Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Andel i kooperativ eller egen snurra?  (läst 2497 gånger)

ClaesMotKlass

  • Inlägg: 122
    • -
Andel i kooperativ eller egen snurra?
« skrivet: 09 jan-08 kl 15:25 »
jag funderar på att köpa andel i något vindkooperativ.
För ca 5000-6000kr får man köpa 1000kwh tillca 13 öre kw.
Jättebra men det tillkommer skatt på ungefär samma belopp.

Vad skulle det ge om jag i stället la 6000kr på ett litet vindkraftvärk.

Är 1000kwh/år en omöjlighet med ett litet 400watts paket?

tilläggas skall kanske att jag bor på den skånska "tundran" och här blåser bra. Men jag kan ju inte ha hur hög mast som helst kanske 7 meter?

Nån som har erfarenheter?
alternativ light

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Andel i kooperativ eller egen snurra?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-08 kl 16:01 »
Räknar man med 30% i snittproduktion, så ger 400W 0.4*0.3*24*365=1051 kWh per år. Dock behöver du en inverter som synkar in strömmen som snygg sinus på det vanliga elnätet i huset, plus att de bryter om strömmen går så du inte lastar elnätet vid arbete.

Det finns enkla sådana med 600W i maxlast, minns inte vad de kostar dock. Rätt mycket har jag för mig. Typ 5000:-

Fast vill du bara använda vindelen till ngn speciell applikation så kan du ju nöja dig med batteri + vanlig växelriktare och göra nätfritt för just det ändamålet.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Fridolf2

  • Gäst
Re:Andel i kooperativ eller egen snurra?
« Svar #2 skrivet: 09 jan-08 kl 17:21 »
Ja, ungefär dubbla effekten lite drygt om året om det blåser bra kan du räkna med..
Sen är ju det enklaste att köra mot en värmepatron i en rejäl acc-tank, då behöver du inte göra nåt med strömmen utan bara ta den som den kommer... men det förutsätter ju att du har vattenburen värme... :)

ClaesMotKlass

  • Inlägg: 122
    • -
Re:Andel i kooperativ eller egen snurra?
« Svar #3 skrivet: 10 jan-08 kl 15:45 »
Min dröm är ju att stänga av nätströmmen och slippa nätavgifter helt och hållet....

Jag betalar ju 5000kr/år till eon bara i nätavgifter....ett litet vindkraftverk till elproduktion och 2 kakelugnar till uppvärmning....det borde funka....
alternativ light

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
Re:Andel i kooperativ eller egen snurra?
« Svar #4 skrivet: 10 jan-08 kl 15:57 »
Kolla www.etc.se. De har en del info om att producera egen el.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Teknikern

  • Inlägg: 29
Re:Andel i kooperativ eller egen snurra?
« Svar #5 skrivet: 11 jan-08 kl 15:29 »
Nu har jag läst igenom ETC-s sajt och dom tar bra betalt för sina grejer. Något säger mig att dom ska man låta bli att befatta sig med. Först betala en hutlös summa för ett verk och sen en månatlig avgift för samma verk. ::)
Det luktar bondfångeri lång väg.

jenses

  • Gäst
Re:Andel i kooperativ eller egen snurra?
« Svar #6 skrivet: 11 jan-08 kl 15:46 »
Först betala en hutlös summa för ett verk och sen en månatlig avgift för samma verk. ::)
NIX.  :o :o :o

Antingen betalar du allt på en gång (Kontantpris 50.000 SEK )
eller du gör en s.k. hyrköp:

5 år x 12 månader x 990 SEK = 59.400 SEK

Men billigt är det inte...

Teknikern

  • Inlägg: 29
Re:Andel i kooperativ eller egen snurra?
« Svar #7 skrivet: 11 jan-08 kl 17:07 »
Då fattade jag fel, jag tolkade det som först engångssumma och sen avbetalning a´la leasing.


Nä jag säger som dig, billigt var det inte, snarare hutlöst dyrt.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
Re:Andel i kooperativ eller egen snurra?
« Svar #8 skrivet: 17 jan-08 kl 16:00 »
Visst kan det låta dyrt, men det hindrar ju inte att man kan få en del vettig information från dem om olika typer av elproducerande verk, möjlig effekt mm.

(För övrigt tror jag inte att de är några svindlare. Det finns säkert en grund för deras kostnader. Vilket inte betyder att deras alternativ nödvändigtvis är det bästa, mest ekonomiska eller miljövänliga.)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

louise

  • Gäst
SV: Andel i kooperativ eller egen snurra?
« Svar #9 skrivet: 27 feb-08 kl 20:26 »
vilken artikel i etc pratar ni om? det är alldeles för många rubriker på deras sida för att jg ska hitta. vad är det för vindkraftverk ni diskuterar som de beksriver? 

louise

  • Gäst
SV: Andel i kooperativ eller egen snurra?
« Svar #10 skrivet: 27 feb-08 kl 20:30 »
jaha, nu hittade jag. Hur många kW per år ger den då? det står ju inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser