fläder.
På påsen står det statifieras 3 mån och en beskrivning följer med på ett papper om olika typer av sådder...
är det någon som har sått buskar från frö nångång?
verkar lite invecklat det där med statifiering...eller så beskrivs det bara invecklat..
jag vill ju så gärna ha fläder :P

februaribarn

  • Gäst
SV: statifieras?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-08 kl 11:13 »
Vad betyder statifieras? :-[

Det verkar vara väldigt olika med var det finns gott om fläder i vilt bestånd, där jag bodde förut kunde man plocka hur mycket som helst, men där jag bor nu, ca en mil därifrån finns inte en fläderbuske inom synhåll. Är det någon som har grävt upp ung fläder och flyttat hem till sig med lyckat resultat?

Förlåt för trådkapningen :-[

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
SV: statifieras?
« Svar #2 skrivet: 12 mar-08 kl 11:39 »
Köldbehandla. Så först så fröerna blir lite fuktiga, sedan köldbehanda. vet inte om frysboxen blir för kall.
Annars e de bara att sätta ut så sköter vintern de. men då får man vänta ett år förståss

Visst går de o flytta hela busken, de tar sej gansa lätt, minska ner kronan lite, o hållden med vatten.
Det går lätt att föröka med stcklingar, man kan tillockmed vända dom upp o ner de växer änndå.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: statifieras?
« Svar #3 skrivet: 12 mar-08 kl 13:05 »
Citera
Det verkar vara väldigt olika med var det finns gott om fläder i vilt bestånd, där jag bodde förut kunde man plocka hur mycket som helst, men där jag bor nu, ca en mil därifrån finns inte en fläderbuske inom synhåll. Är det någon som har grävt upp ung fläder och flyttat hem till sig med lyckat resultat?

Förlåt för trådkapningen
jag tror inte fläder växer speciellt mycket vilt här runt siljan...isåfall har jag missat dom  :D
jag fick ett skott av en fläder förra året men e osäker om den e äkta....så tänkte att så upp några...och tänkte att då borde de ju ta sig m tanke på klimatet...att de alltså växer upp där de ska "bo"  :P,
men jag hade ju hellre tagit ett skott av någon ja! men vet ingen som har häromkring.

enligt beskrivningen, så som jag fattar den då ::) , ska jag blanda en typ av jord...blöta upp den och ha i fröna i påse med jord, låt stå framme 3-5 dygn, ha in i kylen, skaka om 1 g/v i 5-8 v.sen så det ute? ska jag då typ bara sprida ut den påsen och då växer det?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: statifieras?
« Svar #4 skrivet: 13 mar-08 kl 11:15 »
Fröer har ofta en inbyggd groningsvila, som kräver en viss vilotid och för många växter även vissa betingelser för att brytas. Först därefter kan de gro.

Anledningen att stratifiering kan behövas är, såvitt jag förstår, att många växter är anpassade till att fröet ska vila en vinter innan det gror. Naturens mening med detta lär vara att fröet ska gro på våren, inte på senhösten eller vintern.

Växter som behöver stratifieras är troligen anpassade till att fröet faller till marken på hösten och gror tidigast nästa vår. Därför krävs en kombination av fukt och köld. Om de som sålde fröet vore mer naturligt inriktade kanske de skulle skriva "höstsås" istället för "stratifieras"? Eller "höstsås, alternativt stratifieras för den som har bråttom och vill så annan tid".

Jag har dock mycket begränsad erfarenhet av att så träd och buskar. Jag har sått valnöt som enligt uppgift skulle behöva kyla, men inte nödvändigtvis fukt, så jag lät dem tillbringa vintern i ett kallrum där det var torrt och ibland minusgrader. Sen sådde jag dem på våren med gott resultat. Med ledning av detta gissar jag att valnötterna tillbringar vintern i trädet och faller till marken på våren, d v s att de är anpassade till en relativt torr och kall vinter. Men jag vet inte. Jag har sett för lite av vuxna valnötsträd.

Anders

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: statifieras?
« Svar #5 skrivet: 13 mar-08 kl 14:41 »
så att så fröna på hösten är bäst?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: statifieras?
« Svar #6 skrivet: 13 mar-08 kl 23:36 »
så att så fröna på hösten är bäst?

För fröer som ska stratifieras bör det vara ett enklare alternativ. Om det är bättre lär väl bero på.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
SV: statifieras?
« Svar #7 skrivet: 15 mar-08 kl 08:52 »
Citera
För fröer som ska stratifieras bör det vara ett enklare alternativ. Om det är bättre lär väl bero på.
enklare duger gott  ;)

Suzniz

  • Inlägg: 175
SV: statifieras?
« Svar #8 skrivet: 09 apr-08 kl 18:31 »
Köldbehandla. Så först så fröerna blir lite fuktiga, sedan köldbehanda. vet inte om frysboxen blir för kall.


Vet inte hur det är med olika frön, men jag provade frysboxen en gång och det funkade då. Minns inte vilka frön det var nu...
/Susanne
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 4 användare (2 dolda)
Källeberg, Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser