Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa dräktig tacka..  (läst 1579 gånger)

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
Klippa dräktig tacka..
« skrivet: 06 feb-14 kl 09:38 »
Börjar snart bli dags att förbereda för min första lamning. Tycker det är lättare att klippa tackorna sittande när man ska ta under magen och runt ljuver och så. Min fråga är då om man kan klippa dräktiga tackor sittande? Har för mig att jag läst nånstans att man inte ska vända dräktiga tackor.
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Klippa dräktig tacka..
« Svar #1 skrivet: 06 feb-14 kl 10:08 »
senast 4 veckor innan lammningen, kan du klippa dom sittande. Men behandla dom varsamt  ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

rimfrost

  • Inlägg: 135
    • Småland
SV: Klippa dräktig tacka..
« Svar #2 skrivet: 06 feb-14 kl 13:56 »
Ok tack! :)
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Klippa dräktig tacka..
« Svar #3 skrivet: 06 feb-14 kl 15:35 »
vi hade snabb och duktig klippare här, sent. Det gick fint och den första tackan lammade bara ett par dagar efteråt. Där var det inga problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser