Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?  (läst 35247 gånger)

Existens?

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #40 skrivet: 07 apr-12 kl 15:19 »
Studera alternativ ett, tänk er den upp och ned, precis som stocken!

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Four_pulleys.svg

Lycka till ;D


Vissa saker går inte att tänka upp och ner helt enkelt. Blocket i toppen på din skiss skulle ju utgöra stocken som rullar upp i linan. Den skiss du visar är helt enkeltt inte tillämplig i detta fall.

kbh

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #41 skrivet: 07 apr-12 kl 15:53 »
En får   ju nästan ont i huvet av ert  resemomang  vissa vissa tror sig  kunna det finns en rad olika lastnings sätt  för olika enda mål man skulle berätta omen massa lastings för farande med mera kan ja göra vi  i så fall men då får ni pma om intresse finns anat fall så får ja lov att garva åt dom flest av er  okunnig het  då teori och parktrick är ensak .

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #42 skrivet: 07 apr-12 kl 15:56 »
Ta en titt till, hayproducer, och blanda inte ihop äpplen och päron  (:)
(tipps: ditt alternativ ett är samma sak som alternativ två i min bild )

Jag kan inte öppna din fil!

Ditt alternativ förutsätter att stocken verkligen rullar med, det minsta den hakar i så har man stockens vikt att dra.

Existens?

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #43 skrivet: 07 apr-12 kl 16:03 »
Jag kan inte öppna din fil!

Ditt alternativ förutsätter att stocken verkligen rullar med, det minsta den hakar i så har man stockens vikt att dra.

Jo, men nu talar vi om principen. Om det hakar fast är ju en annan sak, och inte det du menade från början.

En får   ju nästan ont i huvet av ert  resemomang  vissa vissa tror sig  kunna det finns en rad olika lastnings sätt  för olika enda mål man skulle berätta omen massa lastings för farande med mera kan ja göra vi  i så fall men då får ni pma om intresse finns anat fall så får ja lov att garva åt dom flest av er  okunnig het  då teori och parktrick är ensak .

Nu har jag visserligen bara lastat stock förhand sen jag var 14, men nåt har ju fastnat..

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #44 skrivet: 07 apr-12 kl 16:11 »
Jo, men nu talar vi om principen. Om det hakar fast är ju en annan sak, och inte det du menade från början.

Nu har jag visserligen bara lastat stock förhand sen jag var 14, men nåt har ju fastnat..

Om inte annat så har ju TS fått några "råd" att fundera över, sedan att en del vill höja rösten får man på köpet!

Jag menar inte dig Existens ;)

Broberg

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #45 skrivet: 07 apr-12 kl 16:12 »
Stenbrytare, stubbrytare.

Den lille kan väl inte duga till att bryta några större sten/stubbar med? Gubben hade haft den och lastat timmer med.

jenses

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #46 skrivet: 07 apr-12 kl 16:13 »
En får   ju nästan ont i huvet av ert  resemomang  vissa vissa tror sig  kunna det finns en rad olika lastnings sätt  för olika enda mål man skulle berätta omen massa lastings för farande med mera kan ja göra vi  i så fall men då får ni pma om intresse finns anat fall så får ja lov att garva åt dom flest av er  okunnig het  då teori och parktrick är ensak .
Bara för att du somliga inte fattar de fysikaliska grundlagarna,
betyder inte att de inte gäller i parktricken partytricken praktiken.
« Senast ändrad: 07 apr-12 kl 16:16 av jenses »

kbh

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #47 skrivet: 07 apr-12 kl 16:30 »


Nu har jag visserligen bara lastat stock förhand sen jag var 14, men nåt har ju fastnat..
Det har ja gjorts allt för länge :)var i skogen redan som 12 åring  i blad vind fällorna med en galen Norrlands häst resten  får bli historia  säger det räcke till och blir över i alla fall . vi kan snacka lastnings teknik så fan ta  oss om inte håvet är med  ja vet bara att vissa saker funkar i vissa visitationen den matematikerna  säga vad dom vill

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #48 skrivet: 07 apr-12 kl 16:58 »
Vissa saker går inte att tänka upp och ner helt enkelt. Blocket i toppen på din skiss skulle ju utgöra stocken som rullar upp i linan. Den skiss du visar är helt enkeltt inte tillämplig i detta fall.

 ;D ;D ;D Ja nu har ni trasslat in er pajkar!  ;D
Jo, det går alldeles utmärkt att tänka upp-å-ner. Om en vikt på 100 kg ska lyftas med en talja så krävs det alltså samma vikt i kroken. Detta medför att taljan belastas med 100+100 Kg. d.v.s. 200 kg. Man lyfter alltså 200 kg last med lyftkraften 100kg+100kg i vagnen.

Detta förstrått av en som bara gått "Ingvar Persson i Farabols allmänna läroverk". Men använda skallen fick vi lära oss, även om det gör ont ibland.

PS. Man tappar viss effekt om vinkeln runt taljan/stocken inte är 180grader.
« Senast ändrad: 07 apr-12 kl 18:15 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #49 skrivet: 07 apr-12 kl 17:18 »
Existens skiss i svar 18 är ju ett klart exempel på enkel talja. Dubbla vägen halva kraften (bortser från att repen på bägge sidor om stocken ej är parallella).

Men, om stocken inte rullar med när repet dras uppåt, så blir det svårare att behandla matematiskt. Då tror jag att repet kanar runt stocken, och man måste orka dels lyfta halva stockvikten + friktionsmotståndet mellan rep och stock.

 

kbh

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #50 skrivet: 07 apr-12 kl 17:27 »
Existens skiss i svar 18 är ju ett klart exempel på enkel talja. Dubbla vägen halva kraften (bortser från att repen på bägge sidor om stocken ej är parallella).

Men, om stocken inte rullar med när repet dras uppåt, så blir det svårare att behandla matematiskt. Då tror jag att repet kanar runt stocken, och man måste orka dels lyfta halva stockvikten + friktionsmotståndet mellan rep och stock.
Om man nu ´vill envis med att använda rep ja så får ni ju göra det naturligtvis men det är gaska korkat vilket fall och där till ge fan i att använda ett bra lyftredskap så som länk och krok och som alltid är med .

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #51 skrivet: 07 apr-12 kl 18:21 »
Hade det varit för 40 år sen hade jag lyft de där stockarna på "knaggen" men nu håller inte knäna längre.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #52 skrivet: 07 apr-12 kl 18:49 »
Hade det varit för 40 år sen hade jag lyft de där stockarna på "knaggen" men nu håller inte knäna längre.

Jaja... så brukar det låta med gamla gubbar..  ;)

anders50

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #53 skrivet: 08 apr-12 kl 00:01 »
Den lille kan väl inte duga till att bryta några större sten/stubbar med? Gubben hade haft den och lastat timmer med.

Nej, den (giganten) användes inte till att bryta sten eller stubbar, möjligen väldigt modifierad i så fall, och små stenar och stubbar, men icke troligt.  Till sten och stubbrytning användes en trebent "Jätte", också med liknande form av vinsch.

Man använde den stående, stod med ena foten på stödet vid marken och höll i den med vänster hand och vevade med höger. Och det krävdes teknik för att få upp stockarna, och att man balanserade giganten, och att vagn eller kälke stod rätt, men då gick det lätt.
Och var man finurlig så gick det alltid att hitta annat stöd för giganten, bara man såg till att stödet mot marken var ordentligt.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #54 skrivet: 08 apr-12 kl 00:17 »
Nej, den (giganten) användes inte till att bryta sten eller stubbar, möjligen väldigt modifierad i så fall, och små stenar och stubbar, men icke troligt.  Till sten och stubbrytning användes en trebent "Jätte", också med liknande form av vinsch.
Gick stenagärekurs via Länsmuseet för ett år sen. Bägge sorterna förevisades och bekräftades även där ha nyttjats till sten. Alla hade inte trebent storebror.Fast nu var detta i Skåne. Så storebror fick oftast vila.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #55 skrivet: 08 apr-12 kl 00:20 »
Gick stenagärekurs via Länsmuseet för ett år sen. Bägge sorterna förevisades och bekräftades även där ha nyttjats till sten. Alla hade inte trebent storebror.Fast nu var detta i Skåne. Så storebror fick oftast vila.

Aha, där ser man.

jenses

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #56 skrivet: 08 apr-12 kl 00:36 »
Man använde den stående, stod med ena foten på stödet vid marken och höll i den med vänster hand och vevade med höger. Och det krävdes teknik för att få upp stockarna, och att man balanserade giganten, och att vagn eller kälke stod rätt, men då gick det lätt.
Så gör man det fortfarande. Senast igår gjorde jag det på detta sättet.

Existens?

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #57 skrivet: 08 apr-12 kl 07:12 »
Så gör man det fortfarande. Senast igår gjorde jag det på detta sättet.

Filma... :)

anders50

  • Gäst
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #58 skrivet: 08 apr-12 kl 08:53 »
Så gör man det fortfarande. Senast igår gjorde jag det på detta sättet.

Filma gärna!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Hur få på timmer på timmerkärra utan kran?
« Svar #59 skrivet: 09 apr-12 kl 22:06 »
Bara för att du somliga inte fattar de fysikaliska grundlagarna,
betyder inte att de inte gäller i parktricken partytricken praktiken.
Jag kan ju inte påstå att Dbs är nåt ämne för diplomatkåren med sina uttalanden här i tråden, men det här uttalandet måste fan i mej vara ett lågvattenmärke! Det är INTE ok att svara med nån sorts stapplande lyteskomik bara för att man får tårna en aning i kläm.
Väx upp! >:(
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser