Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning fast man förvärvsarbetar?  (läst 8869 gånger)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #20 skrivet: 04 jul-10 kl 12:10 »
Citera
Jag ställde frågan till dig eftersom du tyckte att det var Principnisseri att anse att en tacka inte skulle kämpa ensam utan hjälp i 6-8 timmar, då måste du väl ha någon annan form av gräns för vad som är skäligt? Eller finns det ingen gräns?
Nej jag skrev inte att det var principnisseri att en tacka kämpar på med en besvärlig förlossning, utan en vet. som garanterat anmäler en sådan djurägare. Vad vill man då uppnå? Att folk INTE tillkallar vet? Eller att alla ringer stup i kvarten, för det kan ha tagit för lång tid och man riskerar att bli anmäld annars? De med stoora besättningar på flera hundra tackor, kan inte ha 100 koll på alla individer vid lammning. Man kan dessutom av mänskliga skäl missa att en tacka håller på att lamma. Har haft flera tackor som inte visar mig något när jag tittar till dem och en ½ timme senare står och slickar ett lamm.
Skulle jag ringa min vet om sådant skulle han vägra komma. Henning åkte inte på lammningsproblem alls. Så vad gör man? Avlivar en tacka som kanske klarar både sig och lammet? Går in o kollar alla av nervositet för ev. komplikationer? Allt är inte svart eller vitt!

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #21 skrivet: 04 jul-10 kl 13:50 »
JBF och alla andra :)Jag vill förtydliga mig med att säga att "exemplen" i mitt förra inlägg är sånt jag fått höra när jag började med får och inte taget härifrån... Och detta skulle inte bli en av de gamla vanliga rasdiskussionerna ;) Jag tyckte bara det var intressant att höra vad av alla varningarna i olika lammningstrådar som är själupplevt eller bara sånt man hört... För tror man på precis allt man hör så finns det inga raser som är "bra", eller tvärtom också för all del, inga som är "dåliga" heller...

Nej, alla har vi ju våra favoritraser, och oftast är ju favoritrasen den man fastnat för och har själv. Men det är himla tur att vi har många olika raser med olika förutsättningar, som passar alla och envar beroende på var man bor och vad man vill ha. Men vill man vara åtminstone lite mer på den säkra sidan när det gäller lamningskomplikationer så bör man ju i alla fall inte välja en ras med dokumenterade lamningsproblem. Shropshire och OD har väl också de lättare att lamma när de föder fram ett lagom stort lamm. Det är klart att komplikationerna ökar med flushing och stora kraftfodergivor. Det är ju självklart.. Lika självklart är att mer naturligt hållna raser som tex Gute, mer sällan har problem med lamningar.
Men det finns gott om folk där ute som gärna varnar och tipsar i tid och otid.
Oavsett vad så skall ju TS betäcka sina tackor. Lamningen är ju ändå överstånden på en vecka eller max två, sen kan man njuta av lammrace i vårgröna hagar!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #22 skrivet: 04 jul-10 kl 14:03 »
Nej jag skrev inte att det var principnisseri att en tacka kämpar på med en besvärlig förlossning, utan en vet. som garanterat anmäler en sådan djurägare. Vad vill man då uppnå? Att folk INTE tillkallar vet? Eller att alla ringer stup i kvarten, för det kan ha tagit för lång tid och man riskerar att bli anmäld annars? De med stoora besättningar på flera hundra tackor, kan inte ha 100 koll på alla individer vid lammning. Man kan dessutom av mänskliga skäl missa att en tacka håller på att lamma. Har haft flera tackor som inte visar mig något när jag tittar till dem och en ½ timme senare står och slickar ett lamm.
Skulle jag ringa min vet om sådant skulle han vägra komma. Henning åkte inte på lammningsproblem alls. Så vad gör man? Avlivar en tacka som kanske klarar både sig och lammet? Går in o kollar alla av nervositet för ev. komplikationer? Allt är inte svart eller vitt!
Nu förstår jag faktiskt inte längre vart du vill komma med den här diskussionen och inte heller vad du menar egentligen ???
 Sarbe frågade om extra tillsyn vid lammning och hur man löser det om man jobbar borta.... Och får till svar att det oftast inte går att lösa tidsmässsigt/ekonomiskt och att om man bara väljer rätt sorts får och håller dom rätt så är det onödigt (kanske nästan tom störande för fåren) med extra tillsyn...
 Då svarar jag och berättar vad veterinären på en kurs jag gått anser vara extra tillsyn och att det är något viktigt både ur "ekonomiska aspekter" och av djurskyddsskäl, men det skulle jag tydligen inte gjort för alla veterinärer ändå är okunniga, onda >:D anmälningsgalna (:) människor som inte bryr sig om att åka till får med lammningsproblem? Eller vad vill du få fram?
 Varför skulle du ringa ut veterinären när en tacka lammat på en halvtimme när du inte var där för att inte riskera att bli anmäld??? Är det samma sak som om du skulle åkt på jobbet och varit borta i många timmar och lämnat lammande tackor ENSAMMA utan möjlighet till hjälp och någon tacka får problem?
 Jag har väl inte skrivit att veterinären sagt att man måste stå och glo på varanda lammning? Eller att man ska skjuta alla tackor med lammningsproblem?
Högst 4 timmar var en stark rekommendation för att ha koll på vad som händer och kunna ingripa vid problem, 6-8 timmar UTAN BEHÖVLIG HJÄLP var att betrakta som djurplågeri, och är man borta och jobbar utan att någon annan kastar ett öga på fåren så är det ju en viss risk man tar att sånt kan hända, eller hur?
Jag kan inte förklara bättre vad veterinären sa men det känns som du missförstår i alla fall :-\
 Vad fårägare med många tackor har koll på eller inte har väl egentligen inget med ens egen tillsyn av lammningar att göra? Man får ju sköta sina egna får efter bästa förmåga och kan ju inte börja sköta andras också?
 Men min erfarenhet av de med hundratals tackor är att dom dels själva är i fårhuset en stor del av dygnet under lammningstider och att dom ofta lejer in någon extra för att få avlastning. Så dom står alltså inte och kollar varje enskild tacka precis hela tiden men dom är DÄR och kan hjälpa till om det behövs.
 Och det var ju det Veterinären på kursen menade, inte att man skulle stå och ta emot varenda lammunge som kommer en och en och gärna dra ut den också ;)
 
 
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #23 skrivet: 04 jul-10 kl 15:30 »
Jag vänder mig inte på något vis mot att man ska ha extra tillsyn vid lammning, där tror jg Charlotte missuppfattat mig ???
Min reaktion kom av formuleringen att vet. inte skulle tveka att anmäla.

De flesta försöker ju lägga mer tid än vanligt för att titta till sina får under lammningen, det tror jag alla är överens om? Men som bl.a JBF skrev, så har valet av ras och hållandesättet en viss betydelse vad det gäller att få minimalt med problem.
Jag poängterade t.ex att mina gutar alltid lammar mellan 0600 - 0900 +/- någon timme.
Mina lammar ute och under denna tid på dygnet går jag mina turer bland fåren, som är utspridda på ett ganska öppet bete vid denna tidpunkt.  Gutarna vill ha fri sikt vid lammning till skillnad från Roslagsfåren som gärna drar sig undan till ett buskage eller dyl men vill ändå vara nära de övriga i flocken. Gutarna går ifrån flocken och lammar avsides. De håller sig avsides flera dagar innan de börjar umgås med övriga tackor. Rosorna går ganska omgående tillbaka till flocken och när tackan har slickat den nya kommer alla övriga tackor fram och nosar in den nye medlemmen.

Vad jag vill komma fram till är att det finns många olika beteenden och att djur som lever ett för arten mer "normalt" liv får färre komplikationer.
Djur som flushas till att få maximalt med foster riskerar ju också betydligt fler fel-lägen vid lammning än de som får ett eller max två, precis som tackor som får höga kraftfodergivor i slutet av dräktigheten. Man kan inte "göda" en tacka sista månaden, för det extra fodret går till lammet/lammen, som då kan bli "för" stora för att kunna födas utan hjälp.

Vill också poängtera att jag har full förståelse för dem som vill ha innelammning för att ha bättre koll. Men fler skulle nog kunna upptäcka fördelarna med utelammning  och många får skulle uppskatta det också.

signe

  • Inlägg: 498
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #24 skrivet: 04 jul-10 kl 18:59 »
Vi har haft värmlandsfår i drygt 10 år. Så här har det fungerat att ha lamning och jobb: Vi släpper till baggen så att lamningen sker huvudsakligen under påsklovet då någon alltid finns hemma. Vi har aldrig haft några förlossningsproblem men däremot är det bra att finnas till hands för att minska risken för bortstötning av lamm. Jag har möjlighet att "flexa" på mitt jobb så jag kan åka hem och kolla läget mitt på dagen eller sluta tidigare. I år hade vi webbkamera så jag kunde kolla läget via datorn från jobbet vilket var väldigt bra. Det är ljudet som är viktigt - kameran stängde vi av då den inte var så ljusstark.

louise

  • Gäst
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #25 skrivet: 04 jul-10 kl 19:32 »
men veterinären skulle ju anmäla om det var en lamning som drog ut på mer än 4 timmar, inte anmäla för att man inte regelbundet passade djuren. Det tycker jag är obegripligt att vända sig emot.

Deepen

  • Inlägg: 77
    • Västergötland
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #26 skrivet: 04 jul-10 kl 20:32 »
Hej!
Tänkte dela med mig hur det går för mig...
Vi jobbar båda heltid och kan konstatera att det kräver att man kan ha lite flexibel arbetstid och en förstående arbetsgivare.
Vi har haft 3-5 Värmlandstackor och haft turen att de blivit betäckta under väldigt kort tidsperiod. Lamningen har varit över på 1-2 veckor varje år, förr har jag kunnat jobba hemma hela eller delar av dagen. Jag har haft som riktmärke att inte lämna dem mer än 6 timmar utan tillsyn, men då vet jag att de är duktiga med att klara sig själva under lamningen. Visst är det en chansning att lämna dem så länge utan tillsyn men det har funkat. I år fick jag ta ledigt halva dagar men passade in det med husrenovering som skulle göras.
Att få flasklamm funkar INTE, hade ett en vinter och det var tufft. Välj får som är duktiga mödrar!
Skulle man ha någon som kan titta till fåren under dagen och ringa om något är på g så vore det ju jättebra.
Att stänga in en tacka som ska lamma har inte funkat för mig. Hon blir djupt olycklig och jag tror på att de ska ha det som vanligt så de kan välja plats att lamma och röra sig så naturligt som möjligt före... Nästan alltid väljer de fårhuset som lamningsplats och de andra i flocken som "vakter" utanför.
Det är en jobbig period när man sitter trött och nervös på jobbet men det är så mycket värt det!!! Lammen är anledningen till att vi fortfarande har fåren kvar!

Hälsningar från Martina


Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Vargerik

  • Gäst
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #27 skrivet: 04 jul-10 kl 21:27 »
Så kissnödigt det var här då. :)
Under de 6 åren jag hade värmlandsfår såg jag en gång en födsel av en slump, dom skötte sig helt själv. Allt som jag gjorde var en tur om dagen med hunden och märktången i hagen. Hunden lokaliserade och jag märkte.
Några incidenter blev det, inte under själva födseln, men några dödfödd/missbildade.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #28 skrivet: 04 jul-10 kl 21:43 »
Birgits poäng är väl att den anmälningspigge veterinärens verksamhet resulterar i att veterinär inte tillkallas alls, vare sig det behövs eller inte.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #29 skrivet: 04 jul-10 kl 23:21 »
 För mig är det egentligen ofattbart att de uppstår så stor diskussion i frågan ???
 Har man djur ser man till dom minst en gång om dan oavsett...
Ska dom föda, är nyfödda eller sjuka ser man till dom oftare, för mig är det väl en av dom mest självklara och minst "onödiga" sakerna i Djurskyddsbestämmelserna.
 Det är saker jag fått ipräntat och inlärt hela livet eftersom jag är uppväxt på gård och har en pappa och farfar osv som också är det...
 Långt innan djuren var markröjare, eu-bidragshöjare, rekreationsmedel och pittoreska inslag i naturen så var dom faktiskt det man skulle få sin inkomst ifrån och då kollar man att det går bra när dom ska föda....
  Jag tycker veterinärens synpunkter var helt vettiga, 4 timmars intervall gör att man undviker mycket onödigt "svinn" (jag har tex extremt få dödfödda lamm, ser man att det tar lång tid hjälper man ju till).
 Har en tacka legat och kämpat länge, 6-8 timmar och hon kastar sig ju inte direkt i krystvärkar så det är ju antagligen ännu längre tid som gått? Då tycker jag att man har brustit i tillsyn och vård av sitt djur.... När är det befogat att anmäla då? När djuren dött i försök att föda?!? Eller är det inte rätt då heller?!?
 Veterinären sa förmodligen så för att förklara hur allvarligt det faktiskt är att låta bli att övervaka djur som Kan behöva hjälp? Att det är ett brott mot djurskyddslagen, likaväl som det är brottsligt att svälta ihjäl sina djur eller låta dom drunkna i sin skit.
 Jag känner faktiskt inga människor IRL som inte kollar till lammande tackor oftare än en-två gånger/dag... Och eftersom de allra flesta lammningar inte slutar med tråkigheter, så får nog  inte veterinären så ofta utlopp för sin "Anmälningsglädje" ::)
« Senast ändrad: 04 jul-10 kl 23:27 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #30 skrivet: 04 jul-10 kl 23:35 »
För mig är det egentligen ofattbart att de uppstår så stor diskussion i frågan ???
 

Ööh, är inte du själv en ganska drivande person i denna "stora diskussion" ???.
Det är ju en självklarhet att man kollar till sina tackor när de skall lamma, ingen har väl påstått annat. Har man haft sin flock i några år, och har tränat upp sitt fåröga, så lär man sig ju också när de flesta lamningarna sker, dock inte alla. Det går ju inte sätta en tidsgräns på när man skall ringa veterinären, ej heller kan veterinären sätta en tidsgräns på när h*n tänker anmäla. Alla som har haft får mer än i två år har ju varit med om scenariot att man kollar till tackorna, som lugnt står och äter utan tendens till födslovärkar, för att en halvtimma senare komma ut till en nylammad tacka. Man måste ju bara kunna djur så pass bra att man 1, kan ingripa själv om ngt verkar tokigt. 2, att man har någon kunnigare att ringa och kalla in. 3, att man ringer sin besättningsveterinär så snart man misstänker att något verkar tokigt.

Vi kan väl i alla fall enas om att de allra allra flesta lamningar är oerhört lyckliga tilldragelser utan minsta lilla problem. En händelse jag unnar alla djurvänner!!  :D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #31 skrivet: 05 jul-10 kl 01:17 »
Ööh, är inte du själv en ganska drivande person i denna "stora diskussion" ???.
Jo, visst ;)
Och att man diskuterar är ju inget konstigt...
Men att man tycker det är så orimligt det veterinären säger och ifrågasätter det, är för mig fortfarande obegripligt...( Djuröga, kunskap och allt vad det är hjälper väl inte ett dugg om man inte är närvarande när något går snett och fortgår att gå snett i 6-8 timmar eller mer, och det var alltså vad h*n skulle anmäla, inte att en tacka lammade när man vände sig om eller gick in för att dricka kaffe).
Men låt det nu vara så.
 Jag lägger ner:)
                            Mvh
                       Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #32 skrivet: 05 jul-10 kl 07:53 »
Men snälla Charlotte, jag har ju faktiskt bara poängterat att jag tycker det är märkligt att på en lammningskurs stå och säga att man anmäler alla som som inte ringer vet inom den tidsaspekten.
Precis som Ulric skrev, så kan det få motsatta effekter ät båda håll.

Tycker inte det är något man säger heller, för det räcker att man poängterar att mina tycker att vet. skall tillkallas när det gått en längre tid utan resultat.

Det finns absolut tackor som störs av mänsklig närvaro också, så att ditt vakande öga kan förlänga processen. Mina gutar har stor integritet och vill inte bli beskådade, de går då iväg. Ska man jaga dem då, låsa fast dem eller vad?

Jag gör som Vargerik skrev, kollar av dem och märker. Jag har visserligen sett gutar föda, men på avstånd. Jag har inte för vana att springa fram och kolla om lammen är rättvända m.m.
Får de "lagom" stora lamm, som mina får! så klarar de "fel" lägen också.
Med lite träning ser man om något är fel, tackan är oroligare än normalt.
Jag hävdar fortfarande: Att föda är en naturlig företeelse, som vi ska hålla oss utanför så mycket som möjligt.
Dessutom står jag fortfarande fast vid att om man väljer en frisk och sund ras, ett naturligt hållande sätt, ett måttligt antal osv. är det inga problem med att förvärvsarbeta.
Enligt djurskyddslagen står endast att man ska ha extra tillsyn under denna period, mot i övrigt minst 1 gång per dag. Det övriga är upp till en själv att bedöma.

Existens?

  • Gäst
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #33 skrivet: 05 jul-10 kl 08:25 »
Självklart ska väl TS betäcka sina får..vad är det annars för vits att ha djur??
Den lilla stund som lamningen handlar om lär ju lösa sig..hon bor väl inte på månen? Nån granne kan väl i värsta fall ta sig en sväng förbi mitt på dan och se hur det står till. Åtminstone i de trakterna jag bor så är det tradition att man hjälper varandra med en sån liten sak. Likaväl som att man hjälper varandra att vända en ko som fått kalvförlamning tex.

Men efter denna diskussion så förstår man ju om hon blir tveksam..det lyfts ju till ett oöverstigligt megaproblem.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #34 skrivet: 05 jul-10 kl 08:37 »
Det är bara köra på.. Det där med lammningen löser sig alltid på något sätt.
Vi arbetar också heltid båda två och jag har faktiskt inte ens reflekterat över problemet.. Man får ta det när det kommer. Här har tackorna än så länge bara lammat på helgen, men skulle det bli en vardag så får man väl göra som Existens skrev, fråga en granne, eller ta ut semesterdag/kompledigt.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #35 skrivet: 05 jul-10 kl 08:45 »
Vi är inne på 3:e året med värmlandsfår och vi heltidsarbetar båda två. Det har gått bra ändå, våra får tenderar att lamma från 12 mitt på dagen till 04:00, även om man jobbar så kan man gå upp å ta en extra titt, är man lite fårvan så ser man redan på kvällen att nåt är på gång. Visst är man trött på jobbet dagen efter men det är det värt. Och så har vi även en tonårsson som får springa in och titta var 2-3:e timme när han kommer hem från skolan. Men det är inte så att vi måste vakta dem som hökar. De klarar sina lamningar väldigt bra själv.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #36 skrivet: 05 jul-10 kl 09:39 »
är man lite fårvan så ser man redan på kvällen att nåt är på gång.
Nja, det skall man inte räkna med, fårvan eller inte ;). Som redan beskrivits i både denna och andra trådar så kan en tacka  vara helt "normal", stå och äta, vara med de andra, o.s.v. för att bara nån halvtimma senare stå där med ett nyfött lamm jämte sig.

Är det sen allra första gången man har tackor som skall lamma så tycker jag nog att man gott kan ta ledigt denna första gång. Då kan man i lugn och ro iaktta tackorna under dagarna före och efter lamningen och slipper oroa sig när man är på arbetet.
Betäck tackorna sent på säsongen och ta en tidig semester, det är mitt råd.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #37 skrivet: 05 jul-10 kl 11:47 »
Det är klart att du ska betäcka, att betäcka 3 tackor och jobba heltid tror inte jag komer att ställa till några som helst bekymmer. Sätt sele på baggen så att du vet när tackorna kommer att lamma.

Jag och min sambo jobbar också heltid och visst blir det en hel del pysslande av arbetstid vid lammning. Jag går upp as-tidigt, kollar till tackorna och åker till jobbet tidigt för att kunna åka hem tidigt på eftermiddagen. Sambon som är mer morgontrött åker till jobbet senare och har dessutom sena kvälls-titten. Jag är uppe en gång på natten om jag vet att någon är på gång eller om jag är lite misstänksam på någon.
Jag plockar ut en hel del komp-timmar under denna period och har mycket flexibla arbetstider, jag kan också jobba viss del hemifrån.

Vi har bara 15 tackor som lammar och det fungerar skapligt, men man är ganska trött efter lammningsperioden, helst i år då jag inte riktigt vet vad baggen sysslade med vid betäckningen, dels lyckades han hela tiden krångla sig ur betäckningsselen så att jag inte hade mer än 2 tackor med bra markeringar och sedan ville han tydligen dra ut på hela processen så att han skulle få ha sitt roliga lite längre tid.  ;)

Men visst är det bra att man kan ha så mycket koll som möjligt, min erfarenhet är att om lammningen krånglar så sker det alltid sent på kvällen och alltid på en helgdag när det är som dyrast att ta ut veterinär, och då är man ju hemma för det mesta  ;D

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #38 skrivet: 05 jul-10 kl 22:16 »
Sätt sele på baggen så att du vet när tackorna kommer att lamma.

Smart Ia-lia.. Tänk att det krävdes 36 svar på inlägget innan du kom på den geniala idén att sätta sele på baggen. Det är ju super, då vet man ju nästan på dan när tackan kommer att lamma! (Obs, ingen ironi i mitt svar, det var en bra idé!)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lamning fast man förvärvsarbetar?
« Svar #39 skrivet: 06 jul-10 kl 08:14 »
Smart Ia-lia.. Tänk att det krävdes 36 svar på inlägget innan du kom på den geniala idén att sätta sele på baggen. Det är ju super, då vet man ju nästan på dan när tackan kommer att lamma! (Obs, ingen ironi i mitt svar, det var en bra idé!)
Det skrev jag redan i inlägg 5 :D Men alla var väl så upptagna med att dissa min stackars kursledare...
 Men det är ett jättebra tips, förutom att man vet när tackorna ska lamma om man behöver vara ledig så vet man hur man ska utfodra efter hur långt gångna djuren är i dräktigheten. Man ser också om någon tacka har problem med fruktsamheten eftersom hon blir betäckt flera gånger eller om det är problem med baggen så att många tackor brunstar om.
 Nu har ju så många delat med sig av så bra ideer att sarbe inte borde behöva vara rädd att betäcka sina tackor, det brukar gå att pussla ihop och sedan finns det förhoppningsvis någon snäll granne som kan titta till om det behövs :)
                       Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser