Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska jag så min vall? Och mossa frågor?  (läst 4255 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
När ska jag så min vall? Och mossa frågor?
« skrivet: 09 sep-06 kl 22:06 »
Nu har mina bökande grisar rest "hem" och jag har ett hektar bökad mark som jag vill ha till beteshage. Kvar finns en massa pinnar och ris som behövs samlas ihop i högar och brännas. Det kommer att ta ett par veckor.

När ska jag så fröna? I oktober är det väl för kallt kan jag tro (zon 3-4)? Hur är det till våren? Den kan ju bli både torr och kall. I juni brukar det väl i regel regna en del, men ju längre jag väntar desto större är väl risken att div. ogräs tar fart när marken är öppen?
Resten av hygget, nästan 1 hektar till, är väldigt igenvuxet och grisarna var för få för att hinna böka upp hela hygget.  Den obökade delen ligger också långt från vägar så enda sättet att få dit grisar är att släppa dem från helikopter  ;) Därför tänkte vi röja den delen med röjsåg, men då borde väl risken vara stor att det växer igen fort efteråt?

Vi har en gammal åker som är full i mossa. Den sluttar så jag tror att dräneringen inte är fullt så illa, men marken är illa skött.
Vad hade varit bäst? Att betala bonden att plöja, harva och så marken eller att låna nya grisar nästa år och låta dem böka upp och sedan antingen be bonden harva eller också så för hand beroende på hur knölig marken blivit? Det är en del bergsknallar i åkern så jag vet inte hur bra det går att plöja.
Vi vill ju att mossan ska bort permanent och inte att den ska komma tillbaka. Käkar grisarna upp mossan eller sprider de den bara?

Alla våra hagar ska bli magert bete för hästar, äldre kallblodiga hästar.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:När ska jag så min vall? Och mossa frågor?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-06 kl 18:41 »

Beroende på hur bra grisarna bökat så behöver du nog i allafall harva åkern... kan även behövas plöjas om grisarna inte grävt uppp ordentligt...

Ja vallsådd i renbestånd skall ju i princip göras nu i september....

så kanske det är bättre till våren...

man kan ändå passa på att ev plöja och harva och jämna till den...nu i höst... innan tjälen bara...

Sedan när det torkar upp i vår så kan man viss t så ....

Vanligast är ju att man sår in i någon skydds gröda - säd- tex korn , rajgräs, havreärt. eller dyligt.. för att vallfröt växer inte så fort och det kan lätt bli så att ogräset täar överhand...

Men det går ju även att så bara vallfrö.

frågan är nog inte om man skulle ogräs harva några veckor först i sådant fall...
och sedan så i juni-juli..

sedan inte beta första året utan hellre skörda det som blir till hö eller ensilage...

så att vallen hinner etablerasig och få tillräckligt bra rötter och sv innan djuren släpps ...

Blir det mycket ogräs så slår man av det och gärna köra det av åkern...så brukar vallen komma igång...

Tänk på att välja rätt sorts vallbetes blandning för dina hästar...


Tiden för sådd osv beror ju mycket på var du bor i sverige... höre att det snöade i boden idag!!!

Man bör även beakta ev EU stöds regler osv...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:När ska jag så min vall? Och mossa frågor?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-06 kl 18:42 »
Bästa röådet när det gäller mossa är nog plöjning, kalkning och ny insådd..
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser