Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bränsleslöseri!  (läst 6354 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bränsleslöseri!
« Svar #20 skrivet: 17 apr-19 kl 10:23 »
Ja, förr hängde det ju på bland annat vad för krok man reggade den med. Idag (tror det är sedan -96) så är det vad som står i registreringsbeviset, bilen behöver inte ha en krok, och det är vad tillverkaren har bestämt.

Lätta lastbilar har så olika motoralternativ, så dragvikten varierar kraftigt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bränsleslöseri!
« Svar #21 skrivet: 17 apr-19 kl 10:36 »
Ivecon med 3500 kg har svagaste motorn

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bränsleslöseri!
« Svar #22 skrivet: 17 apr-19 kl 10:48 »
Jasså? Min har näst starkaste motorn (175 hp) och får ta 3,5 ton. När jag letade stor skåpbil i höstas så fick de jag hittade med klenare motorer inte dra så mycket. Ett dj..la pussel för att hitta en vettig bil som fick ta 3,5 ton...

Det hänger egentligen inte på motorn, men det brukar följa vartannat. Tror att bil och släp skall kunna starta 5 ggr i 5% lutning inom 5 minuter med full last, utan att bränna kopplingen (eller något sådant) för att bli godkänd för dragvikten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bränsleslöseri!
« Svar #23 skrivet: 17 apr-19 kl 11:02 »
Min är en Daily 35-10 -90 Ca 100 hästar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bränsleslöseri!
« Svar #24 skrivet: 17 apr-19 kl 15:28 »
Jag tittade inte på så gamla eftersom jag behövde hyfsat fräsch rätt snabbt. Lite sugen var jag dock med tanke på lågt pris, ingen elektronik och snart skattebefriad.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bränsleslöseri!
« Svar #25 skrivet: 17 apr-19 kl 15:46 »
Jag tittade inte på så gamla eftersom jag behövde hyfsat fräsch rätt snabbt. Lite sugen var jag dock med tanke på lågt pris, ingen elektronik och snart skattebefriad.

Min kaross har gjort sitt, har bara sparat den för att chassit är som nytt och funderar på att bygga nå roligt av den.
När jag var i Malmö så var det några som klottrade på den och polisen tog dom på bar gärning och tillkallade mig.
Jag gillade det dom börjat att klottra och sa att de hade lov.
Polisen grymtade och klottrarna blev glada och bjöd på pizza och sedan klottrade de klart.
En bild på varje sida, som såg ut så här och min bil har regnummer xxx666

Ja och jag vet att jag är nalta eljest.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bränsleslöseri!
« Svar #26 skrivet: 17 apr-19 kl 15:54 »
För att återgå till ämnet så har jag sett och hört några A-traktorer som går tyst och inte verkar varva så mycket.
De har varit byggda på Nissan king cab och liknande dieslar och fyrhjulsdrivna.
Frågade ena som tankade samtidigt som mig om den drog mycket och hon sa under litern.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bränsleslöseri!
« Svar #27 skrivet: 17 apr-19 kl 16:05 »
Där fick de till det! De kan vara riktiga begåvningar de där kluddpellarna. Jag såg en kille som på 10-15 minuter fixade till en snygg tjej i naturlig storlek över motorhuven på en bil, och det med bara några spraybomber.

100 hästar är ju ungefär gränsen om man skall få bekväm körning med ett par ton efter.


Undrar om de där Nissorna var lagliga? För om gasgrabbarna drar sprinten så far de väl iväg med svarta streck efter sig, medan tjejer som gör detsamma kanske bara glider omkring på lågvarv.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bränsleslöseri!
« Svar #28 skrivet: 17 apr-19 kl 16:11 »
Där fick de till det! De kan vara riktiga begåvningar de där kluddpellarna. Jag såg en kille som på 10-15 minuter fixade till en snygg tjej i naturlig storlek över motorhuven på en bil, och det med bara några spraybomber.

100 hästar är ju ungefär gränsen om man skall få bekväm körning med ett par ton efter.


Undrar om de där Nissorna var lagliga? För om gasgrabbarna drar sprinten så far de väl iväg med svarta streck efter sig, medan tjejer som gör detsamma kanske bara glider omkring på lågvarv.

Inga problem att hålla 80 med en tågvikt på 6,5 ton om det inte blir uppför.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bränsleslöseri!
« Svar #29 skrivet: 21 apr-19 kl 00:32 »
Som sagt, mina idéer om ekonomisk A-traktor är att komma så nära en mopedbil som möjligt. Tyvärr är ju mopedbilen ett "EU-fordon" med helfordonsgodkännande, och sådana är i praktiken omöjligt att bygga själv vad jag förstått, såvida man inte är miljonär och kan ta kostnaderna för ett helfordonsgodkännande.

A-traktor som ungdomsfordon för två taniga tonåringar behöver inte vara motorstark och SKA enligt mitt tycke heller inte vara det. För att snåla maximalt med energin ska ursprungsfordonet vara så litet och lätt som möjligt, men sedan är det ju trevligt om också ombyggnaden kan bli rationell och enkel. När jag gjorde listan med mindre bilar som uppfyller kravet om minimum 1000 kg släpvagnsvikt missade jag en självklar bil: Skoda Felicia pickup / VW Caddy! En vanlig Felicia får bara dra 800 kg, men i pickuputförandet har de 1000 kg släpvikt. Att utgå från en framhjulsdriven pickup gör att man slipper hacka i taket och i inredningen. När A-traktorn blir framhjulsdriven SKA det enligt reglerna INTE gå att bygga ett flak bakom hytten, alltså måste befintligt flak bort. Enklast ordnas det genom att kapa ur bottnen, och vid behov staga upp med några stålrör från bakkanten på hytten ner mot fjädertornen. För att spara vikt och vinna smidighet kan även karossidorna kapas precis vid bakhjulen, och FÖRMODLIGEN är det även tillåtet att flytta fram bakaxeln så A-traktorn blir ännu kortare. Eftersom man sparar mycket vikt under motorhuven genom att använda "gräsklipparmotorer" kommer traktorn ändå inte bli tung i nosen.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser