Som sagt, mina idéer om ekonomisk A-traktor är att komma så nära en mopedbil som möjligt. Tyvärr är ju mopedbilen ett "EU-fordon" med helfordonsgodkännande, och sådana är i praktiken omöjligt att bygga själv vad jag förstått, såvida man inte är miljonär och kan ta kostnaderna för ett helfordonsgodkännande.
A-traktor som ungdomsfordon för två taniga tonåringar behöver inte vara motorstark och SKA enligt mitt tycke heller inte vara det. För att snåla maximalt med energin ska ursprungsfordonet vara så litet och lätt som möjligt, men sedan är det ju trevligt om också ombyggnaden kan bli rationell och enkel. När jag gjorde listan med mindre bilar som uppfyller kravet om minimum 1000 kg släpvagnsvikt missade jag en självklar bil: Skoda Felicia pickup / VW Caddy! En vanlig Felicia får bara dra 800 kg, men i pickuputförandet har de 1000 kg släpvikt. Att utgå från en framhjulsdriven pickup gör att man slipper hacka i taket och i inredningen. När A-traktorn blir framhjulsdriven SKA det enligt reglerna INTE gå att bygga ett flak bakom hytten, alltså måste befintligt flak bort. Enklast ordnas det genom att kapa ur bottnen, och vid behov staga upp med några stålrör från bakkanten på hytten ner mot fjädertornen. För att spara vikt och vinna smidighet kan även karossidorna kapas precis vid bakhjulen, och FÖRMODLIGEN är det även tillåtet att flytta fram bakaxeln så A-traktorn blir ännu kortare. Eftersom man sparar mycket vikt under motorhuven genom att använda "gräsklipparmotorer" kommer traktorn ändå inte bli tung i nosen.