Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerklina utan planblandare  (läst 1887 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
Lerklina utan planblandare
« skrivet: 20 jul-19 kl 09:51 »
Vi funderar på att lerklina väggarna i vår gäststuga men vi har ingen planblandare utan enbart tombola. Hörde att man med lera inte ska använda tombola för att det slår in för mkt luft i bruket. Hur viktigt är detta? Det verkar vara dyrt med planblandare och vi har ingen att låna..

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lerklina utan planblandare
« Svar #1 skrivet: 20 jul-19 kl 11:46 »
Försök skaffa en rejälare pressening som ni lägger på maken och blanda som man gjorde förr.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Lerklina utan planblandare
« Svar #2 skrivet: 23 jul-19 kl 11:30 »
Att det blir för mycket luft i blandningen har jag svårt att tro på. Jag har ibland kört med en hand blandare, lika dan som man kan ha till borrmaskin. Och då borde det bli ännu mer luft i blandningen, är som att vispa grädde.

Problemet som kan vara är att det inte maler sönder leran så bra, men då går det att lägga några stenar i blandaren som maler. Men köper ni lera i pulverform så är det inte något problem, men det kan bli dyrt.

Baron E90 kostar ungefär 14000 och den tycker jag fungerar bra, är nog bland dom billigaste blandarna. Så satsa på en sådan och sälj den sen, för begagnad priset är bra på dom. Får säker ut 10000 för den när ni är klar.

Lycka till. Och lägg gärna upp några bilder.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Lerklina utan planblandare
« Svar #3 skrivet: 25 jul-19 kl 14:43 »
Lerbruk är alldeles för klibbigt för att blandas bra i en tombola, den bygger ju på att bruket faller av sig självt. Lerbruket klibbar fast i tunnan och åker bara runt,.

I en planblandare/tvångsblandare "knådas" bruket.

Kan du inte hyra en? Eller köpa en begagnad och sälja vidare när du är klar?

Annars får du göra som Skogsvilde säger... trampa, trampa, trampa...  ;)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: Lerklina utan planblandare
« Svar #4 skrivet: 07 aug-19 kl 16:21 »
Lerbruk är alldeles för klibbigt för att blandas bra i en tombola, den bygger ju på att bruket faller av sig självt. Lerbruket klibbar fast i tunnan och åker bara runt,.

I en planblandare/tvångsblandare "knådas" bruket.

Kan du inte hyra en? Eller köpa en begagnad och sälja vidare när du är klar?

Annars får du göra som Skogsvilde säger... trampa, trampa, trampa...  ;)
Ok. Jo visst kan jag köpa en begagnad men det kommer inte ut så många på blocket. Kanske försöker med blandare till borrmaskinen för att se om det fungerar.

Tack för svar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Lerklina utan planblandare
« Svar #5 skrivet: 07 aug-19 kl 18:34 »
Vad tror ni om en sådan här blandare med dubbel visp https://www.biltema.se/bygg/murning/cementblandare/mixer-pcm-160-2000037530

Jag blandar ibland lite udda och små laddningar och då går inte frifallsblandaren något bra. Har en enkel variant av den jag länkade till när skruvdragaren känns i minsta laget, men den vispen vi har i köket blandar ju bättre.

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Lerklina utan planblandare
« Svar #6 skrivet: 07 aug-19 kl 20:10 »
Jag har använt lermjöl - köpt i säckar -  för att göra bruk till lerklining och då tycker jag att en frifallsblandare fungerar fint, speciellt om man slänger med ett par kattskallestora stenar. Nyligen gjorde jag ett bruk med lermjöl (1 del) och gammal myrstack (3 delar) samt återvunnen aska (2 delar) och lite vatten. Även lecalera har jag provat att göra i frifallsblandaren utan problem, med lite halm iblandat (inte långhalm, jag klippte upp lite kortare strån).

Det blir inte så stora satser, men man kommer undan billigt.

Får man några hinkar över kan man hälla på vatten och låta stå.

För större satser och projekt vore det nog fint med en tvångsblandare och kraften kan nog behövas om man blandar i exv långhalm, men med tvångsblandare kommer man inte undan lika billigt, skulle jag tro. Kanske går det att hitta billiga tvångsblandare begagnat. De kan ju också vara lite tunga att frakta och hantera.



Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Lerklina utan planblandare
« Svar #7 skrivet: 08 aug-19 kl 10:02 »
Sån blandarvisp på borrmaskin funkar bra om man inte ska göra jättemycket på en gång. Det är rätt bra om man är nybörjare för att lära sig bra blandningsratios.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser