Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oregano kontra Kungsmynta  (läst 18305 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Oregano kontra Kungsmynta
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:05 »
Carina
 Fre 15 Jun, 2001 - 08:48
--------------------------------------------------------------------------------
Hej på er!

Jag har lite funderingar kring skörden av låg Oregano och Kungsmynta.

Är det någon idé överhuvudtaget att lägga tid och energi på att skörda Kungsmynta när man har låg Oregano, eller ska jag satsa det jobbet på enbart Oreganon?
 
helull
 Må 18 Jun, 2001 - 13:31
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!

Jag antar att du med låg oregano menar Origanum 'Compactum' med mörkgröna blad som inte alls är lika håriga som kungsmyntan. Jag har båda och brukar bara skörda Compatum-varianten för att torka till krydda under vintern. Kungsmyntan brukar jag låta blomma, den fullkomligt kryllar av nektarätande insekter under blomningen. Det är som ett jätteparty för humlor och bin! Dessutom tycker jag de rosa blommorna är så söta både i rabatten och att plocka in i buketter.

Färsk lär kungsmyntan vara bra till stek, men eftersom jag inte äter kött har jag inte provat. Helt klart är att man får ta mycket mer av kungsmynta än av Compactum för att få smak.

Ibland tar jag färsk kungsmynta till te och piffar då upp den med lite lavendel eller rosmarin!

Lycka till med skörden vilken du än bestämmer dig för.

Hälsar,
Helena i torpet i Skåne
 
Carina
 Ti 19 Jun, 2001 - 12:42
--------------------------------------------------------------------------------
Ja, det är säkert compactum-varianten jag menar för bladen är precis som du säger, mörkare och inte så ludna.

Tror jag gör som du och bara torkar den låga varianten som krydda.

Tack för tipset på te!  
 

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Oregano kontra Kungsmynta
« Svar #1 skrivet: 02 jan-05 kl 01:38 »
Kul med örter - nyttigt med örter!

Är till viss del nybörjare, amatör, då det gäller örter. Har försökt plugga latinska namn, samtidigt som jag försökt plugga de svenska.
Kungsmynta heter kungsmynta på svenska, men på latinskt Oreganum. Min kunskap stäcker sig till Oreganum Vulgaris. Finns där fler oreganum?

Mynta växterna heter Mentha. Mentha Spicata, Mentha peperita.. etc. Kungsmynta är tillhör inte mynta-släktet utan oreganum

Kul med latinska namn; det är universalt och kan inte förväxlas.

Jag vill delge en fras jag läst i min bok om Rosmarin, Rosmarinarus officinalis:
Drottning Isabella ifrån Ungern, 1500-talet, tog flera bad varje dag utav rosmarinvatten (hon led utav svår reumatisk värk). Hon blev såpass rask att hon vid 72 år kunde anta ett giftemålsanbud.

 

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Oregano kontra Kungsmynta
« Svar #2 skrivet: 02 jan-05 kl 17:03 »
Drottning Isabella ifrån Ungern, 1500-talet, tog flera bad varje dag utav rosmarinvatten (hon led utav svår reumatisk värk). Hon blev såpass rask att hon vid 72 år kunde anta ett giftemålsanbud.

Jaha, den behandlingen skulle man kanske prova? Om inte annat så doftar väl badvattnet gott? Mest nyfiken blir jag emellertid på det där frieriet; hur ansträngande kan det vara??! Eller ska man anta att hon var i ett väldigt, väldigt bedrövligt skick innan?   ;)
« Senast ändrad: 02 jan-05 kl 17:04 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Oregano kontra Kungsmynta
« Svar #3 skrivet: 12 okt-05 kl 18:14 »
Om jag får dra upp en gammal tråd ...

Kärt barn har många nam som det brukar heta och vad det gäller kungsmynta och oregano har jag haft myror i huvet ett bra tag men jag sökte lite information och hittade en del.

Origanum vulgare är den vanliga kungsmyntan, det är inte den som normalt används som krydda och smaken är underlägsen.

Origanum heraclioticum, synonym med O. vulgare var. hirtum är vad vi normalt använder som kryddan "oregano". På svenska heter den Grekisk oregano.

O. vulgare var. compactum ligger smakmässigt nånstans mellan dessa. Har inte provat den själv.

Jag har odlat en hel del O. vulgare, både grön- och gulbladig och blivit mycket besviken på smaken, i det närmaste torrt gräs, men ska till nästa säsong köra på med den grekiska varianten.

Till familjen hör också O. majorana, som vi kallar mejram. Hur många varianter av mejram det finns låter jag vara osagt.

Som prydnad är den vanliga dock fantastisk och som nämnts tidigare en fest för humlor och bin.

Så här såg min gulbladiga kungsmynta ut för nån månad sen :


timjantove

  • Gäst
Re:Oregano kontra Kungsmynta
« Svar #4 skrivet: 22 jan-06 kl 14:53 »
Om ni odlat oregano och blivit besvikna på smaken så har jag lärt mej att just oregano behöver varmt klimat för att ge god smak. Andra örter som t.ex. min favorit timjan ger däremot mera smak av de långa ljusa dagarna vi har i här.

För gott resultat vid torkning gäller desstom att skörda vid rätt tidpunkt (soligt väder och innan blommning funkar för de flesta örter) och torka skonsamt (luftigt, ej över 40 grader, ej i sol) för att bevara de naturliga smakerna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 5 användare
Lorienfields, Daniel-S, junneboy, Hulakarin, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser