Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  råd ang gammal murstock  (läst 1093 gånger)

tiina nilsson

  • Inlägg: 7
    • -
råd ang gammal murstock
« skrivet: 22 mar-20 kl 10:27 »
Någon som har koll på gamla murstockar här??

Jag är spekulant på ett torp med nyinsatt kamin, där rör dragits i befintlig murstock. Arbetet är godkänt och klart, med hiskeligt ful skorsten i plåt på plats. Huset har därmed kamin + köksspis på nedervåningen, vilket känns lovande! Däremot är murstocken i bedrövligt skick uppe på vinden och jag klurar nu på vad detta skulle kunna medföra för problem och kostnader i framtiden.

På ena sidan trillar både bruk och stenar i princip av när en petar på stocken och en närliggande bjälke visar tecken på fuktskada. Detta kan bero på att förra skorstenen varit dålig/saknat hätta, vilket isf är åtgärdat nu.

Som jag förstått det så är det bäst att använda sig av kalkbruk, om möjligt, vid omputsning/murning. För mig är det dock omöjligt att veta på förhand vad det är (dödsbo med bristande info) - jag skulle tippa på kalk, då den inte verkar vara vidrörd sedan 1870 men det är ändå köpa grisen i säcken som gäller. Skulle det räcka med värmeförhållandena hos en svensk sommar, tror ni, för att utföra detta arbete och isf hur pass kvalificerat är det? Kan en lekman ens bege sig på det själv? Att putsa om ett ytskikt hade ju varit en sak men nu kan det alltså röra sig om ganska omfattande ommurning av murstocken. Max 2 meter i höjd och förfallet råder inte på alla sidor.

Jag undrar också om detta är något som det finns krav på att göra..? Något som påverkar funktionen? Lösningen med insatsröret har ssv blivit godkänd för bara 2 år sedan.

Ni hör ju! Fullständigt novis här men väldigt intresserad av byggnadsvård och tycker det är viktigt att det blir rätt...men just nu, kanske ännu viktigare att veta att detta inte är något som kommer att kosta mig mer än själva huset  ::)

Tacksam för alla råd jag kan få!


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: råd ang gammal murstock
« Svar #1 skrivet: 22 mar-20 kl 10:44 »
är stocken orginal sedan 1870 är det med all sannolikhet kalkbruk. det skall du fortsätta med. som du skriver är det säkert så att fukt kommit in i murstocken som vittrar. hur ser det ut ovan nock? har de klätt in den med plåt? Oftast är det ju tegel där och det kan vara i dåligt skick därav inklädningen. Dock är det då bara en estetisk renovering och iom att stocken är dålig inne på vinden kan det bli så att man blir tvungen att riva teglet för att kunna mura om delar av stocken. det påverkar ju också taket till viss del med tätningar m.m Att det är rör i stocken är bra förutsatt man använt rätt sort och att sotaren godkänt installationen. Iom att det är rör så är det ju inga krav på stockens täthet annat än för brand/värmeskydd. enklast är att låta en murare titta på problemet och lämna åtgärdsförslag.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: råd ang gammal murstock
« Svar #2 skrivet: 22 mar-20 kl 14:09 »
Om murstocken är fuktig och det är ett lerbruk så sitter det rätt löst. När skorstenen blivit varm sitter bruket bättre. Så är eldstäderna kontrollerade och godkända bör det inte vara något problem. Om du nu köper det här gamla huset så använd det så mycket som du kan det mår det bra av. Fixa och bygg inte om mer än nödvändigt utan bo in dej och känn dej hemma i det som det är.
kretslopp

tiina nilsson

  • Inlägg: 7
    • -
SV: råd ang gammal murstock
« Svar #3 skrivet: 22 mar-20 kl 23:11 »
Wow, jag tackar så hemskt mycket för dessa snabba och hoppingivande svar! Alltid härligt att få rådet att bara göra exakt det en vill och ämnar  :D och inte behöva känna panik över kostsam lösning. För ja, i dagsläget är uppvärmningen godkänd och jag skulle gärna slå till och börja elda och bo redan imorn. Skönt att veta att det inte hänger på en ev framtida renovering av murstocken - nu skall jag bara få koll på vatten och lite andra "petitesser". Om det blir så att jag faktiskt kan göra dröm till verklighet så kommer jag säkerligen både låta ett proffs ta sig en kik och be om råd här igen  :) så himla fint forum!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 3 användare
javill, Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser